ingetligen vad finns det för mening att jobba och plugga?

_Wallis_
19 juni 2007 · 4 506 Inlägg

Rojpen skrev:
ja som topic. man föds ju sen ska man gå i skola i minst 13år för att lära sig en jävla massa som man ändå glömmer bort då man slutar.

Sen ska man jobba på ett jobb i si så dära 50år tills man går i pension. sen så dör man. det finns ju egentligen ingen mening att göra det. för man föds jobbar å sen dör man.

Vad är egentligen mening med det? för det är ju inget kul med det.

(säkert helt nödvändig tråd men ändå)

Så sannt. Vill inte vara någon annans slav till döds. Sj ska jag hämta ut mina pengar på Bingolotto och travet, Sedan så ska jag stå å mekka min egna skit ist för andras.
Önsketänkande iallafall. lol hehe

Kan du andas kan du dö.
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Angelicque skrev:
Helt sant, men det enda missbruk jag själv kan relatera till.
Men tror du att alla verkligen vill fly verkligheten?
Många kanske anser att "äh, det där ordnar sig" och förlitar sig på att samhället då ska plocka upp spillrorna?
För det är det du snackat om tidigare, att många blir fulla med propaganda och att något styr över oss.......

Det där är nog ganska individuellt, jag har nåra vänner som suttit fast i djupa beroenden av olika sort och nästan vart påväg ur samhället.
Orsaken till att dessa vänner sysslar med olika verklighetsflykter tror jag är pga ett för många växande problem, känslan av att inte vara delaktig eller betydelsefull. Att bara dag ut och dag in kämpa mot ett osynligt mål. Tillslut försvinner all form av motivation och man sackar efter och får massa problem som sen växer sig så stora att man hellre flyr från dom än tar i tur med dom.

Och jag har där sett att staten är jävligt dålig på att hjälpa människor som verkligen behöver hjälp, jag blev uppriktigt förvånad då en av killarna inte fick soc-bidrag trots att han skulle hamnat på gatan om han inte fick det, då jag fick gå in och låna ut pengar istället. Sen har man ju hört skräckexempel om folk som fått soc för att ta med ungarna på tivoli osv...

Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Edman skrev:

Angelicque skrev:
Helt sant, men det enda missbruk jag själv kan relatera till.
Men tror du att alla verkligen vill fly verkligheten?
Många kanske anser att "äh, det där ordnar sig" och förlitar sig på att samhället då ska plocka upp spillrorna?
För det är det du snackat om tidigare, att många blir fulla med propaganda och att något styr över oss.......

Det där är nog ganska individuellt, jag har nåra vänner som suttit fast i djupa beroenden av olika sort och nästan vart påväg ur samhället.
Orsaken till att dessa vänner sysslar med olika verklighetsflykter tror jag är pga ett för många växande problem, känslan av att inte vara delaktig eller betydelsefull. Att bara dag ut och dag in kämpa mot ett osynligt mål. Tillslut försvinner all form av motivation och man sackar efter och får massa problem som sen växer sig så stora att man hellre flyr från dom än tar i tur med dom.

Och jag har där sett att staten är jävligt dålig på att hjälpa människor som verkligen behöver hjälp, jag blev uppriktigt förvånad då en av killarna inte fick soc-bidrag trots att han skulle hamnat på gatan om han inte fick det, då jag fick gå in och låna ut pengar istället. Sen har man ju hört skräckexempel om folk som fått soc för att ta med ungarna på tivoli osv...

Ja, det finns alltid en eller annan stackare som hamnar snett....
Kan det även vara så att de som hamnar där, och nästan är på väg att ge upp INTE har andra viktiga saker som väger upp?

Jo, det är säkert så och tragiskt för dem som behöver hjälp och inte kan erhålla den.
Men ser det inte annorlunda ut om man är förälder?

Hellre chips än sex på festival!!!!
Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Izual skrev:
Kan ni vara så snälla och inte quota heeeela inläggen av varanda wink

*rodnar*
I´m sorry......@--->--

Hellre chips än sex på festival!!!!
pUs Ûbersturmstekare
19 juni 2007 · 534 Inlägg

Rojpen skrev:
ja som topic. man föds ju sen ska man gå i skola i minst 13år för att lära sig en jävla massa som man ändå glömmer bort då man slutar.

Sen ska man jobba på ett jobb i si så dära 50år tills man går i pension. sen så dör man. det finns ju egentligen ingen mening att göra det. för man föds jobbar å sen dör man.

Vad är egentligen mening med det? för det är ju inget kul med det.

(säkert helt nödvändig tråd men ändå)

Tja, ska man se krasst på det så nej, det finns inte särskilt stor mening med att jobba och plugga. Åtminstone inte i Sverige.

Kort sagt är det ganska svårt att bli genuint rik på hårt arbete här. Du ska helst ärva pengar eller vinna en massa cash om det ska bli skillnad.

FreddeK
19 juni 2007 ·

jag kan tala för mig själv då! jag har jobbar på ett och samma lager i 10 år. jag har mer skulder nu än när jag börja för jag trodde det gick att köpa sig lycklig. men ack så fel jag hade!

Aerodynamik ...
19 juni 2007 · 7 120 Inlägg

Saker och ting är bra som det är nu cool

// A happy man smile

chrizz Administratör
19 juni 2007 · 11 783 Inlägg

Rojpen skrev:
ja som topic. man föds ju sen ska man gå i skola i minst 13år för att lära sig en jävla massa som man ändå glömmer bort då man slutar.

Sen ska man jobba på ett jobb i si så dära 50år tills man går i pension. sen så dör man. det finns ju egentligen ingen mening att göra det. för man föds jobbar å sen dör man.

Vad är egentligen mening med det? för det är ju inget kul med det.

(säkert helt nödvändig tråd men ändå)

Meningen är att du ska kunna överleva i vårt samhälle och få barn och därmed kunna försörja dem och se till att de får en bra uppväxt. När dem är "klara", utflyttade och har egna barn kan man gå och dö egentligen... wink

Men vad går livet ut på egentligen? Det är väl att fortplanta sig, så nog är det viktigt i vårt samhälle åtminstone med jobb, utbildning, pengar osv... skapar bättre förutsättningar för våra barn, och i sin tur deras barn, osv osv.

Så äre smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Sushikocken skrev:

Edman skrev:
jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

men flytta till afrika då där står dem ändå och gör absoulut ingenting jo en jobbar resten tittar på. Får dem lite förmycket lön en da så kommer dem inte tillbaka nästa dag osv. Men sen ser ni ju hur skit det går för det landet ärligt så har de sig själva att skylla att dem är så jävla fattiga för dem vill inte ha pengar utan lever för dagen.

btw där är det kanske inte ens säkert att man få gå i skolan heller så det låter som de flestas drömland smile.

Kul att du tar AFRIKA som ett exempel och sedan kallar det ett land.. hur gammal är du egentligen?
Kan det vara så att många länder på den kontinenten snarare saknar kunskap och teknik för att kunna bygga upp hållbara samhällen?
Sen undrar jag om du har frågat (alla) afrikaner varför de är fattiga (du skriver ditt inlägg som att du har stenkoll på dem)?
Borde egentligen inte ha svarat på ett så menlöst inlägg, men there you go.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Angelicque skrev:

Edman skrev:

Freddeponken skrev:
Mycket bra svar här. Sanningen är hård och människan har lyckats skapa det här stressen själv! Sen alla som super på helgen gör det för att fly verkligenheten för man gör det inte för det är roligt eller gott för då måste det finnas andra alternativ.

Japp, det finns en jävligt bra anlednign till att missbruken ständigt ökar, folk vill fly verkligheten. Det ska inte behöva vara så!

Hur många självmord har vi i sverige? hur många går på antideppresivt? Hur många är fast i alkohol/drog/spel beroenden? Jo jävligt många, hur löser samhället detta? jo ökar bidragen och höjer skatten så att dom som jobbar tappar motivationen, bränner ut sig, deppar ihop och hamnar i samma träsk. Allt det som är viktigt i livet skjuts åt sidan för att man ska få pengar, man lockas ständigt att köpa menlösa teknikprylar för pengar som egentligen är tid. Man blir itutad att pengar är frihet, men för att pengar ska vara en frihet måste man tjäna otroliga mängder på att i princip inte göra ett skit, och då är man vipps inte fri, för då är man hett villebråd för alla som inte har pengar.

Alla borde stanna upp å ta sig en funderare över vad livet egentligen borde handla om.

Visst vore det toppen om alla kunde stanna upp och fundera över allt som händer och sker.
Men jag anser inte att det är samhället som gör någon till missbrukare, oavsett vad det missbrukas, som människa måste man kunna fatta ett eget beslut.
Vad jag vet, så var det inte samhället som gjorde att jag började röka tobak som 13-åring.
Det var ett aktivt val av mig själv, så jag kan verkligen inte lasta någon för det.
Jag har däremot ett val, jag kan sluta röka OM jag vill det.

(att jag sedan försökte och det inte fungerade är en annan historia, men jag förlorade ett vad som hade varit fördelaktigt för mig själv *ler*)

Det här var rätt så intressant faktiskt!
Vad var det då som gjorde att du faktiskt började röka?
Jag vill mena att det självklart finns sociala och samhälleliga krafter som mer eller mindre "tvingar" in människor att ta beslut som de annars kanske inte skulle ha tagit.
Rökning är i allra högsta grad en av dessa många "åkommor" som människor dras in i "frivilligt". Man kan se  på det så här: Skulle du ha valt att röka, om ingen i din närhet (varken i skolan, familj eller någon som du hade en relation till - ja, man kan även kalla det att ha en "relation" till dem som man ser på tv, även om det är herrans invecklat) hade valt att röka? Jag skulle ärligt talat vilja säga att risken för detta skulle minska drastiskt! Inte helt och hållet, för varje individ har självklart ett eget val (också), men kom inte och uteslut samhälleliga krafter.. de finns där även om du tror att du inte ser/märker av dem.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Men du jonesono....


Men de sociala krafterna har inte bara med samhället att göra.
Kalla det istället grupptryck, vilket fortfarnade händer.
Jo, jag läste en artikel i DN, den kan man säkert hitta på deras hemsida,  om en kille som missbrukat cannabis i fyra år.

Förmodligen skulle jag inte ha börjat röka som 13-åring om ingen i min närhet rökt.

Men att lasta samhället och dess krafter som det som påverkar..Njaeeee - det köper jag inte.

Jösses, det låter nästan som om man skulle tillbedja någon kraft eller åtminstone vara djupt troende.

wink

Hellre chips än sex på festival!!!!
Sushikocken Sleeper
19 juni 2007 · 3 084 Inlägg

jonesono skrev:
Kul att du tar AFRIKA som ett exempel och sedan kallar det ett land.. hur gammal är du egentligen?
Kan det vara så att många länder på den kontinenten snarare saknar kunskap och teknik för att kunna bygga upp hållbara samhällen?
Sen undrar jag om du har frågat (alla) afrikaner varför de är fattiga (du skriver ditt inlägg som att du har stenkoll på dem)?
Borde egentligen inte ha svarat på ett så menlöst inlägg, men there you go.

oj tänkte inte så mycket när jag skrev inlägget jag var i senegal självklart menade jag det landet, men sedan så syftade jag på Afrika rent allmänt för det e tamefan likadant i etiopien med och det var precis som jag skrev (i Senegal alltså) hur fan ska man kunna utveckla ett jävla land när man inte ens försöker och lever för dagen. De måste hela tiden ha någon som passar upp en och säger precis vad dem ska göra annars gör dem det inte. När jag var nere där (i Senegal) var det en svensk som bott där i ca 8 år och han berättade precis hur dem var
så ja har man bott där i 8år borde man fått en uppfattning av hur dem är.!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Angelicque skrev:
Men du jonesono....


Men de sociala krafterna har inte bara med samhället att göra.
Kalla det istället grupptryck, vilket fortfarnade händer.
Jo, jag läste en artikel i DN, den kan man säkert hitta på deras hemsida,  om en kille som missbrukat cannabis i fyra år.

Förmodligen skulle jag inte ha börjat röka som 13-åring om ingen i min närhet rökt.

Men att lasta samhället och dess krafter som det som påverkar..Njaeeee - det köper jag inte.

Jösses, det låter nästan som om man skulle tillbedja någon kraft eller åtminstone vara djupt troende.

wink

Läs mitt inlägg igen..
Det har till viss del med grupptryck att göra ja, men som jag redan skrivit så är det en blandning av samhällskraften, individens egen "vilja" och en dos grupptryck.
Jag försöker bara gå på djupet, därav mitt inlägg inriktat på sociala kraften.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Android
19 juni 2007 · 892 Inlägg

Min åsikt i det hela är att man mer eller mindre måste jobba, annars så blir man rätt så uttråkad. Ja, jag har varit arbetslös och soccefall, och hatade varenda minut av det. Men jag tycker inte man ska behöva jobba för att överleva! Alla har rätt till att överleva, enl. mig, sen så kan man göra saker för att må bra. Tjo, nu är jag jävligt naiv, men ändå. roll

Synd att allt ska kretsa kring pengar. Pengar är överlevnad, trygghet, frihet och makt, och motsatsen ifall man inte har några. Borde inte vara så...nä, jag har ingen tanke på vad man kan ersätta det med. Finns säkert nån smart typ som har nån idé dock... smile

Jäkligt filosofisk tråd det här... smile

Senast redigerat av Android (19 juni 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Mäki Långsam Perfektionist
19 juni 2007 · 4 800 Inlägg

Hur skulle det se ut om vi inte hade pengar som vi var tvugna att jobba för?:

Jo det skulle vara så att eftersom ingen får pengar så skulle ingen alls jobba, bagarna skulle ligga hemma hela dagarna, göra eget bröd i en gammal ugn som dom själv har byggt, ingridienserna skulle dom fått plocka reda på själva.
Och för oss vanliga människor då? Vi får ingen amat om vi inte går ut i skogen och tar död på något djur då och då.
Ingenting skulle nytillverkas och folk skulle till slut falla som käglor av alla sjukdomar och liknande för att vi inte har några läkare.

Vi jobbar en tredjedel av dagen, vi ska sova en tredjedel av dagen och vi har fritt en tredjedel av dagen då vi jobbar, sen har dom flesta semestrar då och då, många är lediga både på lördag och söndagar. VARFÖR klagar ni?
Mvh Marcus.

PS: Jobba så jag slipper lägga pengar på er ist för mig själv.

Senast redigerat av Mäki (19 juni 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Sushikocken skrev:

jonesono skrev:
Kul att du tar AFRIKA som ett exempel och sedan kallar det ett land.. hur gammal är du egentligen?
Kan det vara så att många länder på den kontinenten snarare saknar kunskap och teknik för att kunna bygga upp hållbara samhällen?
Sen undrar jag om du har frågat (alla) afrikaner varför de är fattiga (du skriver ditt inlägg som att du har stenkoll på dem)?
Borde egentligen inte ha svarat på ett så menlöst inlägg, men there you go.

oj tänkte inte så mycket när jag skrev inlägget jag var i senegal självklart menade jag det landet, men sedan så syftade jag på Afrika rent allmänt för det e tamefan likadant i etiopien med och det var precis som jag skrev (i Senegal alltså) hur fan ska man kunna utveckla ett jävla land när man inte ens försöker och lever för dagen. De måste hela tiden ha någon som passar upp en och säger precis vad dem ska göra annars gör dem det inte. När jag var nere där (i Senegal) var det en svensk som bott där i ca 8 år och han berättade precis hur dem var
så ja har man bott där i 8år borde man fått en uppfattning av hur dem är.!

Kan ligga något i att de hela tiden har sett/upplevt missär och aldrig sett något lyckas = glädjen och tron på att något kan ordnas är som bortblåst.
Om de ser och får kunskapen + tekniken, kanske att det kan vända.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Mäki skrev:
Hur skulle det se ut om vi inte hade pengar som vi var tvugna att jobba för?:

Jo det skulle vara så att eftersom ingen får pengar så skulle ingen alls jobba, bagarna skulle ligga hemma hela dagarna, göra eget bröd i en gammal ugn som dom själv har byggt, ingridienserna skulle dom fått plocka reda på själva.
Och för oss vanliga människor då? Vi får ingen amat om vi inte går ut i skogen och tar död på något djur då och då.
Ingenting skulle nytillverkas och folk skulle till slut falla som käglor av alla sjukdomar och liknande för att vi inte har några läkare.

Vi jobbar en tredjedel av dagen, vi ska sova en tredjedel av dagen och vi har fritt en tredjedel av dagen då vi jobbar, sen har dom flesta semestrar då och då, många är lediga både på lördag och söndagar. VARFÖR klagar ni?
Mvh Marcus.

Du ser inte ekorrhjulet vi andra ser. wink
Nej, men klart att det skulle gå tillbaks ett par steg i utvecklingen.. hamna på jägar/samlarstadiet igen och folk skulle dö som käglor ja.
Du håller inte med om att vi lever i ett slentriansamhälle likt "lemmlar"?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Mäki skrev:
Hur skulle det se ut om vi inte hade pengar som vi var tvugna att jobba för?:

Jo det skulle vara så att eftersom ingen får pengar så skulle ingen alls jobba, bagarna skulle ligga hemma hela dagarna, göra eget bröd i en gammal ugn som dom själv har byggt, ingridienserna skulle dom fått plocka reda på själva.
Och för oss vanliga människor då? Vi får ingen amat om vi inte går ut i skogen och tar död på något djur då och då.
Ingenting skulle nytillverkas och folk skulle till slut falla som käglor av alla sjukdomar och liknande för att vi inte har några läkare.

Vi jobbar en tredjedel av dagen, vi ska sova en tredjedel av dagen och vi har fritt en tredjedel av dagen då vi jobbar, sen har dom flesta semestrar då och då, många är lediga både på lördag och söndagar. VARFÖR klagar ni?
Mvh Marcus.

´
Klagar och klagar? Ifrågasätter snarare... att inte ifrågasätta saker och ting är enligt mig djävligt korkat.
När man skattar bort i stort sett hälften av det man tjänar så försvinner mycket av motivationen... man får inget grepp om vart pengarna tar vägen, sen att våra ärade politiker satsar pengarna på idiotsaker som vägtullar osv gör ju inte saken bättre.
Motivation är ledordet.

Allt kan alltid bli bättre.

Mäki Långsam Perfektionist
19 juni 2007 · 4 800 Inlägg

jonesono skrev:
Du ser inte ekorrhjulet vi andra ser. wink
Nej, men klart att det skulle gå tillbaks ett par steg i utvecklingen.. hamna på jägar/samlarstadiet igen och folk skulle dö som käglor ja.
Du håller inte med om att vi lever i ett slentriansamhälle likt "lemmlar"?

Klart jag ser ekorrhjulet, men jag vet ingen annan lösning som skulle fungera för alla! Därför är jag nöjd med det vi har, jag har aldrig haft det riktigt jobbigt, nu har jag haft sommarjobb i snart 2 veckor fastän det ska vara i princip omöjligt att få i min ålder med min utildning.
Allting går bara man vill, ser man negativt på allting så är det ju klart att de blir skit, men har man lite jävlar anama i sig så går allting precis som man vill med vissa kompromisser.
Mvh Marcus.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Mäki Långsam Perfektionist
19 juni 2007 · 4 800 Inlägg

Edman skrev:
Klagar och klagar? Ifrågasätter snarare... att inte ifrågasätta saker och ting är enligt mig djävligt korkat.
När man skattar bort i stort sett hälften av det man tjänar så försvinner mycket av motivationen... man får inget grepp om vart pengarna tar vägen, sen att våra ärade politiker satsar pengarna på idiotsaker som vägtullar osv gör ju inte saken bättre.
Motivation är ledordet.

Allt kan alltid bli bättre.

Som sagt, har du en bättre lösning då? Kan vara bra att ha när man "tänker högt".
Skattepengarna försvinner till en ganska stor del på folk som bara "ger upp", visst är jag emot vägtullarna men i övrigt har jag det mycket bra här.
Mvh Marcus

Senast redigerat av Mäki (19 juni 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang