10296
Sök

slutstegsproblem 4 kanaligt

796 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
har satt i mitt nya slutsteg, ett fyrkanaligt. Kopplade till framsystemet och ska driva baslådan på dom andra kanalerna. hur jag än gör så kan jag inte fader:a framsystemet framåt utan att det blir rear. fattar inte vad som är felet. dessutom är det ett svagt missljud från högtalarna nån som vet varför det blivit som det blivit?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

21 761 Inlägg
20 juni 2007
Vad heter slutsteget och hur har du kopplat?

796 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad heter slutsteget och hur har du kopplat?

det är jbls jubileums steg. drog nya kablar från framdörrarna bak till steget sen kopplade jag in där det stog front men när jag faderar till front så blir det helt tyst faderar jag till rear så hörs ljudet.

21 761 Inlägg
20 juni 2007
Ok.

Hur många lågnivåkablar har du dragit från stereon till steget?
Har du vridit upp stegets gain för framhögtalarna?
Vad heter steget mer exakt?
Senast redigerat av Drönirettab (20 juni 2007)

796 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ok.

Hur många lågnivåkablar har du dragit från stereon till steget?
Har du vridit upp stegets gain för framhögtalarna?
Vad heter steget mer exakt?

Jag har bara dragit en lågnivåkabel från stereon. gain:en står på max. steget heter jbl gto 4060. gainen är väl typ hur högt man ska spela eller är jag ute o cyklar?

592 Inlägg
21 juni 2007
Det är inte så att du har 2 lågnivåutgångar på stereon och kopplat in RCA-kabeln på rear?

2much.fi
Accessories for your DSLR

796 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Slaktarin skrev:
Det är inte så att du har 2 lågnivåutgångar på stereon och kopplat in RCA-kabeln på rear?

Nej jag har bara 1 ingång

21 761 Inlägg
21 juni 2007
Visst är det två par ingångar för lågnivåkablar på steget?

Har du bara kopplat in stereons lågnivåkablar på ett av dessa par eller har du förgrenat så att det har blivit två par lågnivåkablar?

796 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Visst är det två par ingångar för lågnivåkablar på steget?

Har du bara kopplat in stereons lågnivåkablar på ett av dessa par eller har du förgrenat så att det har blivit två par lågnivåkablar?

jag har använt mig av en y adapter vid lågnivåns ände där slutsteget är

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 juni 2007
men har du stero med bara 1 utgång räknas den som rear för huvudenheten o så funkar de inte o öka fader frammåt .. även o steget är 4 kanals finns de ju bara en lågnivå som är bak för stereon så de funkar inte så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

21 761 Inlägg
21 juni 2007
Aha. Eftersom stereon bara har ett par lågnivåkablar så betyder det att lågnivåkablarna går från stereons "rear", då kan du inte reglera framsystemet utan att rear påverkas. För att kunna reglera rear och front oberoende av varandra så behöver stereon ha två par lågnivåutgångar, alltså både rear och front.

Oj, var lite sen där.
Senast redigerat av Drönirettab (21 juni 2007)

1 585 Inlägg
21 juni 2007
Det skulle jag med behöva göra men jag har 2st utgångar på stereon men då behöver jag använda dom till slutsteget. Men sen har jag en dvd skärm också som måste in då blir det svårare:P vet ej hur jag ska göra^^

796 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
fan så sugigt då yikes
blir till o inhandla en ny hu för att det ska fungera med slutsteget till framsystemet alltså? hmm

21 761 Inlägg
21 juni 2007
ronne skrev:
fan så sugigt då yikes
blir till o inhandla en ny hu för att det ska fungera med slutsteget till framsystemet alltså? hmm

Ja, stereon måste ha två par lågnivåutgångar, rear och front. Annars fungerar det inte. När du vrider faderkontrollen till "front" på din nuvarande stereo så är det bara signalen till de vanliga högtalarkablarna som påverkas, det enda sättet att kunna reglera framhögtalarna är att köra dem via de vanliga högtalarutgångarna. Men det vill du nog inte, det blir bättre att köra dem med ett slutsteg.

10 287 Inlägg
21 juni 2007
Kan du inte justera gain på slutsteget så att du får balans mellan bas och framsystem?

/Göran

ronne skrev:
fan så sugigt då yikes

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

796 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Kan du inte justera gain på slutsteget så att du får balans mellan bas och framsystem?

/Göran

ronne skrev:
fan så sugigt då yikes

då kan jag inte koppla in till baslådan.

2 123 Inlägg
21 juni 2007
ronne skrev:
Sharky skrev:

/Göran

ronne skrev:
fan så sugigt då yikes

Klart du kan, du får förgrena lågnivå kabeln med hona till 2 hanar, 2 st sådana sen kan du koppla det, så gör alla : )
Jag har ett likadant steg och kan välja hur det ska låda, det är också väldigt lätt att ställa in, betydligt lättare än mitt dyrare steg JBL GTO 75.4

21 761 Inlägg
21 juni 2007
ronne skrev:

Sharky menar att du får ställa in hur högt som framsystemet och basen ska spela med hjälp av stegets gain-kontroller, du får alltså provlyssna och vrida på gainen för framsystemet och basen så att de matchar varandra.

Sedan när det är inställt så är det bara att reglera volymen för alla högtalarna med stereon som vanligt, men du kan som sagt inte reglera basen och framsystemet individuellt med hjälp av stereons faderkontroll.

Det där tänkte jag inte på, glömde bort det.

796 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
blir nog te o köpa ny hu. Är ändå sugen på en dvd enhet. Hur ska jag göra då dra en till lågnivå från stereon.

2 123 Inlägg
22 juni 2007
ronne skrev:
blir nog te o köpa ny hu. Är ändå sugen på en dvd enhet. Hur ska jag göra då dra en till lågnivå från stereon.

Det räcker som sagt med en och sen 2 st förgreningssladdar, 1 hona till 2 hanar som du sedan kopplar in i steget.

Sök