Kopplingsbyte på 16-valven

volvo960
28 juni 2007 · 45 Inlägg

Halloj allihop!!
Nu ska det bytas koppling på 740 GLT´n... Inga problem i sig... Men det visade sig att jag behövde mer än bara en ny koppling. Tyvärr var svänghjulet ojämnt och även tryckplattan kass.. sad
Svänghjulet hade en massa mindre sprickor i sig och såg ganska flammigt ut på sina ställen. Antar att det blivit rätt varmt där ibland! Någon som vet hur mkt maskinbearbetning ett svänghjul tål??
Jag kikade på Volvos hemsida för för begdelar (bilia.se). När man sökte på koppling där så var det en bild på både lamellen och tryckplattan. Vet ni om man brukar få både och när man köper nytt eller??
Sedan kommer vi ju till det stora problemet, nu när jag ska skaffa mig ett nytt svänghjul, då har jag ju ingen användnig av markeringarna jag gjorde för varvtalsgivarens skull... Går det att så att säga nolla motorn och utgå ifrån ett grundläga när man monterar nytt??
Skulle vara mkt tacksam för svar!!

MVH johan:Dlol

Senast redigerat av volvo960 (28 juni 2007)

mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

volvo960 skrev:
Halloj allihop!!
Nu ska det bytas koppling på 740 GLT´n... Inga problem i sig... Men det visade sig att jag behövde mer än bara en ny koppling. Tyvärr var svänghjulet ojämnt och även tryckplattan kass.. sad
Svänghjulet hade en massa mindre sprickor i sig och såg ganska flammigt ut på sina ställen. Antar att det blivit rätt varmt där ibland! Någon som vet hur mkt maskinbearbetning ett svänghjul tål??
Jag kikade på Volvos hemsida för för begdelar (bilia.se). När man sökte på koppling där så var det en bild på både lamellen och tryckplattan. Vet ni om man brukar få både och när man köper nytt eller??
Sedan kommer vi ju till det stora problemet, nu när jag ska skaffa mig ett nytt svänghjul, då har jag ju ingen användnig av markeringarna jag gjorde för varvtalsgivarens skull... Går det att så att säga nolla motorn och utgå ifrån ett grundläga när man monterar nytt??
Skulle vara mkt tacksam för svar!!

MVH johan:Dlol

Köp ett beggat svänghjul på vilken skrot som helst som e i bättre skick än ditt om du inte vågar sätta tillbaka det gamla på din bil . Men dom e inte jättefriska någrasvänghjul på äldre bilar tycker jag när man byter kopplingar , e det för dåligt försöker jag bara fixa ett annat som e fräschare .

Kopplingar brukar säljas kmpl med tryckplatta,urtrampningslager + lamell

volvo960
1 juli 2007 · 45 Inlägg

Tja! Jag har fått tag på ett kmpl kopplingskitt av en vän som troligen är bättre. Ska använda hans tryckplatta och svänghjul och min turbolamell...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang