poliser vs blåljus...

bollen1986
21 juli 2007 · 3 714 Inlägg

såg en verkligt underlig sak igår när jag och några polare var ute och åkte bil

Polisen svängde ut bakom oss åt samma håll, vi stog vid rödljuset och väntade på grönt när
polisen kommer mot samma rödljus utan blåljus och precis innan slår dom på sirener å ljuset å bränner igenom korsningen

Dom svänger vänster, aja vi tänkte att det var utryckning MEN när polisen åkt igenom korsningen slår dom av allt och åker vidare som ingenting har hänt?????

får dom göra såhär??
och varför gjorde dom detta?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
hanning81 Greve
21 juli 2007 · 135 Inlägg

Nej det får dom inte... Alltså använda sirener bara för att slippa stanna vid rödljus.. Men de kanske följde efter på ett span som höll på att komma iväg.. Låter osannolikt att de använder blåljus då iofs men deras pizzor kanske höll på att bli kalla...

Frosted
21 juli 2007 · 1 878 Inlägg

nepp de får inte använda blåljus för att tränga sig före om det inte är ett poliärt ärende.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
bollen1986
21 juli 2007 · 3 714 Inlägg

dom gjorde likadant när dom svängde ut bakom oss med??
då var det iofs bara en trevägskorsning men andå

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
21 juli 2007 · 455 Inlägg

Jag har sett precis samma sak.. polisen låg framför mig, när vi närmade oss en korsning med trafikljus slår dom på både sirener och blåljus och åker mot rött. Efter det så körde de som om inget hade hänt. Såg inte ut som en utryckning eller nått

haxer Proljece?
21 juli 2007 · 1 464 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
men om nån personbil krockar med dem, och dem inte har ett ärende att åka till..får inte snutarna skit för det då??

Deras ord mot polisens tänk själv.

Kan lova dej att dom aldrig hade åkt på nått för de!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Bobo
21 juli 2007 ·

Har sätt detta förut också även från en ambulans, kan ju vara att de kanske har någon brottsling i bilen och känner inte för att stanna i onödan, eller så är de bara lata. Jag såg även en civil volvo för något år sedan som körde riktigt illa, tryckte en bil nära och fladdrade omkring och sedan drog han över heldragen linje och svängde höger, sätt mycket som Polisen inte borde/får göra, men vem ska sätta dit dem?

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
21 juli 2007 · 1 781 Inlägg

polisen får ju köra hur dom vill egentligen.. men om något händer så har dom ju allt på sitt ansvar..

dem får ju även köra utan blåljus under utryckning om dem inte vill bli upptäckta med blinkade ljus och sirener... men som sagt... ta det försiktigt när ni ser poliser.. dom kan göra underliga manövrer och parkera i en trädgård:P

Senast redigerat av Malm3n (21 juli 2007)

Team Insane Racing
_Norrland_ Bilvårdstekniker
21 juli 2007 · 766 Inlägg

Har sett precis samma sak, bara slagit på blåljusen och kört förbi alla rödljus sedan slagit av dom och kört lungt efteråt :S

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
PAJO1
21 juli 2007 · 33 Inlägg

Som nån sagt innan så får inte polisen slå på blåljus för att slippa stanna för rött, men med ett undantag!! Om det är en utryckning så kan de i princip köra hur de vill. Inte säkert att det är jättebråttom dit de ska, men är fortfarande en utryckning, men möjligtvis en tyst sådan, exempelvis om en annan patrull behöver assistans vid ett stopp så behöver de inte köra me ljus men kanske inte heller ha tid o vänta på att stoppljuset ska bli grönt, därav blåljus vid rött sen av med dem. En annan sak som många tror är att de behöver blåljus för att överskrida hastighet osv, men det är felaktigt.

Rock on smile

nino
21 juli 2007 · 11 Inlägg

Det är polisen dom får göra vafan dom vill. Du har inget att säga till om.

PAJO1
21 juli 2007 · 33 Inlägg

nino skrev:
Det är polisen dom får göra vafan dom vill. Du har inget att säga till om.

Precis så funkar det

Frosted
21 juli 2007 · 1 878 Inlägg

PAJO1 skrev:

nino skrev:
Det är polisen dom får göra vafan dom vill. Du har inget att säga till om.

Precis så funkar det

till 100%!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Zhnibben
21 juli 2007 · 66 Inlägg

Om Polisen åker genom en korsning med rödljus för att sedan slå av Blåljusen så är det på deras ansvar om nått händer. Dom får och ska inte göra så och Centralen kan alltid kolla upp när, var och vilka bilar som åker på vilka larm och som då borde använda Blåljusen. Sen är det som sagt alltid Polisen ord mot ens eget så man borde alltid ta det lugnt. tongue Sen finns även möjligheten att dom svarar på ett anrop för att sedan få info om att det redan är taget eller att det inte var nått. wink // Zhnibben

Mokko
22 juli 2007 · 286 Inlägg

Det är inte bara en gång jag har sett liknande heller. Men det värsta jag har sett dom göra är en dag för några månader sen när dom kom långt över hastighetsbegränsningen genom stan med blåljusen igång för att sedan sväng in på donken hmm

Crille666
22 juli 2007 · 166 Inlägg

Mokko skrev:
Det är inte bara en gång jag har sett liknande heller. Men det värsta jag har sett dom göra är en dag för några månader sen när dom kom långt över hastighetsbegränsningen genom stan med blåljusen igång för att sedan sväng in på donken hmm

Det kanske hade hänt något där?

Bostrom RS
22 juli 2007 · 886 Inlägg

bollen1986 skrev:
såg en verkligt underlig sak igår när jag och några polare var ute och åkte bil

Polisen svängde ut bakom oss åt samma håll, vi stog vid rödljuset och väntade på grönt när
polisen kommer mot samma rödljus utan blåljus och precis innan slår dom på sirener å ljuset å bränner igenom korsningen

Dom svänger vänster, aja vi tänkte att det var utryckning MEN när polisen åkt igenom korsningen slår dom av allt och åker vidare som ingenting har hänt?????

får dom göra såhär??
och varför gjorde dom detta?

Det får dom göra vid brådskande yrkesutövning. Skillnaden är att utan siren och blåljus påkallar dom inte fri väg och får inte bryta mot vissa trafikregler. Var det mötande trafik i korsningen så kanske det var därför dom slog på siren och blåljus, och då har dom rätt att bryta mot de trafikregler som gäller vid t.ex. en trafikkorsning, men dom ska ju ändå se sig för så dom inte bara åker in i nån bil. Sen efter korsningen kan dom ju välja att slå av eller fortsätta ha på beroende på hur situationen i trafiken ser ut och hur bråttom dom har. Har också sett dom göra så ett antal gånger... smile

Focus RS
Bostrom RS
22 juli 2007 · 886 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
men om nån personbil krockar med dem, och dem inte har ett ärende att åka till..får inte snutarna skit för det då??

Dom har skyldighet att visa hänsyn även med blåljus och sirener på. Så om dom bara drar igenom en korsning utan att se sig för och krockar med en personbil så är det deras fel.

Focus RS
jreimers
22 juli 2007 · 9 Inlägg

Kanske var ren övningskörning? Polisen använder ju allmän väg som öningsbana.

bjompa
22 juli 2007 ·

man skulle ha blåljus på bilen,, då slipper man sitta å vänta på att de förbannade rödljuset ska bli grönt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang