hjälp bilen blir varm när den står stilla =/

klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

hej alla min scorpio gillar inte att står på tomgång den blir varm kanksa fort så varje gång det är kö eller något så blir den så pass varm så att fläckten går in och kyler. vad kan det vara? kan topp packningen gått? bilen går ju normal annars.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
MarcusL #2573
21 juli 2007 · 1 489 Inlägg

Ja det är väl inga problem? Det anser jag normalt?

• Även den starka måste ta i när han skiter
E30Tompa Rörpulare
21 juli 2007 · 1 453 Inlägg

Hur e temp mätarn då? e de på normal eller? fläkten kickar ju bara igång när de behövs, sålänge tempen e normal ser ja inga problem me att den startar igång smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

MarcusL skrev:
Ja det är väl inga problem? Det anser jag normalt?

normalt ? den ha inte varit sån innan så jag tycker att det är lite konstigt  eller? jag är inget bra på bilar så

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
loffe007
21 juli 2007 · 905 Inlägg

hmm, kan juh vara det att då man står still så kommer ingte mycket luft genom kylaren och kyler kylarvätskan och tempen går upp. att fläkten går i gång är fullt normalt. och då vet du juh att den funkar. orolig ska du vara om du har ögon på tempmätaren och den skenar iväg för långt mot rött.

Bagarn
21 juli 2007 · 689 Inlägg

Fläkten är ju till för att kyla.. När man står i kö får bilen ingen kylning från vinden, då ska fläkten göra sitt.. Tycker inte det låter som något ovanligt!

klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

temp mätaren går över normalt den är ju på väg upp till de röda men fläcketn sätter ju stopp för det tur väll va men ska väll inte vara så? som sagt blir den kanska snabbt varm.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

ok är väll lite varn me nyare bilar tongue  för det va så att pappa hadde en scorpio en gång i tiden och den va lika dan sen gick topp packningen. så det är därför man är lite orolig tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
MarcusL #2573
21 juli 2007 · 1 489 Inlägg

klimpan skrev:
temp mätaren går över normalt den är ju på väg upp till de röda men fläcketn sätter ju stopp för det tur väll va men ska väll inte vara så? som sagt blir den kanska snabbt varm.

Min Saab är likadan, och det är inga fel på den. Så jag tror inte du behöver oroa dig wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

MarcusL skrev:

klimpan skrev:
temp mätaren går över normalt den är ju på väg upp till de röda men fläcketn sätter ju stopp för det tur väll va men ska väll inte vara så? som sagt blir den kanska snabbt varm.

Min Saab är likadan, och det är inga fel på den. Så jag tror inte du behöver oroa dig wink

okej tack då behöver jag inte vara orolig längre smile tack alla som som svarade så här snabbt smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Timkarlsson
21 juli 2007 · 79 Inlägg

klimpan skrev:
ok är väll lite varn me nyare bilar tongue  för det va så att pappa hadde en scorpio en gång i tiden och den va lika dan sen gick topp packningen. så det är därför man är lite orolig tongue

Usch det låter inte bra! Jag har en scorpio som har rullat 3500 mil och den har precis fått såna ryck (den har aldrig gjort så tidigare)! Men det är ioförsig inte det första som strular på den jä**a bilen...

Men kan det inte vara termostaten som bråkar?

klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

Badass skrev:

klimpan skrev:
ok är väll lite varn me nyare bilar tongue  för det va så att pappa hadde en scorpio en gång i tiden och den va lika dan sen gick topp packningen. så det är därför man är lite orolig tongue

Usch det låter inte bra! Jag har en scorpio som har rullat 3500 mil och den har precis fått såna ryck (den har aldrig gjort så tidigare)! Men det är ioförsig inte det första som strular på den jä**a bilen...

Men kan det inte vara termostaten som bråkar?

ha ingen anning om det är den som bråkar men fundera på om man ska åka till nån verkstad och prata me dom.  hehe ja dom är lite krånliga av sig men dom är ju inte nya heller så smile

Senast redigerat av klimpan (21 juli 2007)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
mellowd Drop Shop
21 juli 2007 · 926 Inlägg

står bilen still så blir den varm. det är bara så. Fläkten går igång för att kyla. Kyls bilen normalt när du kör så  är det säkerligen inge fel på termostaten.

klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

ok den är ju på normal temp när man kör me den så det är nog inget problem me bilen dåsmile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Timkarlsson
21 juli 2007 · 79 Inlägg

Jag har kört 1000 mil med den bilen och den har aldrig gjort så tidigare! Den har klarat att stå längre stunder utan att nålen har rört sig ett dugg på skalan och då har fläkten inte gått igång! Men nu sticker den iväg mot rött när den har stått en stund!

mellowd Drop Shop
21 juli 2007 · 926 Inlägg

Badass skrev:
Jag har kört 1000 mil med den bilen och den har aldrig gjort så tidigare! Den har klarat att stå längre stunder utan att nålen har rört sig ett dugg på skalan och då har fläkten inte gått igång! Men nu sticker den iväg mot rött när den har stått en stund!

startar fläkten?

klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

så va min me innan att den kunnde stå utan problem att den blir varm men nu så kan man knappt stå i stilla typ utan att den blir varm .

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
MrTobias
21 juli 2007 · 1 297 Inlägg

Så gör min bil också.. Håll lite koll så att tempmätaren inte går på rött bara. Helt normalt beteende smile

wofflan- Gear Heads Göteborg
21 juli 2007 · 156 Inlägg

Har du kollat så att det finns vatten på den? kan ju läcka lite eller dunsta bort dessutom får man ju tänka på att det är varmare ute nu än på vintern.

Sandelin
21 juli 2007 · 3 Inlägg

Kylaren sitter inte igen?"

Use It!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang