Problem med ett Tjut/brus

Aaaaaaalm
29 juli 2007 · 584 Inlägg

Tjenare!
Jag har lite problem med mitt ljudsystem i Saaben.
Jag hade så allt funkade perfekt med:

JVC huvudenhet som drev småhögtalare och ett steg som drev baslåda med 2 st 12".

Sedan för några dagar sen köpte jag 2st 6x9" som jag monterade i hatthyllan som skulle drivas av ett boschmansteg.

Dessa 6x9er är av fabrikatet GAS och funkar utmärkt när tändningen inte är på. men så fort jag slår på tändningen så tjuter/brusar det samtidigt som de spelar musik. Tycker detta är väldigt märkligt då det fungerar hur bra som helst när tändningen är av. 

Har testat både lågnivå och högnivå in i steget med samma resultat.

Kanske någon som har någon idé? smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
29 juli 2007 · 766 Inlägg

Kanske är störningar från lågnivån?
Är strömkabeln och lågnivån dragen brevid varandra?

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Aaaaaaalm
29 juli 2007 · 584 Inlägg

Nej de var inte dragna bredvid varandra.. och bruset är ju även når jag kopplar på stegets högnivå.. det är nått riktigt skummt iaf!

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
gurenius
29 juli 2007 · 1 631 Inlägg

Du har jord-problem. Är du säker på att du inte har samma problem med baslådan, fast det inte hörs så tydligt?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
BAE BilstereoNörd
29 juli 2007 · 576 Inlägg

Det kan även bero på att slutsteget inte har tillräckliga ingångsfilter på 12volts sidan!
Alltså det fattas ett riktigt avstörningsfilter, är inte ovanligt på billiga steg.

Lämpliga lösningar:

Kolla jordningen som gurenius påpekade!

Koppla in ett störningsfilter på 12v matningen!

Koppla in en jordissolator på lågnivåkabeln!

// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Aaaaaaalm
29 juli 2007 · 584 Inlägg

Har vare ute och kopplat i ett störninsfilter, samma skit... jordade om kabeln och ändå samma skit.. Testade då med att mata med ett 12v aggregat istället och det brusar ändå när tändningen är på.. fattar inte vad de kan va för skit.. kör på högnivå som jag tar från bakhögtalare..

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
BAE BilstereoNörd
29 juli 2007 · 576 Inlägg

Ok... Vilket system är det i den SAAB modellen?

För är det den modellen med optokabel till signal så är det ett ganska lurigt slutsteg!
Steget har 30volt över båda högtalarkablarna som noll referens, alltså steget utgår från 30volt..
Detta medför att du måste använda en seriös omvandlare som är galvaniskt frånskild, den har transformatorer som omvandlar högtalarsignalen till lågnivå.. kostar ca 300kr och den har fungerat i de SAABar som vi stoppat extra bas i...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Badankan
29 juli 2007 · 36 Inlägg

Jag har exakt samma problem i min Calibra, har inte luskat ut vad det kan vara för fel, testat det mesta, tjuter fortfarande. Mitt "Brus" ökar ju mer jag gasar. sad Hoppas att allt slutar när jag byter hela systemet nästa vecka.

TT-Avant
29 juli 2007 · 6 851 Inlägg

Har ni testat med en annan signalkabel?
För att testa detta så dra den "latmans vägen" alltså från cd:n ut genom dörren och in i steget.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ronne
29 juli 2007 · 796 Inlägg

BAE skrev:
Det kan även bero på att slutsteget inte har tillräckliga ingångsfilter på 12volts sidan!
Alltså det fattas ett riktigt avstörningsfilter, är inte ovanligt på billiga steg.

Lämpliga lösningar:

Kolla jordningen som gurenius påpekade!

Koppla in ett störningsfilter på 12v matningen!

Koppla in en jordissolator på lågnivåkabeln!

// Tommy

var köper man sånt har samma problem

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
gurenius
29 juli 2007 · 1 631 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:
Har vare ute och kopplat i ett störninsfilter, samma skit... jordade om kabeln och ändå samma skit.. Testade då med att mata med ett 12v aggregat istället och det brusar ändå när tändningen är på.. fattar inte vad de kan va för skit.. kör på högnivå som jag tar från bakhögtalare..

Var har du jordat?

Samma problem med baslådan?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ZebuZa V.A.G Mekaniker
29 juli 2007 · 42 Inlägg

Testa skrapa, blästra jord punkterna i bilen.

V.A.G mekaniker
Aaaaaaalm
30 juli 2007 · 584 Inlägg

Jag har jordat på flera olika ställen, nu är den jordad ungefär vid baklampan som jag har slipat bort färgen... Testade även att köra på lågnivå som jag drog "latvägen" men det brusar ändå hmm Blir så otroligt trött på detta så det finns inte! Basarna och det steget fungerar hur bra som helst!

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
gurenius
30 juli 2007 · 1 631 Inlägg

Vid baklampan? Huh....!

Jorda i en ordentlig punkt istället. Exempelvis bältesfästet till baksätet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Aaaaaaalm
30 juli 2007 · 584 Inlägg

Okej tongue
A jag var ute å lyssnade nu och det hörs pyttelite i basen oxå.. inte så man stör sig men lite var det.. ska åka till brl imorrn och be dem lyssna och ev. köpa en avstörningsbox..
Tackar för alla tips! återkommer senare med resultat! smile

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
ronne
1 augusti 2007 · 796 Inlägg

gurenius skrev:
Vid baklampan? Huh....!

Jorda i en ordentlig punkt istället. Exempelvis bältesfästet till baksätet.

där har jag testat o jorda men det blev bara värre brus:(

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
klimpan
1 augusti 2007 · 2 600 Inlägg

jag hadde störning me men det va min jvc stereo som va fel på men efter jag fick hem den efter lagningen så va den som ny igen smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
tha_stizz
1 augusti 2007 · 8 Inlägg

prova kopla in en kondensator dom reduserar generator störningar jag har inget problem med mina 6x9 med brus eller något sånt har också gas som är kopplat på ett steg

Aaaaaaalm
17 augusti 2007 · 584 Inlägg

Tjenare gött fölk!
Skulle ju återkomma med resultat och kan nu säga att jag löste problemet.. jag köpte ett störningsfilter på kjell&company för 199kr och störningarna nästan upphörde och känns inte till närmelsevis så irriterande som innan smile  låter bara pyttelite om man inte har volym på!

Tack för all hjälp och tips!

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
ronne
18 augusti 2007 · 796 Inlägg

har med köpt störningsfilter och det låter bar alite grann så man stör sig inte på ddet iaf. 199 kr på brl.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang