En simpel fråga...

Spawner
6 oktober 2005 · 505 Inlägg

Vad händer om man har ett tvåkanals slutsteg som inte är byggkopplingsbart, och om man har endast en 12:a i låda och kopplar in basen i left eller right kanalen?

Blir det überkass effekt? eller pajjar nånting? eller funkar det helt enkelt bara inte?

Tack på förhand!

Calibra Turbo 4x4
Sharky
6 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Det funkar i brist på bättre lösning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Spawner
6 oktober 2005 · 505 Inlägg

Hur menar du med lösning Sharky?

Köpa ett nytt steg? smile Det har jag tyvärr inte råd med just nu, men finns det en annan lösning som är bätte och kostar lite mindre än ett steg?

Calibra Turbo 4x4
NoBra1n
7 oktober 2005 · 175 Inlägg

Sharky skrev:
Det funkar i brist på bättre lösning.

/Göran

men ger det mera effekt än när man kopplar vanligt?

Like A Glove
BMW 325 e91 (2006)
pwilhelm Hewi
7 oktober 2005 · 571 Inlägg

Har aldrig ens hört om ett 2-kanals steg som inte går att mono koppla så frågan är:vad är det för märke och modell? Du får köra basen på en kanal , någon annan lösning finns inte.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
proteb
7 oktober 2005 · 9 Inlägg

Det som kan hända är ju att du snedbelastar steget och i längden kan detta pajja steget!

Är ju inte bra!!!

Spawner
8 oktober 2005 · 505 Inlägg

Okej, Pwilhelm det är ett 2kanals steg märke Zachry modell 250B, som även ligger på 2x125w.. har rätt så många år på nacken, men funkar iaf:)

Okej, så vad jag ska göra är att skaffa en nytt steg till basen och kanske använda det här Zachry steget till typ, 6"9 i hatthyllan som jag även har liggandes?

Föresten, när ja spelade på lite när ja kopplat basen på vänstra kanalen, så startade stereon och allting om, sedan började den på samma ställe igen.. vad kan det bero på?

Calibra Turbo 4x4
Scratch
8 oktober 2005 · 719 Inlägg

På ett bryggbart steg är det ju bara att ta tex - från vänster och + från höger så fixar steget resten själv!

Har för mig att man ska kunna brygga alla steg är bara att man kopplar ihop alla kanaler själv! fast steget kanske inte är 2ohms stabilt och då har man ett problem där! om man inte kör en 8ohms bas!

Är inte helt säker var nåt årsen ja läste om detta. Men har för mig att du ska serie koppla kanalerna! har för mig att det kopplas så här v+ till h- och sen v- till basens - sen h+ till basens +. Kan ha helt fel men har för mig att du ska kunna brygga vad som helst tom din hemma stereo!

live free, die young.
Spawner
8 oktober 2005 · 505 Inlägg

Alltså,

                    _________________
                   |                             |
                   |                             |
                   |                             |
                   |_________________|
                      + -    - +
                      1 2    3 4

Alltså, koppla  1 ihop med 3.
sedan ska basen gå in i 2 och 4?

Vad är det som blir speciellt med att koppla ihop 2 tomma ingångar ( 1,3) big_smile
Kanske bara jag som är ute och cyklar:D

Senast redigerat av Spawner (8 oktober 2005)

Calibra Turbo 4x4
Scratch
8 oktober 2005 · 719 Inlägg

Spawner skrev:
Alltså,

                    _________________
                   |                             |
                   |                             |
                   |                             |
                   |_________________|
                      + -    - +
                      1 2    3 4

Alltså, koppla  1 ihop med 3.
sedan ska basen gå in i 2 och 4?

Vad är det som blir speciellt med att koppla ihop 2 tomma ingångar ( 1,3) big_smile
Kanske bara jag som är ute och cyklar:D

Du kopplar ihop dom för att bryggningen ska bli en sluten krets. Med ett bryggbartsteg gör den detta "själv". Det är så jag kommer ihåg det, men är inte helt säker efter som det var längesen ja läste om detta!

live free, die young.
pwilhelm Hewi
8 oktober 2005 · 571 Inlägg

Jag skulle köpt ett mono steg och kopplat zachry steget på något annat , vad gäller Spawners kopplings förslag så har jag ingen aning om det stämmer eller inte men det kan vara ide att pröva , dvs om du vill riskera att bli typ 500kr fattigare.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
8 oktober 2005 · 571 Inlägg

Jag menade Scratch förslag!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang