volvo 480 turbo, vad vet ni om dem?

saabmartin
4 augusti 2007 · 21 Inlägg

hejsan.

Förstabilen ska snart inhandlas och jag har ändrat mig många gånger angånde vilken bil jag ska köpa. Kan få familjens 745 från 91 i väldigt bra skick men är sugen på en egen bil med lite mer fart i. 480 turbo är verkar väldigt intressant.

Men jag undrar följande:
Är renault motorn något att ha?
Hur är utvecklingsmöjligheterna när d gäller motorn? vad är det för motor styrning? lätt att chippa?
finns det mycket andra trimmadelar som toppar o diverse?
rostbenägna?
Vad är det för bultmönster? blir det väldigt begränsat urval av fälgar?

Ja allt som ni kan dela med er om domhär faktiskt ganska coola bilarna!


tack på förhand!!! smile

turbotompa fritidsprofessor
4 augusti 2007 · 1 197 Inlägg

Är du hårfrisörska och tycker om att gå i rosa kläder o liknande så kan du köpa en volvo 480, annars ska du nog inte bry dej om det.. tongue
Köp en riktig volvo istället!

Allx
4 augusti 2007 · 321 Inlägg

Går själv i tankarna att köpa en 480 turbo. Dock inte som första bil och jag vet rätt mycket om dem. Du kan ju adda mig på msn så kan jag berätta lite om dem. Skicka PM med din adress.

Mvh Alex

EViLution!
Volvo_Mannen Volvoskadad
4 augusti 2007 · 6 017 Inlägg

är ju inte känd för att tåla rost eller fungera felfritt

Jonas
saabmartin
4 augusti 2007 · 21 Inlägg

möjligt att det är en hårfrisörske bil och jag måste understryka att en 940/740 turbo skulle vara mycket bättre.. Men priset på dem är betydligt högre och dem har ofta gått 2000+ mil. svårt att hitta bra exemplar dvs
480 är ingen bill som jag ahde tänkt åka med ett längre tag.

Senast redigerat av saabmartin (4 augusti 2007)

940R
4 augusti 2007 · 1 567 Inlägg

En skit bil med lömska el problem (bevisa motsasen om ni kan)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Kirre
4 augusti 2007 · 2 122 Inlägg

de enda ja vet att dom är fula tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

http://www.svenska480klubben.com/

Bra sida om 480 verkar det som, intressant historik smile

Jag tror bultmönstret borde vara samma som övriga 400-serien
samt tidiga 850? (eller har jag fel?)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Hellfire
4 augusti 2007 · 160 Inlägg

Funderade själv på en 480/440/460 turbo och var dessutom och provkörde en 480 turbo-88 för två veckor sedan. Kan säga att kvalitén inte är av det bästa slag i denna holländska Volvo. Man ska vara uppmärksam på allehanda el-fel och sedan så rostar dom rätt så friskt. När det gäller 1,7 liters motorn på 120 hk i turboutförande så ska turbon ladda oerhört snabbt men med lätt tryck, ca 0,3 bar. Den jag provkörde kändes riktigt slö i stadskörning och när jag väl kom ut på stora vägen och kunde accelerera så tyckte jag inte att det var något att skryta med. I stort sett vilken 16V-GTi som helst skulle kunna blåsa ifrån en sådan Volvo. Men visst, en turbomotor är ju betydligt lättare och billigare att trimma jämfört mot en sugmotor. Skulle nog ändå välja en riktig Volvo. Jag köpte inte Volvon och jag kommer inte att titta på några flera heller.

saabmartin
4 augusti 2007 · 21 Inlägg

okej intressant. Jo planen har varit att köpa en riktig volvo med turbo men d e så attans svårt o hitta fina till ett vettigt pris! Plus att jag är sugen på en liten bil. Vad är annars att rakomendera? en 16V gti golf? jag gillar kadett gsi 16v väldigt mycket men tyvär är opel riktiga rosthögar i dem flesta fallen ju. vad ska man köpa?

V70_XC_AWD
4 augusti 2007 · 71 Inlägg

köp en 740 eller 940 turbo

Är under styling
Hellfire
4 augusti 2007 · 160 Inlägg

Kadett/Astra GSI 16V är grymma bilar med grym motor. Kan säga att det är nog den absolut bästa 2.0 16V motor som har tillverkats. Min tjej hade en Kadett GSI-89 tidigare och den gick som ett skollat troll. Drog rappt och kraftfullt från låga varv till varvstopp. Lägg till att motorn dessutom är bensinsnål som bara den. Tyvärr dras Opel med grava rostproblem och det var rosten som tog min tjejs GSI tillslut. Vi saknar den än idag. Golf GTI 16V har jag haft två stycken och dom är redigt roliga dom också. Se bara till att inte köpa någon som är nyare än 88:a, det ska vara den icke katalysatorförsedda KR motorn på 139 hk för den med kat har bara 129 hk och ett klenare vrid. Se dock upp för sönderkörda exemplar vilket det finns gott om. Även dom rostar och man ska vara noga med att kolla kamremsbyten samt att drivknutar och växellåda är okej.

Annars så ska ju den nyare Nissan Sunnt GTI 16V med 2.0 140 hk motorn vara en juvel, det rä dock svårt att hitta sådana för en billig penning. Peugeot 405 MI16 eller Citroen BX 16V, (samma motorn som i MI16). Hade en sådan Cittra tidigare, riktigt rolig bil med skaplig kvalité. Inga direkta rostproblem på vare sig BX eller MI16.

Finns ju Honda Civic 1,6i 16V också, den med 107 hk motorn. Härligt ljud och skapligt bra drag då bilen är rätt så lätt. Dessa säljes ofta rätt så billigt. Äldre japanare dras dock med rostproblem tyvärr, precis som Opel.

Vill du vara udda så spana in en Chevrolet Beretta GTZ 2,3 16V. Har 180 hk. Kollade på en sådan för en månad sedan. Viktigt att kolla toppen på denna då dessa bilar tydligen har svag topplockspackning.

saabmartin
4 augusti 2007 · 21 Inlägg

Om man skulle få tag på en GSI så skulle det vara fint men det kryllar inte av dem precis! och som du däger golfarna e ofta sönderkörda. Men fina exemplar måste existera.  Jag tycker fortfarnde 480 verkar som en najs bil, med en sänkning o andra fälgar blir utseendet helt okej. Och med en turbo motor som kanske inte e väldigt lätt trimmad så har den för del över GTI bilar. Annars kanske en mercedes 190 E med 16V motorn på 197 hästar eller vad det är skulle kunna vara något?

wallbeeek
4 augusti 2007 · 87 Inlägg

saabmartin skrev:
Jag tycker fortfarnde 480 verkar som en najs bil, med en sänkning o andra fälgar blir utseendet helt okej.

http://www.garaget.org/?car=6632

Classic
Hellfire
4 augusti 2007 · 160 Inlägg

saabmartin skrev:
Om man skulle få tag på en GSI så skulle det vara fint men det kryllar inte av dem precis! och som du däger golfarna e ofta sönderkörda. Men fina exemplar måste existera.  Jag tycker fortfarnde 480 verkar som en najs bil, med en sänkning o andra fälgar blir utseendet helt okej. Och med en turbo motor som kanske inte e väldigt lätt trimmad så har den för del över GTI bilar. Annars kanske en mercedes 190 E med 16V motorn på 197 hästar eller vad det är skulle kunna vara något?

Ja Mercedes 190 2,3 16V med sina ca 170 hk är en fin bil med en bra motor men dom få som finns är ofta väldigt dyra. Detta p.g.a. att modellen är så ovanlig i Sverige, synd men så är det. Då är det garanterat lättare att finna en BMW 325 E30 i skapligt skick. Se dock upp toppen som är lite av BMW:s akilleshäl.

Angående Kadett/Astra GSI, tänk på att även Vectra 2000 16V och Calibra 16V har samma motor. Tyvärr så är väl Calibran tyngst av dom alla och förtar lite av hästarna genom sin vikt.

Hool
5 augusti 2007 · 1 067 Inlägg

480 är väl en av de mest utskällda Volvomodellerna i historien..

Vem kan inte erinra sig annonsen på blocket där man fick sig en 480 turbo för 4000kr + telefonnumret till en trevlig kvinna och en flaska kir? big_smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

Tror en gammal barndomskompis köpte sig en Volvo 480 Turbo för runt 8000 för ett par år sen.. sen lyckades han krocka den mot en stolpe och fick byta halva bakvagnen tror jag.
Fick köpa en till bil och lägga ned typ 10 000 på det.. kostar att ligga på topp wink

HolmQvist
5 augusti 2007 · 321 Inlägg

min gsi är jag helnöjd med tycker att du ska kolla efter en sån big_smile dom e riktigt roliga att köra.

går att hitta fina om du kollar lite.

// HolmQvist

cowboy outlaw
5 augusti 2007 · 106 Inlägg

940R skrev:
En skit bil med lömska el problem (bevisa motsasen om ni kan)

kan bara hålla med,hade en 480 ett tag och den krånglade från dag 1,mycket el fel och en jävla massa rost!!!

bad ass boys drive bad ass toys
Nissan king cab "Generalen" (1991)
Volvo 745 (1988)
perpelle
5 augusti 2007 ·

Kirre skrev:
de enda ja vet att dom är fula tongue

Alla volvo är fula grabben, förlåt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang