Ny koppling slirar? Audi A4 1,8T -97

flyingmack
5 augusti 2007 · 29 Inlägg

Byte koppling för 2 veckor sedan, efteråt tog den bra men nu bara ca 70 mil senare slirar den på 3:an och uppåt igen. Varför? Bilen är chippad men läste nåstans att original koppling ska inte ha problem att palla med ca 190hk.. Kan det vara nån packbox så det har läckt in olja? Om det har gjort det är det bara att byta koppling igen eller kan det "brinna upp" efter ett tag?

impresst 2fast4you
5 augusti 2007 · 371 Inlägg

hej det låter som du har fått olja på kopplingen.. tror allt måste bytas igen tyvär

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
flyingmack
5 augusti 2007 · 29 Inlägg

Jag rengjorde allt när jag bytte, visst var det lite skitigt men ingen rinnande olja... Någon som vet vilka packningar som finns där eller varnånstans det nu kan komma olja ifrån?

mr_jonsson V8 Twin Turbo
5 augusti 2007 · 123 Inlägg

Fick samma känsla efter att jag fick min koppling bytt på A3an 1.8T, men känslan kvarstod inte så länge! Enligt Dahlbäck Racing så håller orginalkopplingen för ca 300hk.

impresst 2fast4you
5 augusti 2007 · 371 Inlägg

packboxen mellan låda o motorn.. sitter ju en vid ingående axel..

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
flyingmack
5 augusti 2007 · 29 Inlägg

"Känsla", min slirar rejält igen.. sad  Är det kört om det kommit olja på kopplingen, går det inte att rengöra den på nått sätt, hört nåting om att ta ut den och "elda" kopplingen.. Packboxen.. mycket jobb efter man plockat ut kopplingen? Finns det nån justering på kopplingen, om det är auto justering, kan den ha hakat upp sig?

flyingmack
7 augusti 2007 · 29 Inlägg

Ingensom har haft liknande problem? Behöver ju hjälp, går det fixa kopplingen om det kommit olja på den på nått sätt? Är det bara jag med en A4 som haft dessa problem?

vaughn
7 augusti 2007 · 674 Inlägg

fråga på www.nordicaudi.com istället... där är de duktiga

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
tecman
7 augusti 2007 · 1 741 Inlägg

kan det inte vara så att det var massa avlagringar på svänghjulet? därför slirar det nu åxå? bara en chansning eller då har du fått olja/fett på lamellen.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
flyingmack
7 augusti 2007 · 29 Inlägg

vaughn skrev:
fråga på www.nordicaudi.com istället... där är de duktiga

Frågan har funnits där ett antal dagar nu.. inte ett svar..

flyingmack
7 augusti 2007 · 29 Inlägg

tecman skrev:
kan det inte vara så att det var massa avlagringar på svänghjulet? därför slirar det nu åxå? bara en chansning eller då har du fått olja/fett på lamellen.

Hänger inte med hur det funkar, om det är olja på lammellerna kan jag förstå att det slirar, men på svänghjulet? Varför skulle det slira. (förklara för en novis på just detta. smile)

kyzen
7 augusti 2007 · 88 Inlägg

om de är olja på svänghjulet är de ju olja på kopplingen oxå, lammelen går ju mot svänghjulet, men antar att du rengjorde båda när du bytte, annars kan du ju ha porblemet där, måste vara helt rent. såg svänghjulet bra ut när du bytte ? inte sönderbränt ? rengjorde du nya  kopplingen innan du satte dit den ?

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
flyingmack
7 augusti 2007 · 29 Inlägg

Rengjorde runt om, inte svänghjul eller koppling, var ingen som sa nått om det, men hade svänghjulet varit mycket oljigt så hade jag nog sett det, teoretiskt tycker jag att då borde väll kopplingen slirat direkt och inte börjat efter 3 veckor?

Karlzzon Bil och MC guru
7 augusti 2007 · 272 Inlägg

Hejsan,

Byter du så köp en förstärkt kopplings sats. Lite dyrare men hysteriskt mycket bättre. En orginal koppling som pallar 300hk som nån pratade om har jag aldrig sett...å jag skruvar med dessa bilar varje dag. Och har gjort sen 1995. Packboxen bakom svänghjulet kan läcka, det e ganska vanligt...men den brukar aldrig läcka så mycket att oljan tar sig runt på framsidan av svänghjulet...men allt kan ju hända. Tryckplatta som inte är helt rak eller ett svänghjul som är sjukt är ju heller inget ovanligt. Dubbelmasse svänghjulen brukar inte klara om man kör med en slirande koppling ett tag...Kopplingen måste ha 100% av sin friktionsyta anlagd emot tryckplatta och svänghjul...annars håller det inte så länge, tyvärr....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
kyzen
8 augusti 2007 · 88 Inlägg

mja tvättade du inte svänghjulet och den nya kopplingen då kan ju det vara problemet det är väldigt viktigt.... men kan ju kommit dit ny olja oxå..

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
flyingmack
9 augusti 2007 · 29 Inlägg

Ja det kanske är bäst att ta en förstärk iaf, men konstigt ändå att det bara verkar vara jag som fått dessa problem.. Någon som vet var man hittar en sån till vettigt pris, vilka artiklar behöver jag byta ut för att slippa detta problem igen?

Mikis
12 januari 2009 · 1 Inlägg

Hej,
felet kan även vara en cylinder som sitter bakom växellådan.
/Miki

H40GST
12 januari 2009 · 297 Inlägg

ATM har en performance tryckplatta för ca 3000 som ska klara 450+nm med orginal lamell. billiga lameller hittar du på http://www.autodelar.net/

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
12 januari 2009 · 857 Inlägg

Dagens trådlyft.. smile

Mangisen
12 januari 2009 · 1 034 Inlägg

herrejävlar... varför ens svara på ett 1.5 år gammal tråd tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang