3719
Sök

båtkörkort för eller emot?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2007
Tvärtom tycker jag. Bil är värre än båt.
Och jag lånar inte nåns båt utom jag kör egen båt ,Fletcher GTO med 70 hästare. Tog mig 2 år att spara ihop till..
P.S är uppvuxen med båtar från 8 - 14 år så kan köra för den delen med
Men visst fan kan det vara kul att köra snabbt ibland. Men tycker de flesta drar ALLA över en kant här,
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (7 augusti 2007)

C H E V R O L E T <3

Knegare
302 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
Poon skrev:
dallelito skrev:
tycker det kan vara vettigt... iaf nån form av certifikat att man gått en utbildning om sjövett:) inte nödvändigtvis med prov och uppkörning, men iaf en kurs eller föredrag..

Det finns ju redan, förarbeviset! =P

jo men det är för båtar över 9meter eller va det är och har ingen hastighetsgräns det finns många båtar under 9meter som gör bra många knop.. det är inte direkt lätt att få stopp på vatten när man har hastigheten.. finns ingen broms tongue

Förarbeviset är för alla båtar, sen finns skepparexamen för större båtar!

Poon
Love the sound...

1 079 Inlägg
7 augusti 2007
Är helt fel person att kommentera detta då det närmaste i båtväg man har är en eka med 4hk motor man använder på någon insjö för att fiska. Jag tror att gruppen de vill åt med körkortskrav inte kan nås på bra sätt, som vanligt får de oskyldiga som sköter sig dra på sig kostnader. Tyvärr är det så i dagens samhälle, det finns folk som inte kan hantera frihet under ansvar och ett förbud/restriktion för alla sätts in för att reglera bort det. Så vitt jag vet så är det fortfarande folk som med bil racear, burnar och kör som galningar på allmän väg både med och utan körkort. Det är mer av en attitydförändring som det handlar om, men okunskap om regler och sånt blir garanterat bättre med ett körkort men å andra sidan om man nu är seriöst intresserad så tar man nog förarbevis/körkortet ändå även om det inte krävs.
Senast redigerat av Madhouse (7 augusti 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

121 Inlägg
7 augusti 2007
Konstigt att Svensken måste ha kort/förarbevis får att köra förståndigt.... De som kör som idioter kör på ändå, utan lapp.... så lär Svensken att använda insidan huvet istället för att luta sig mot regler och förordningar.

Att komma två är att förlora!

69 Inlägg
7 augusti 2007
*suck* som vanligt så skjuter dessa beslutsfattare lååångt över målet! Den stora majoriteten båtar är trots allt under 7 meter, inför kortet på alla motorfordon på vatten så blir de mindre trams, och oavsett hur trevligt jag själv tycker de är att åka båt å ta en öl så måste båtfylleriet stävjas. Samma regler som för rattfylleri! som de är på skotrar.

Annars så liknar de mest idiotin om nolltolerans på antalet trafikdöda där vägar byggs om för miljarder, hastighetskameror osv, när de enklaste och garanterat bästa hade varit obligatorikst alkolås på bilarna! De var väl mina tankar det...

going flat out....

Klyphuggare
328 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tycker dom ska införa skatt på båtar också. i dagsläget kan man ju åka runt med riktiga miljöbovar på sjön utan att betala ett öre.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 augusti 2007
Honken_ skrev:
Jag tycker dom ska införa skatt på båtar också. i dagsläget kan man ju åka runt med riktiga miljöbovar på sjön utan att betala ett öre.

menar du att man ska betala skatt på en båt utan motor också som man ror runt med? roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
Honken_ skrev:

menar du att man ska betala skatt på en båt utan motor också som man ror runt med? roll

kommer ju avgaser ur dej om du tar i när du ror;)

bitter besserwisser
644 Inlägg
7 augusti 2007
det är bland de bästa förslag jag har varit med om!
Är så förbannat trött på alla människor som kommer och bränner på utav bara fan i hamn osv. med förarbevis krav så skulle folk få bättre insikt i hur man ska bete sig.
Att få ner hastigheten hos många båtar på sjö/hav är även det ett måste då väldigt många inte har koll på hur sjön kan bete sig eller inte har koll på hur en båt fungerar. hur ofta läser man inte om båt olyckor i skärgård osv.

Jag skulle önska ett krav på ALLA motorbåtar med en motor större än 10-15hk det inkluderar gummibåtar. helst ser jag förarbevis på ALLA SORTERS båtar även segelbåtar.

har haft båt hela mitt liv och ängnat många semestrar på sjön och folk blir bara värre och värre med folks respekt i hamnar och farleder.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

41 Inlägg
7 augusti 2007
hur blir det för segelbåter ? yikes det kan gå ruskigt fort ibland... tongue eller gäller det bara båtar med motorer ? :S

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
_Glenne_ skrev:
Honken_ skrev:

kommer ju avgaser ur dej om du tar i när du ror;)

hahaha jaa det är väll sant xD tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

X40 Nordic
784 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tycker att förslaget är delvis bra. Det jag inte tycker om är 10 knop och/eller 7m jag tycker att dessa gränser ska vara något högre. För 10 knop = 18.5 km i timmen villket är betydligt långsamare än en moped som man får köra utan körkort eller så är det en hastighet som man ligger runt när man cycklar lite fortare. Och både moped och cyckel vistats ju i betydligt trängre och farligare miljöer. Då skulle man ju ha körkort på dom med eller?. Jag menar det är ju inte direkt trångt på havet eller i sjön.
Dessutom så käns det som att 90% av alla olyckor sker när kapten är onyckter och gränsen för sjöfyleri är 1.0 promile. Är det rätt att ha en så mycket högre gräns för sjöfylleri än för rattfylleri? En annan uppfattning som jag tror att ett flertal framförallt på detta forum delar är att bara för att man har körkort kör man inte i en laglig hastighet.
Jag tycker att det vore bättre om man hade körkort för båtar över 10m eller 30 knop = 55.56km/h. Och att man sänker gränsen för sjöfylleri till den gräns som är för bil.

Tänk på att man kan åka fast för fortkörning på sjön med..

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
7 augusti 2007
Honken_ skrev:

Och vad skulle man basera den skatten på tycker du? Vikten som med bilar kanske? tror nog skärgården skulle bli ganska tom på större båtar då...

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Gurra_o skrev:
hur blir det för segelbåter ? yikes det kan gå ruskigt fort ibland... tongue eller gäller det bara båtar med motorer ? :S

hehe jo iof men har man fått upp segelbåten i sån fart så har man nog sjövanan med;)  sen har segelbåtar företräde så länge de seglar för att trafik utom yrkestrafik
m_a_c skrev:
Jag menar det är ju inte direkt trångt på havet eller i sjön..

jorå trångt kan de allt bli längs västkusten, finns smala ställen och där har man vart med om både de ena och andra, kyrkesund, malö strömmar sotenkanalen mm men det är klart bilkö är det ju inte

2 600 Inlägg
7 augusti 2007
det är ett jävla påhitt tycker jag är imot de kostar ju ifrån 3000 till 5000kr dyrt me. jävla lagar tongue

gör som jag kör gubba racer=)

141 Inlägg
bitter besserwisser
644 Inlägg
7 augusti 2007
det vore smått intressant med en poll på hur många som faktiskt har båt och är för eller emot och tvärtom

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

124 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tror detta kan bli väldigt svårt att kolla. Det finns inte så mycket poliser ute på vattnet.
Och hur ska man kunna bli av med körkortet? Möjligtvis om man kör för fort inne i hamnen men ute på havet finns det la inga hastigetsbegränsnigar?
Höj istället böterna för fortkörning i hamnen och för sjöfylleri!
Alternativ sätt en åldersgräns för dessa båtar som är stora och/eller går snabbt.

RS
886 Inlägg
7 augusti 2007
Tycker det låter som en bra idé att införa körkort för båt, men som sagt svårt att kolla om man har ett. Visst det finns ju kustbevakning som kan kolla, men det är glest med såna på många ställen i Sverige.

Focus RS

4 554 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Bostrom skrev:
Tycker det låter som en bra idé att införa körkort för båt, men som sagt svårt att kolla om man har ett. Visst det finns ju kustbevakning som kan kolla, men det är glest med såna på många ställen i Sverige.

den gången vi har träffat på polisen efter en liten incident så kom dom då fortare än vad landpolisen hade gjort!

Sök