Motor till Amazon?

only_the_lonely
16 augusti 2007 · 53 Inlägg

Får hem en Amazon idag och har ju redan börjat fundera på utseende och annat men vet inte riktigt vad jag ska använda mig av för motor.
Sitter nog en b18 i nu men vill gärna ha något annat.
Vill ju ha en motor med klös i big_smile men är ju så klart ingen miljonär så jag undrar om det finns någon som har förslag på en billig och bra motor som inte kräver allt för mycket ombyggnad.

Även andra tips är välkomna!

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
NightCruiser
16 augusti 2007 · 1 163 Inlägg

Ford_Tradegy skrev:
ett tips e ju en annan volvomotor.. men hur du än gör så kommer du ju få bygga om en hel del.. Satsa på en cheva 350 motor tycker jag, kanske lite mer ombyggnad men vafan smile

annars e väl en b20 med dubbla weber å allmänt vråltrimmad ganska klassiskt

Hade förväntat mig ett förslag på Ford 2.9L. wink

Tycker du ska behålla b18, varvvillig och lättskött....
Sen är det svänghjul,  avgas, riktig topp och weberar som gäller!
När allt funkar på en sån motor plockar man 140-200hk och det märks mer än man tror!

K_Johansson
16 augusti 2007 · 45 Inlägg

Tycker också att du ska behålla B18 eller eventuellt hänga i en B20,är nog inte så svårt att få tag i lite trimdelar till dessa motorer heller.

only_the_lonely
16 augusti 2007 · 53 Inlägg

Ja, kanske ska behålla motorn i då. Om den är i bra skick annars blir det nog b20 som ni säger. Tackar så mycket för tipsen:). Laddar upp bilder så fort jag får hem bilen och kommer uppdatera genom arbetets gång.

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
loffe007
16 augusti 2007 · 905 Inlägg

b23a så får du typ SÅÅÅÅÅ mycket mer vrid. ingen konst att stoppa ner den heller lite nya motorfäsetn ett b20tråg sen får man mecka lite med oljepicklupen om dvs om du ska montera mot orginal sprängkåpan.

Phaetoon
17 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Rover V8? Volvo B230FT?
Annars så går det ju att skrämma upp en B18/B20 ganska så ok med dubbla förgasare och en bättre kam.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Muppsi Bessewisser
17 augusti 2007 · 556 Inlägg

Funderar själv på att köpa en Amazon och byta motor till en 940 turbo motor och trimma den en aning ;D Bygga mig en riktig SLEEPER

//SkyNard

How low
only_the_lonely
17 augusti 2007 · 53 Inlägg

Har nu hittat en volvo 6:a som jag funderar på att inhandla (om den finns kvar när jag får pengar) big_smile. Men är inte tid att handla motor just denna månad (jäkla räkningar)  Har ju fått en del förslag på diverse olika motorer och när jag väl ska fixa en motor så kommer jag säkert ha beslutsångest...big_smile

Roligt med någon mer som funderar på amazon smile

Senast redigerat av only_the_lonely (17 augusti 2007)

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
JakeDevilson
18 augusti 2007 · 152 Inlägg

funkar kanon med b23e... den går standard som min smått vässade b20 med r kam, steg 2 topp, dubbla su och extractor rör...

men betydligt mera vrid och soppa ekonomi... så det är ett bra alternativ om du nu ska byta, med skivbromsar fram blir det inte heller några problem med regbesikting...

du får ha 150 hk och 196,2 Nm i amazon med skivor !

sen vässar du lite efter besiktingen, kompressor ska jag prova snart såvifår se om det är en lösning !

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
only_the_lonely
20 augusti 2007 · 53 Inlägg

Så, nu är alla räkningar betalda big_smile och jag har hittat en b30 med m400 låda (jävligt billigt) som jag funderar på att införskaffa. Eller tycker ni att jag gör bort mig då?hmm
Undrar oxå om jag behöver köpa något annat så det stämmer med lådan, tex kardan, eller passar den kardan som redan sitter på bilen??

(fan, det känns lite dumt nu roll , vet inte om jag klarar att få ordning på bilen men jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven iaf)

Tackar så mycket för alla braiga tips!!!

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
loffe007
20 augusti 2007 · 905 Inlägg

only_the_lonely skrev:
Så, nu är alla räkningar betalda big_smile och jag har hittat en b30 med m400 låda (jävligt billigt) som jag funderar på att införskaffa. Eller tycker ni att jag gör bort mig då?hmm
Undrar oxå om jag behöver köpa något annat så det stämmer med lådan, tex kardan, eller passar den kardan som redan sitter på bilen??

(fan, det känns lite dumt nu roll , vet inte om jag klarar att få ordning på bilen men jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven iaf)

Tackar så mycket för alla braiga tips!!!

b30in slutar soppa och vill du ha en drift säker bil med lite vird skulle jag satsa på en b23 men en b30 är alltid roligt.. rak sexa med masser av ventilsmatter. smile

om kardan passar vet jag inte men tycker att den borde göra det

JakeDevilson
21 augusti 2007 · 152 Inlägg

passar itne kardan tar du den till en mekanisk verkstad som sätter upp den i en svarv och kortar den.... tar inte så lång tid att fixa bara du vet hur mycket som ska bort...

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
only_the_lonely
21 augusti 2007 · 53 Inlägg

Har kikat runt lite på internet och kommit fram till att det inte blir någon b30 (för mycket att bygga om för att den ska få plats) i min amazon (som aldrig kommer få en motor, beslutsångest smile ) Antingen blir det en b23 eller en trimmad b20. Ska bara hitta något som inte kostar en hel månadslön roll

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
only_the_lonely
21 augusti 2007 · 53 Inlägg

Nu har jag bestämt mig för att det blir en b23e i bilen big_smile , men nu behöver jag lite hjälp med växellåda...vill fortfarande ha den befintliga lådan kvar. Går det?

Har fått info om att jag måste ta oljetråg och oljepump från en b20...stämmer det? Och så läste jag någonstans att jag måste ta "röret" från en tidig b21?? hmm ?? Vad är det för "rör"???

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
loffe007
22 augusti 2007 · 905 Inlägg

only_the_lonely skrev:
Nu har jag bestämt mig för att det blir en b23e i bilen big_smile , men nu behöver jag lite hjälp med växellåda...vill fortfarande ha den befintliga lådan kvar. Går det?

Har fått info om att jag måste ta oljetråg och oljepump från en b20...stämmer det? Och så läste jag någonstans att jag måste ta "röret" från en tidig b21?? hmm ?? Vad är det för "rör"???

tja det är väl oljepickupen?

eftersom du ska ha rakställd motor så ska det passa mot sprängkåpan.

caromania Forummoderator
22 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/index.php

Känner du till denna? Finns ganska många amazoner med B23or där. Många duktiga killar där också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
only_the_lonely
23 augusti 2007 · 53 Inlägg

caromania skrev:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/index.php

Känner du till denna? Finns ganska många amazoner med B23or där. Många duktiga killar där också.

Har letat och letat efter information både på amazons forum och på andra ställen men har tyvärr inte hittat den information jag behöver sad . Där jag har tittat så står det mest om sådant som duktigt mekare förstår och jag har inte riktigt kommit så långt än roll ...är ju fortfarande bara lärling vad det gäller att skruva med bilar. Men så klart håller jag utkik efter trådar som kan inehålla det jag söker svar på.

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
v8rickard Gammelbilsnörd
6 september 2007 · 450 Inlägg

Hmm, nu skall vi se, hoppas jag inte ljuger för mycket...

Du skall alltå ha en b23 med tillhörande m40 (asså b18 vxl låda) för att få platts i bilen ställer du motorn rakt ist för snett lutande som en 23 sitter i ex 240. B23 skall passa på m40 sprängkåpan utan störe modifikationer, ev ngt styrstift som måste kanckas ur.. Då kommer motorn att hamna rakt. eftersom du ställer motorn rakt måste du även byta oljetråget (från b20)eftersom det skall vara anorlunda på rakställd. Du måste även ta oljepump från b20  för o få det att lira ihop. Sen får du bygga motorfästen av lämpligt slag för de är annorlunda vad jag vet. Hoppas du fick lite svar du ville ha. Fråga gärna mer. Mvh

only_the_lonely
7 september 2007 · 53 Inlägg

v8rickard skrev:
Hmm, nu skall vi se, hoppas jag inte ljuger för mycket...

Du skall alltå ha en b23 med tillhörande m40 (asså b18 vxl låda) för att få platts i bilen ställer du motorn rakt ist för snett lutande som en 23 sitter i ex 240. B23 skall passa på m40 sprängkåpan utan störe modifikationer, ev ngt styrstift som måste kanckas ur.. Då kommer motorn att hamna rakt. eftersom du ställer motorn rakt måste du även byta oljetråget (från b20)eftersom det skall vara anorlunda på rakställd. Du måste även ta oljepump från b20  för o få det att lira ihop. Sen får du bygga motorfästen av lämpligt slag för de är annorlunda vad jag vet. Hoppas du fick lite svar du ville ha. Fråga gärna mer. Mvh

Tacksam för att du svarade så man förstod! Men måste tyvärr säga att en vän till mig skrek rakt ut när jag sa att jag inte ville byta låda...så det blir en låda med 4 växlar och 1 överväxel, annars blir han arg på mig igen :S

Har märkt att när man ska gö någe med en bil så blir det minsann aldrig som man tänkt sig, men det brukar väl bli bra till slut.

Funderar på om jag ska fråga dig direkt i fortsättningen, bara för att jag är medlem här så betyder inte det att jag kan allt. Och du var du var duktig på att förklara så att jag som är oerfaren kunde förstå. Tack så mycket!!! big_smile

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!
loffe007
7 september 2007 · 905 Inlägg

only_the_lonely skrev:

v8rickard skrev:
Hmm, nu skall vi se, hoppas jag inte ljuger för mycket...

Du skall alltå ha en b23 med tillhörande m40 (asså b18 vxl låda) för att få platts i bilen ställer du motorn rakt ist för snett lutande som en 23 sitter i ex 240. B23 skall passa på m40 sprängkåpan utan störe modifikationer, ev ngt styrstift som måste kanckas ur.. Då kommer motorn att hamna rakt. eftersom du ställer motorn rakt måste du även byta oljetråget (från b20)eftersom det skall vara anorlunda på rakställd. Du måste även ta oljepump från b20  för o få det att lira ihop. Sen får du bygga motorfästen av lämpligt slag för de är annorlunda vad jag vet. Hoppas du fick lite svar du ville ha. Fråga gärna mer. Mvh

Tacksam för att du svarade så man förstod! Men måste tyvärr säga att en vän till mig skrek rakt ut när jag sa att jag inte ville byta låda...så det blir en låda med 4 växlar och 1 överväxel, annars blir han arg på mig igen :S

Har märkt att när man ska gö någe med en bil så blir det minsann aldrig som man tänkt sig, men det brukar väl bli bra till slut.

Funderar på om jag ska fråga dig direkt i fortsättningen, bara för att jag är medlem här så betyder inte det att jag kan allt. Och du var du var duktig på att förklara så att jag som är oerfaren kunde förstå. Tack så mycket!!! big_smile

har du långspak på nuvarande  lådan eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang