5966
Sök

Öppen eller återcirkulerande dump på saab 9-3 aero T7 motor.

431 Inlägg
28 augusti 2007
#21
Man är ju så himla cool när det pyser..
Varför ställa till med så mycket problem? 
Är det så viktigt att ha ett "grymt" dump ljud?

Aja, släng den öppna avlastningsventilen och köp en återcirkulerande.

268 Inlägg
28 augusti 2007
#22
viktigt vet jag ju inte. hade inte en aning om att det skulle låta så mkt när jag satte på mitt öppna luftfilter, va lite kul o lyssna på i början, nu är det mest irriterande när det pyser hela tiden, fast o andra sidan har jag stereon på så högt så jag inte hör det ändå!! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Finnjävel ;)
24 Inlägg
28 augusti 2007
#23
Paddee636 skrev:
Varför inte köpa en hybrid dumpventil? Då behåller du det härliga ljudet från en öppen. Om turbon inte laddar mycket - 100% återcirkulerande, om turbon laddar mycket - 50% återcirkulerande, 50% öppen o där sitter ljudförstärkande tratt. Den är ju gjord för bilar med LMM, för dom är ju känsliga för öppen.

Det sorgliga är att trimmföretagen marknadsför sådana produkter som helt klart kan skada din motorn ordentligt.
En sk. hybridventil är precis lika dålig som en öppen. Oberoende av hur mycket luft den släpper ut kommer det ändå att skita till det med luft/bränsleblandningen osv.
Glöm sådana leksaker!

Image is nothing - Boost is everything

52 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#24
Crappy_punkrocker skrev:
om du vill ha kvar pyyset så köp ett öppet luftfilter!

Sitter öppet på redan, pyset är inte viktigast för mig, vill bara ha en fungerande motor så man slipper ryck! hmm

52 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#25
Har nu tryckt dit nya dumpen, låter jäkligt fräckt, lite pyys sen ett metaliskt ljud smile Motorn går mycket jämnare nu, ingen svajig tomgång men blev inte av med ryckningarna. Får tändstift imorn och gör det ingen skillnad så befarar jag att turbon är vajsing? Visserligen laddar den som den ska enligt mätarn men...
Senast redigerat av Simon_J (28 augusti 2007)

48 Inlägg
28 augusti 2007
#26
Simon_J skrev:
Har nu tryckt dit nya dumpen, låter jäkligt fräckt, lite pyys sen ett metaliskt ljud smile Motorn går mycket jämnare nu, ingen svajig tomgång men blev inte av med ryckningarna. Får tändstift imorn och gör det ingen skillnad så befarar jag att turbon är vajsing? Visserligen laddar den som den ska enligt mätarn men...

jag sa ju det... en återcirkulerande dump löser INTE ditt problem som ALLA andra tror. SUCK...

Live Free, Die Hard.

52 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#27
nitro87 skrev:
Simon_J skrev:
Har nu tryckt dit nya dumpen, låter jäkligt fräckt, lite pyys sen ett metaliskt ljud smile Motorn går mycket jämnare nu, ingen svajig tomgång men blev inte av med ryckningarna. Får tändstift imorn och gör det ingen skillnad så befarar jag att turbon är vajsing? Visserligen laddar den som den ska enligt mätarn men...

jag sa ju det... en återcirkulerande dump löser INTE ditt problem som ALLA andra tror. SUCK...

Ryckningarna är dock inte lika hårda som dom var innan

5 198 Inlägg
28 augusti 2007
#28
Natural skrev:
Man är ju så himla cool när det pyser..
Varför ställa till med så mycket problem? 
Är det så viktigt att ha ett "grymt" dump ljud?

Aja, släng den öppna avlastningsventilen och köp en återcirkulerande.

Cool ? när då? när det pyser ? tycker det låter skit jag

48 Inlägg
28 augusti 2007
#29
Simon_J skrev:
Ryckningarna är dock inte lika hårda som dom var innan

Nej för dumpen löser inte hela problemet.... den löser bara en del av problemet som svajande tomgång osv... men ryckningarna som du påstår verkar vara ganska kraftiga så beror det inte på dumpen som jag sa från början...

jag tror fortfarande du har dåliga tändstift , om du har riktig otur så är turbon påväg att ge upp, så ta bort filtret o känn på impellern...

bilen kan ladda som den ska enligt mätaren men endå va påväg att ge upp i turbon

Live Free, Die Hard.

52 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#30
Turbon ska vara ungefär 1 år gammal, borde inte vara slut men som sagt beror ju kanske lite på hur dom som har haft bilen innan behandlat den.

2 164 Inlägg
28 augusti 2007
#31
De är inte så att de är spjällhuset de är fel på?
Testat att rengöra de??

MVH

F


4 670 Inlägg
28 augusti 2007
#32
Kände ägaren innan o han har inte kört så snällt med den där bilen..!!


52 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#33
mickius skrev:
Kände ägaren innan o han har inte kört så snällt med den där bilen..!!

Ägaren från lkpg trakten menar du, eller den innan..? Iaf..har bytt stift och ventil nu och ryckningarna är fortf kvar, dock inte lika hårda som innan. Känns lite som att turbon är på väg att ge upp, körde lite nu och det var som den tappade lite tryck sen kom det lite ryckningar... sad

48 Inlägg
29 augusti 2007
#34
Simon_J skrev:
mickius skrev:
Kände ägaren innan o han har inte kört så snällt med den där bilen..!!

Ägaren från lkpg trakten menar du, eller den innan..? Iaf..har bytt stift och ventil nu och ryckningarna är fortf kvar, dock inte lika hårda som innan. Känns lite som att turbon är på väg att ge upp, körde lite nu och det var som den tappade lite tryck sen kom det lite ryckningar... sad

har du kollat om du har någon luft-läcka nånstans? kolla ALLA slangar som går till och från turbon till att börja med...  och känn på impellern på turbon om den glappar.... den närmast luft-filtret/luftmassemätaren....
Senast redigerat av nitro87 (29 augusti 2007)

Live Free, Die Hard.

52 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#35
Måste man ta bort filtret eller sitter det på "utsidan" på turbon?

preem pump
836 Inlägg
29 augusti 2007
#36
Simon_J skrev:
Måste man ta bort filtret eller sitter det på "utsidan" på turbon?

ta bort plast röret som sitter på turbon, innanför där sitter impellern.
känn på den

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

preem pump
836 Inlägg
29 augusti 2007
#37
har du bytt tändkassett än föresten????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

52 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#38
mannen666666 skrev:
har du bytt tändkassett än föresten????

Nej det har ja inte gjort, känns inte som det kan vara den. det måste vara turbon som är knas

52 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#39
mannen666666 skrev:
Simon_J skrev:
Måste man ta bort filtret eller sitter det på "utsidan" på turbon?

ta bort plast röret som sitter på turbon, innanför där sitter impellern.
känn på den

hittade då fan inget plaströr nu när ja var ute :S

48 Inlägg
29 augusti 2007
#40
Simon_J skrev:
mannen666666 skrev:
Simon_J skrev:
Måste man ta bort filtret eller sitter det på "utsidan" på turbon?

ta bort plast röret som sitter på turbon, innanför där sitter impellern.
känn på den

hittade då fan inget plaströr nu när ja var ute :S

röret är gjort av hårt gummi, och sitter från turbons ljusa del... skruva loss den, sitter med 1 slangklämma bara

Live Free, Die Hard.


Sök