dumpventil på Volvo 850 GLT

deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

Hej, jo ja köpte en dumpventil idag som ja tänkte montera dit på min volvo 850 glt, men nu e frågan, vart ska den sitta, ja vet att man ska ha turbo för att få ut lite effekt å ljud men ja har hört att man oxå kan montera dit en sån på en bil utan turbo men då får man bara lite av ljudet, så nu behöver ja hjälp av er mer erfarna meckare...
/Rickard

Gör Som Ford - Köp Volvo
mathias_S14A
31 augusti 2007 · 39 Inlägg

hoppas du får nå bra svar

9octane
Toyota Supra "tönten" (1994)
T5pimpen
31 augusti 2007 · 32 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men är inte turbo ett krav för att dump ska kunna användas?

Senast redigerat av T5pimpen (31 augusti 2007)

deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

De ja fick reda på idag va att om man monterar en dumtventil på en bil utan turbo kunde man montera den vart som helst men att man bara får lite mer ljud, men ja e bara en färsking i nom bilar än så länge...

Gör Som Ford - Köp Volvo
mathias_S14A
31 augusti 2007 · 39 Inlägg

T5pimpen skrev:
Rätta mig om jag har fel men är inte turbo ett krav för att dump ska kunna användas?

jo den uppfattninen har jag vart ska annars övertrycket komma ifrån?

9octane
Toyota Supra "tönten" (1994)
dj_padde
31 augusti 2007 · 1 813 Inlägg

aldrig hört talas om att man kan få ljud ur en dump på en sug motor!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Aerodynamik ...
31 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

Du måste ha överladdning, dvs. turbo eller kompressor.

Förresten skulle det vara ganska töntigt med dump på en sug-motor bara för ljudets skull.

deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

aha, då får man lov att sätta dit en turbo på den först, men ja undrar en annan sak, om man ska chiptrimma en bil, är de jätte dyrt me steg 2 då? ja har steg 1 men de märks knappt...

Gör Som Ford - Köp Volvo
Sharky
31 augusti 2007 · 10 287 Inlägg

Steg 2? På en sugis?

Någon försöker lura dig på mera pengar.

Bor du i Nykvarn så har du väl inte långt till Trendab. Åk och snacka med Micke så får du reda på verkligheten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
airflow Avstängd
31 augusti 2007 · 653 Inlägg

hahh! tänkte precis dumförklara denna person som vill ha dump på en sugmotor, men men alla måste ju börja nånstans nån gång man kan ju inte veta allt, men jag föreslår ett sportfilter om du vill ha liiiite annorlunda ljud (kanske lite pys om du har tur) köp en t5:a annars wink

Jag har rätt i vad jag än säger.
deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

Du airflow, de är min första bil ja ska börja bygga lite smått på, ja hade bara hört de, de är därför ja frågar lite mer insatta killar här, du behöver inte trycka ner mig i skiten när ja redan vet att ja e nybörjare inom de hör, ta de lugnt bara å ja ja ska köpa sportfilter...

Gör Som Ford - Köp Volvo
Marlboroman
31 augusti 2007 · 8 233 Inlägg

dj_padde skrev:
aldrig hört talas om att man kan få ljud ur en dump på en sug motor!

Funkar alledes utmärkt. Det låter inte mycket, men det går. Hur det låter? Ta en bil med turbo + dump, gasa och släpp gasen alledes innan den börjar ladda. Ventilen öppnar och ett litet väsande kommer ur dumpen.

latinpetter: köp ett öppet luftfilter istället, det lär låta mer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rlundgren Långtradarchaffis
31 augusti 2007 · 224 Inlägg

hehe äh de e inte så lätt i början va fan smile Man kan inte veta o kunna allt..alla har väll nån gång vart nybörjare?

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

ok, ska beställa någon special filter när de kommer ut sen....

Gör Som Ford - Köp Volvo
deadmetal jägaren
31 augusti 2007 · 108 Inlägg

ååh, vilken tur, någon som stödjer mig, när man väl börjar fråga saker blir man dumstämplad direkt, va e de för mening me ett forum om man inte får ställa en fråga utan att någon bättre börjar klaga...

Gör Som Ford - Köp Volvo
airflow Avstängd
31 augusti 2007 · 653 Inlägg

latinpetter skrev:
Du airflow, de är min första bil ja ska börja bygga lite smått på, ja hade bara hört de, de är därför ja frågar lite mer insatta killar här, du behöver inte trycka ner mig i skiten när ja redan vet att ja e nybörjare inom de hör, ta de lugnt bara å ja ja ska köpa sportfilter...

nej men asså du skulle inte ta illa upp, det var ju det jag inte gjorde? jag sa väl för fan inget jävligt till dej??? lugna ner dej lite nu har du ju fått svar på frågan o ska jag va tydlig så: Nej det går inte, o bara köp nåt vanligt sportfilter det behöver inte va nåt specielt så länge du inte ska börja trimma/gasa mkt.

Jag har rätt i vad jag än säger.
zurre
5 september 2007 · 105 Inlägg

Marlboroman skrev:

dj_padde skrev:
aldrig hört talas om att man kan få ljud ur en dump på en sug motor!

Funkar alledes utmärkt. Det låter inte mycket, men det går. Hur det låter? Ta en bil med turbo + dump, gasa och släpp gasen alledes innan den börjar ladda. Ventilen öppnar och ett litet väsande kommer ur dumpen.

latinpetter: köp ett öppet luftfilter istället, det lär låta mer.

Va på volvo i veckan och lämnade in min bil . Och då va jag med och snackade lite om luftfilter med mecken. Han sa att volvo inte tar emot på försäkringen längre på motorer som rasat för dem använt luftfilter istället för orginalburken.  Han menade alltså att volvo testat sina sugisar och dem inte alls gillar öppna luftfilter. Av egen effarenhet vet jag inget men han jag känner där har jobbat över 30 år och haft en del reperationer som luftfilter skapat.

Lindberg88
5 september 2007 · 1 418 Inlägg

om du ska ha öppet luftfilter på din läre du även fixa en adapter till lmm

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Journath Jägare
5 september 2007 · 172 Inlägg

ska du inte ha en wastgate på grenröret också.. kan funka wink  Snälla nån folk är för jävliga och lura dig på pengar...

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
Marlboroman
5 september 2007 · 8 233 Inlägg

zurre skrev:

Marlboroman skrev:

dj_padde skrev:
aldrig hört talas om att man kan få ljud ur en dump på en sug motor!

Funkar alledes utmärkt. Det låter inte mycket, men det går. Hur det låter? Ta en bil med turbo + dump, gasa och släpp gasen alledes innan den börjar ladda. Ventilen öppnar och ett litet väsande kommer ur dumpen.

latinpetter: köp ett öppet luftfilter istället, det lär låta mer.

Va på volvo i veckan och lämnade in min bil . Och då va jag med och snackade lite om luftfilter med mecken. Han sa att volvo inte tar emot på försäkringen längre på motorer som rasat för dem använt luftfilter istället för orginalburken.  Han menade alltså att volvo testat sina sugisar och dem inte alls gillar öppna luftfilter. Av egen effarenhet vet jag inget men han jag känner där har jobbat över 30 år och haft en del reperationer som luftfilter skapat.

Det har han rätt i, men det behöver man ju bara bry sig om så länge bilen är så pass ny att det fortfarande är garanti på den. Motorer som rasar pga luftfilter? Mja.. Ok, det kan inträffa (men då är det mycket annat som spelar in också), men det är generellt sett Lmm:en som stryker med. Och det har sällan med filtret att göra, det brukar bero på dålig fastsättning av lmm:en.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang