3996
Sök

spelar högre med öppen bagagelucka

1 058 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
varför spelar det (MYCKET) högre med öppen bagage lucka?? bilen i fråga är en bmw 5serie e34 sedan, och den har skidlucka som jag brukar ha öppen.

PoLoud =D

custom lover
227 Inlägg
2 september 2007
ja de samme sak för mej å de blir renare å smile men basar pekar på baksäte smile

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
2 september 2007
Kan väl vara så att ljudet kan "röra" sig mer kanske? Blir ljudet instängt så brukar det ju låtar mindre?(samma sak om du typ håller handen runt ett par hörlurar typ)

Allt för den där jävla hatten!

141 Inlägg
2 september 2007
spelar det högre inuti bilen när du öppnar lr vad menar du

Bärs!
3 456 Inlägg
2 september 2007
Har för mej att det är för liten låda då? kan det stämma? :S

Garaget.org peakade 2008.

trucken
563 Inlägg
2 september 2007
du har för låg avstämmningsfrekvens, desto lägre frekvens du har desto längr är ljudvågen.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

1 058 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
strid_1985 skrev:
spelar det högre inuti bilen när du öppnar lr vad menar du

ja att det spelar mer utanför är väl självklart, men det spelar även mer inuti, och låter fan så mkt bättre

PoLoud =D

141 Inlägg
2 september 2007
felbyggd låda

1 058 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
apoteket00 skrev:
du har för låg avstämmningsfrekvens, desto lägre frekvens du har desto längr är ljudvågen.

kan du förklara lite mer hur du menar?? alltså att avstämmningsfrekvensen är för låg vet jag ju vad det är men hur menar du att detta skulle påvekra hur den spelar i bilen med öppen/stängd lucka?

kan även tillägga att jag tidigare hade för hög frekvens med otroligt flåsljud från porten vid låga frekvenser, och typ super kass bas överhuvudtaget. men har nu ökat längden på porten och ligger på runt 35hz.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
2 september 2007
vw_performance skrev:
varför spelar det (MYCKET) högre med öppen bagage lucka?? bilen i fråga är en bmw 5serie e34 sedan, och den har skidlucka som jag brukar ha öppen.

Vilket/vilka rör har du, är det ett 3" rör och hur långt?

Om det bara är ett rör så förstår jag att det blir ordentliga flåsljud när du spelar.

1 058 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
ja tyvärr är det bara ett 3tums aeroport som är 28cm.

men jag tror jag ska ge mig på en ny låda helt enkelt, funderar på en sån slotportad historia.

om någon skulle vilja räkna ut en sådan låda till mig så skickar jag T/S parametrar till den personen.. vore jätte schysst. den ska alltså sitta i en bmw sedan, steget är ett mutant som lämnar 800WRMS i 1ohm vilket borde vara mer än nog till denna basen. lirar mest techno trance, men även lite tungre bas.. vill ha så mkt tryck som möjligt från basen om man säger så..

MVH//Tommie

PoLoud =D

2 600 Inlägg
3 september 2007
gör likadant för mig ha provat flera ställen att plasera basen på men den spelar mycket högre om man öppnar luckan. men det kan ju inte vara för liten låda om den är fabriks byggd eller? fast jag ha sluten låda kankse ha me de att göra tongue
Senast redigerat av klimpan (3 september 2007)

gör som jag kör gubba racer=)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 september 2007
klimpan skrev:
gör likadant för mig ha provat flera ställen att plasera basen på men den spelar mycket högre om man öppnar luckan. men det kan ju inte vara för liten låda om den är fabriks byggd eller? fast jag ha sluten låda kankse ha me de att göra tongue

Som nån sa tidigare, avstämningsfrekvensen är för låg i förhållande till kupens storlek. Eller uttryckt i klartext: har du en sluten låda, gör den MINDRE. Den är för stor nu.

Har du en basreflex, kapa röret och eller dra ner storleken på lådan.

Minskning av låda görs absolut enklast genom att ta bort elementet, ta lite regelvirke och montera in i lådan, glöm inte att fästa det ordentligt bara, skruva och/eller limma!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 september 2007
strid_1985 skrev:
felbyggd låda

Du har fel fel fel...
Så du menar att min kicker låda & bas är fel byggd när dom är i orginal???
Det blir högre när man öppnar luckan för alla basar & ljud

C H E V R O L E T <3

7 100 Inlägg
3 september 2007
hadde en växellåda bak i saaben som ja hadde hämtat åt en polare,jävla va de vart bättre bas då smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 058 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
bmx skrev:
hadde en växellåda bak i saaben som ja hadde hämtat åt en polare,jävla va de vart bättre bas då smile

körde du med öppen lucka då eller?

PoLoud =D

2 600 Inlägg
3 september 2007
jonash skrev:
klimpan skrev:

Som nån sa tidigare, avstämningsfrekvensen är för låg i förhållande till kupens storlek. Eller uttryckt i klartext: har du en sluten låda, gör den MINDRE. Den är för stor nu.

Har du en basreflex, kapa röret och eller dra ner storleken på lådan.

Minskning av låda görs absolut enklast genom att ta bort elementet, ta lite regelvirke och montera in i lådan, glöm inte att fästa det ordentligt bara, skruva och/eller limma!

mvh Jonas

man kan inte lägga i mera ull eller dämpnings matrial?

gör som jag kör gubba racer=)

141 Inlägg
3 september 2007
Children-Of-Bodom skrev:
strid_1985 skrev:
felbyggd låda

Du har fel fel fel...
Så du menar att min kicker låda & bas är fel byggd när dom är i orginal???
Det blir högre när man öppnar luckan för alla basar & ljud

som dom andra säger fel avstämming för bilen, lika lådor låter olika i olika bilar. min bil märks inte nämnbart nån ljud skillnad

21 761 Inlägg
3 september 2007
klimpan skrev:
man kan inte lägga i mera ull eller dämpnings matrial?

Faktiskt inte, dämpmaterial gör så att basen "tror" att lådan är större än vad den egentligen är. Sätter man mer dämpmaterial så spelar basen ännu djupare och blir ännu mer felavstämd till kupen. smile

Dämpmaterialet gör iof så att lådvolymen teoretiskt blir aningen mindre, men samtidigt blir det lite andra fenomen eftersom materialet är poröst som alltså gör att basen reagerar tvärtom. Hade materialet varit mycket kompakt, tex bitumenmattor eller liknande, så skulle basen uppleva att lådvolymen blev mindre också.

21 761 Inlägg
3 september 2007
vw_performance skrev:
ja tyvärr är det bara ett 3tums aeroport som är 28cm.

men jag tror jag ska ge mig på en ny låda helt enkelt, funderar på en sån slotportad historia.

om någon skulle vilja räkna ut en sådan låda till mig så skickar jag T/S parametrar till den personen.. vore jätte schysst. den ska alltså sitta i en bmw sedan, steget är ett mutant som lämnar 800WRMS i 1ohm vilket borde vara mer än nog till denna basen. lirar mest techno trance, men även lite tungre bas.. vill ha så mkt tryck som möjligt från basen om man säger så..

MVH//Tommie

Har räknat på en låda med 4" rör, men jag vet inte hur du vill ha röret. Tänkte om en del av röret ska sitta utanför lådan och sticka upp i hatthyllan eller nåt liknande, det har ju betydelse för hur mycket plats det tar upp i lådan och hur det ska rymmas i lådan.

Hur vill du ha röret?

Om man använder din nuvarande låda och byter ut 3" röret till ett 4" rör så måste längden ökas till runt 40cm för att inte få allför hög avstämning, då är jag osäker på dels om röret ryms och dels hur ljudet blir.
Senast redigerat av Drönirettab (3 september 2007)

Sök