3998
Sök

spelar högre med öppen bagagelucka

2 600 Inlägg
3 september 2007
Drönirettab skrev:
klimpan skrev:
man kan inte lägga i mera ull eller dämpnings matrial?

Faktiskt inte, dämpmaterial gör så att basen "tror" att lådan är större än vad den egentligen är. Sätter man mer dämpmaterial så spelar basen ännu djupare och blir ännu mer felavstämd till kupen. smile

Dämpmaterialet gör iof så att lådvolymen teoretiskt blir aningen mindre, men samtidigt blir det lite andra fenomen eftersom materialet är poröst som alltså gör att basen reagerar tvärtom. Hade materialet varit mycket kompakt, tex bitumenmattor eller liknande, så skulle basen uppleva att lådvolymen blev mindre också.

ok jag öppnade upp och kollade i baslådan och där fanns ingen dämpning alls ska det vara så eller? roll

gör som jag kör gubba racer=)

21 761 Inlägg
3 september 2007
En del använder inte dämpmaterial i basreflexlådor, det är väl delvis en smaksak. I slutna lådor använder nog de flesta dämpmaterial, det brukar rekommenderas att ha ganska mycket dämpull i en sån låda.

1 058 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
vw_performance skrev:
ja tyvärr är det bara ett 3tums aeroport som är 28cm.

men jag tror jag ska ge mig på en ny låda helt enkelt, funderar på en sån slotportad historia.

om någon skulle vilja räkna ut en sådan låda till mig så skickar jag T/S parametrar till den personen.. vore jätte schysst. den ska alltså sitta i en bmw sedan, steget är ett mutant som lämnar 800WRMS i 1ohm vilket borde vara mer än nog till denna basen. lirar mest techno trance, men även lite tungre bas.. vill ha så mkt tryck som möjligt från basen om man säger så..

MVH//Tommie

Har räknat på en låda med 4" rör, men jag vet inte hur du vill ha röret. Tänkte om en del av röret ska sitta utanför lådan och sticka upp i hatthyllan eller nåt liknande, det har ju betydelse för hur mycket plats det tar upp i lådan och hur det ska rymmas i lådan.

Hur vill du ha röret?

Om man använder din nuvarande låda och byter ut 3" röret till ett 4" rör så måste längden ökas till runt 40cm för att inte få allför hög avstämning, då är jag osäker på dels om röret ryms och dels hur ljudet blir.

skulle vara schysst om du ville räkna ut en helt ny låda till mig, med anting slotport eller 4" port. får nämligen inte plats med 40cm utan att böja röret. min nuvarande låda är 34.2liter.

sen en annan sak jag tänkt på, hur skulle det funka med en ram som slöt tätt mot ryggstödet. som en tratt från lådan till skidluckan kan man säga.. skulle detta funka? eller skulle det bli konstigt i o med att basen tvingas spela i ytterligare en "port"?

PoLoud =D

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 september 2007
klimpan skrev:
Drönirettab skrev:
klimpan skrev:
man kan inte lägga i mera ull eller dämpnings matrial?

Faktiskt inte, dämpmaterial gör så att basen "tror" att lådan är större än vad den egentligen är. Sätter man mer dämpmaterial så spelar basen ännu djupare och blir ännu mer felavstämd till kupen. smile

Dämpmaterialet gör iof så att lådvolymen teoretiskt blir aningen mindre, men samtidigt blir det lite andra fenomen eftersom materialet är poröst som alltså gör att basen reagerar tvärtom. Hade materialet varit mycket kompakt, tex bitumenmattor eller liknande, så skulle basen uppleva att lådvolymen blev mindre också.

ok jag öppnade upp och kollade i baslådan och där fanns ingen dämpning alls ska det vara så eller? roll

I viss afall blir det bättre utan, det där är en sån sak man får prova. I slutna lådor som är på gränsen till för små kan man ha i dämpull, men i lådor som redan är "rätt storlek" så kan dämpull göra att man upplever ljudet som lite bumligare och fett så att säga, dvs inte så distinkt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 600 Inlägg
4 september 2007
jonash skrev:
klimpan skrev:
Drönirettab skrev:

I viss afall blir det bättre utan, det där är en sån sak man får prova. I slutna lådor som är på gränsen till för små kan man ha i dämpull, men i lådor som redan är "rätt storlek" så kan dämpull göra att man upplever ljudet som lite bumligare och fett så att säga, dvs inte så distinkt.

mvh Jonas

ok blir ju en ny baslåda nån gång i framtiden så denana duger gott till fast där inte är nått dämpnings matrial i den för den är väl konstruerad för att smile antar jag tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
4 september 2007
vw_performance skrev:
Drönirettab skrev:
vw_performance skrev:

men jag tror jag ska ge mig på en ny låda helt enkelt, funderar på en sån slotportad historia.

om någon skulle vilja räkna ut en sådan låda till mig så skickar jag T/S parametrar till den personen.. vore jätte schysst. den ska alltså sitta i en bmw sedan, steget är ett mutant som lämnar 800WRMS i 1ohm vilket borde vara mer än nog till denna basen. lirar mest techno trance, men även lite tungre bas.. vill ha så mkt tryck som möjligt från basen om man säger så..

MVH//Tommie

Har räknat på en låda med 4" rör, men jag vet inte hur du vill ha röret. Tänkte om en del av röret ska sitta utanför lådan och sticka upp i hatthyllan eller nåt liknande, det har ju betydelse för hur mycket plats det tar upp i lådan och hur det ska rymmas i lådan.

Hur vill du ha röret?

Om man använder din nuvarande låda och byter ut 3" röret till ett 4" rör så måste längden ökas till runt 40cm för att inte få allför hög avstämning, då är jag osäker på dels om röret ryms och dels hur ljudet blir.

skulle vara schysst om du ville räkna ut en helt ny låda till mig, med anting slotport eller 4" port. får nämligen inte plats med 40cm utan att böja röret. min nuvarande låda är 34.2liter.

sen en annan sak jag tänkt på, hur skulle det funka med en ram som slöt tätt mot ryggstödet. som en tratt från lådan till skidluckan kan man säga.. skulle detta funka? eller skulle det bli konstigt i o med att basen tvingas spela i ytterligare en "port"?

ja tror de skulle funka mycket bra faktiskt, då får du in basen i bilen ju.. varför du inte får in så mycket bas i bilen de är ju tack vare du har en plåtvägg precis bakom sätet på en 525:a.. har haft polare som gjort så med rören o de har spelat riktigt bra..

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

21 761 Inlägg
4 september 2007
vw_performance skrev:

Gör lådan på 40 liter och stoppa ganska mycket dämpull, sätt ett 4" rör som är 30cm långt. Då borde lådan ge extra tryck vid runt 40-50 Hz, men ändå kunna spela en del lägre frekvenser.

Basen och större delen av röret är inräknade i lådvolymen.

1 058 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
vw_performance skrev:

Gör lådan på 40 liter och stoppa ganska mycket dämpull, sätt ett 4" rör som är 30cm långt. Då borde lådan ge extra tryck vid runt 40-50 Hz, men ändå kunna spela en del lägre frekvenser.

Basen och större delen av röret är inräknade i lådvolymen.

okej.. och detta ska då funka lite bättre i min typ av kaross? då ska jag ta och bygga en sån här låda så fort jag får tid över.  du har alltså räknat med rör och allt så mao e det bara bygga exakt som det står och hoppas på det bästa?? hehe.. tack så mkt för hjälpen! //Tommie

PoLoud =D

21 761 Inlägg
5 september 2007
Jo, det är bara att bygga som jag har skrivit. Den här lådan borde fungera bättre än den du har nu tycker jag, avstämningen är högre och det är 4" rör istället för 3" rör.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 september 2007
vw_performance skrev:
Drönirettab skrev:
vw_performance skrev:

MVH//Tommie

Hur vill du ha röret?

Den hade nog blivit mer som en bandpassbaslåda då. Dom spelar bra i sedaner med plåtvägg.
I en polares peugeot 405 så satt det en sluten låda, och vi fick nästan ingen bas alls i bilen, oavsett om vi öppnade skidluckan. Byggde o den till en bandpass med portarna ut genom hatthyllan och fick sjukt bra bas med samma steg. + att bagageutrymmet krympte drastiskt... Tog mycket plats..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hmm.
5 september 2007
Om det är 2 basar du har, säger jag bara, "destruktiv interferens".

1 058 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
ska börja bygga på nya lådan imorgon tänkte jag. återkommer med resultat när den blivit färdig! tack alla som har hjälpt till //Tommie

PoLoud =D

1 058 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
snart klar med nya lådan, blev 43liter och 3.5" rör, 25cm långt. lägger upp bild när jag är klar

PoLoud =D

1 058 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
nu är lådan klar och provspelad, och jag tycker inte att det är nån större skillnad faktiskt.. fast blåsljudet är borta ur basporten, spelar kanske lite högre över hela registret men inte så det märks jätte mkt. lägger ut bilder på galleriet över bygget.

PoLoud =D

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 september 2007
Vet du vad  du har felbyggd bil för basen xD köp ny bil  köp kombi !

1 058 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
christofer_k skrev:
Vet du vad  du har felbyggd bil för basen xD köp ny bil  köp kombi !

tack jag vet.. haha.. jag hade en golf II med en rockford pl2 10" matad med runt 500wrms.. spelade jävel kan jag lova.. tänkte att det skulle bli nåt liknande i bmwn men icke.. haha, får nog ta o köpa en golf igen:P

PoLoud =D

Sök