3997
Sök

4 stk 5,25" & 2 6*9" på den inbyggda 4*40w förstärkaren?

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag om min bilstereo på 4*40 watts förstärkare klarar o driva mina fyra dörrhögtalare på 100 watt styck+ två 6*9 på 300 watt styck? jag tror att den kommer klara det, vet att det bästa är att komplettera 6*9 me ett slutsteg, men detta är bara en provisorisk lösning!

Tänkte koppla det som så att de fyra dörrhögtalarna går som framsystem, o 6*9 som baksystem? de tycker jag verkar som en bra lösning eftersom då kan man välja att ha lite mer ljud bak så att dörrhögtalarna inte "basar" för mycket, så att man kan trycka på med lite mer bas big_smile

För nog fan blir de ljud iaf? Slängde ju in mina större stereohögtalare jag hade på rummet o hade i epan på stereons förstärkare+ två dörrhögtalare, de dunkade fint!

Allt detta ska sitta i min 740 btw, ska slänga in 3 10" basar i skuffen här snart också, dom ska jag självklart ha slutsteg på wink

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

tokfrans
982 Inlägg
4 september 2007
nej för då komer du få en last på 2ohm på framhögtalarna.. gillas ej.. sen ger din cd ut kanske 4*11rms.. smile

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
vad innebär det? är det bättre att jag kopplar ut dom två bakre o kör på deras kablar istället? är inte så grym på ljud, men ge mig gärna tips på det bästa kopplingsättet om jag vill ha alla 6 högtalarna, hellst direkt på stereon om de går!

tokfrans
982 Inlägg
4 september 2007
då får du seriekoppla högtalarna fram så dom spelar i 8ohm per kanal.. kör du dom paralellt fins de risk att stereon brinner.. ett litet 4kansls steg är att föredra

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Menar du att jag ska seriekoppla dörrisarna bak med dom fram, o sen köra 6*9 på baksystemet? men går inte säkringen på stereon så att man inte ska kunna bränna den roll

tokfrans
982 Inlägg
4 september 2007
Precis.

säkeringen behöver inte brinna. sakerna kan brinna upp iaf big_smile de vet jag.. hehe

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Hehe okej, men då blire till o koppla i helgen men om jag seriekopplar dörrisarna bak me dom fram o sen slänger in 6*9 i hatthyllan o kopplar dom på baksystemets kablar så bör inte stereon brinna iaf eller?? Kommer jag få någe bättre ljud tror du? lite bättre borde det ju bli iaf roll

Tror du detta ihop me 3" basar i skuffen kommer att låta skapligt? Väldigt intresserad av ljud så skriv så mycket du orkar smile

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
du måste ha steg, 4-kanal

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
Stereon ger inte heller 4*40W, utan snarare 4*11 elle 4*20 på sin höjd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Varför måste jag ha de? förklara gärna, för jag har snackat runt med en del andra som tror att stereon kommer palla, veteraner om jag säger så tongue Men ville gärna ha förklaringar av er, inte bara att jag måste ha de o de, om det finns någon möjligthet att koppla de endast på stereon så gör jag de, enligt K1mm0 så går det iaf att koppla på stereon även om det inte ger det allra bästa resultatet wink

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Stereon ger inte heller 4*40W, utan snarare 4*11 elle 4*20 på sin höjd...

Menar du att den ger det med det jag har inkopplat nu eller vad? för enligt tillverkaren så ska den ju göra de, vet inte om dom ljuger i sina säljannonser, isf måste ju slutsteg prestera bra mycket mindre än vad dom skriver i annonserna...

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
den inbygga effekten i RMS ligger på kanske 20 om ens det? det är det som man ska kolla på inte vanliga watt, dom är ointressanta.

tokfrans
982 Inlägg
4 september 2007
som jag skrev tidigare.. 4*11watt ca ur en HU.. det kommer låta med dörrarna seriekopplade och 6-9orna på bakkablarna.. men inte så mkt som med ett 4kanals steg

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Okej då vet jag det, men de är inte det jag vill ha hjälp med, jag undrar om ni tror de finns någon som hellst möjlighet att få det att fungera utan ett slutsteg, även om det inte gör det så vill jag att ni förklarar, för jag vill inte bara veta att jag måste ha ett slutsteg för sakens skull. Var lite schyssta o hjälp mig istället wink

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
som jag skrev tidigare.. 4*11watt ca ur en HU.. det kommer låta med dörrarna seriekopplade och 6-9orna på bakkablarna.. men inte så mkt som med ett 4kanals steg

Jo dig har jag förstått smile Tack för hjälpen, om det är det bästa sättet så får det bli så, för det blir ju inte sämre än det jag har nu iaf wink

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
det funkar ja, alla kommer spela. kommer vara skit ljud, överbelastat och till slut dö.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
GTI-95 skrev:
det funkar ja, alla kommer spela. kommer vara skit ljud, överbelastat och till slut dö.

varför måste det dö? förklara gärna de, säg helt i detalj varför det kommer dö? Du verkar vara en sån där allvetare som bara måste få sabba lite för andra.. men men!

tokfrans
982 Inlägg
4 september 2007
varför överbetalstat i 8ohm?

21 761 Inlägg
4 september 2007
Om du kopplar som k1mm0 skriver så kommer stereon att klara av den belastningen utan problem, däremot blir det inte någon ljudnivå att skryta med. Men det har du ju redan insett. smile

Om du sätter den där baslådan som du har tänkt så kommer inte de andra högtalarna att hänga med baslådan i ljudnivå, då behöver du ett slutsteg till dörrhögtalarna för att klara det.

När tillverkarna skriver tex 4x40W eller 4x50W på bilstereoapparater så menas den maximala effekten, alltså när distorsionen säkert är över 10% och ljudet låter totalt skräp. Den kontinuerliga effekten, populärt kallad RMS-effekt, är antagligen ungefär som k1mm0 skriver. Typ 4x11W eller liknande.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du kopplar som k1mm0 skriver så kommer stereon att klara av den belastningen utan problem, däremot blir det inte någon ljudnivå att skryta med. Men det har du ju redan insett. smile

Om du sätter den där baslådan som du har tänkt så kommer inte de andra högtalarna att hänga med baslådan i ljudnivå, då behöver du ett slutsteg till dörrhögtalarna för att klara det.

När tillverkarna skriver tex 4x40W eller 4x50W på bilstereoapparater så menas den maximala effekten, alltså när distorsionen säkert är över 10% och ljudet låter totalt skräp. Den kontinuerliga effekten, populärt kallad RMS-effekt, är antagligen ungefär som k1mm0 skriver. Typ 4x11W eller liknande.

Tack det var precis ett sånt här svar jag ville ha big_smile Men en sista fråga bara, det är väl som jag tror de kommer bli, det kommer låta "lite" bättre än bara dom fyra dörrisarna jag har nu? Att det inte är någe att skryta med de vet jag redan wink Okej då vet jag de, då blire två slutsteg sen då, ett för basar lådan o ett för övriga högtalare big_smile Tack så mycket för hjälpen!

Sök