VW-buss stereobygge....

zepafan
23 oktober 2005 · 7 Inlägg

Hejsan!
Jag har en gammal bubblabuss -65a som ska genomgå en förvandling i vinter. Tänkte bygga en rejält cool installation med stereoprylar, neon. Det jag har tänkt mig är 2st 12or, 2 eller 4 st 6*9, slutsteg, konding, 3 st batterier. Någon som har något roligt förslag på hur det ska se coolt ut...är händig och ska bygga allt själv.
Som jag har märkt nu är att jag har 6*9or under sätena bak men det låter skitkasst när det kommer in folk i bussen eftersom det kommer massa ben ivägen...men blir det likadant om man sätter en baslåda där?
Mvh Matte

69orihatthyllan
23 oktober 2005 · 1 Inlägg

Nej, en baslåda kan du placera nästan var som helst i bilen och den låter ändå bra. De mörkare tonerna är inte lika beroende av att vara riktade direkt mot örat så att säga. En baslåda kan dessutom låta bättre om du placerar den vid något fluffigt material som t.ex. ett säte. Hoppas det går bra med bygget!

zepafan
23 oktober 2005 · 7 Inlägg

Okey....vad ska man välja då...eller ska kanske formulera om....vad är skillnaden (för- å nackdelar) mellan sluten och basreflex? Vad är vanligast att man använder?

Drönirettab
23 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

En basreflex brukar ge mer dunk än en sluten. Den slutna har lite jämnare frekvensgång och kan låta lite rappare och mer distinkt.

Sharky
30 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Och är mn osäker på lådvolym, först gången man bygger etc. Bygg sluten låda. Annars är risken stor att baselementet går en tidig död till mötes.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang