Sviktande ljud

powerhouse Mr.
24 oktober 2005 · 120 Inlägg

Har ett problem som kan vara självskrivet.
Har ett kitt ifrån MDS med 1 st 4,3 m lång 8 mm2 strömkabel till 2 steg a´ 2x18 w.
När jag spelat en stund "känns" och "låter" det som om ljudet sviktar effektmässigt på högre volymer. Inga intrument blinkar men ljudet fadar bort, sänker jag volymen en stund och höjer igen känns det mer kraftfullt.
Kan det vara strömkablen som är för klen, kabeln skall rekomenderas för steg upp till 150 w och jag har ju bara totalt 72 w.
Kan man mäta upp om detta?

Är inte så jättehaj på detta med stereo...

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
Sharky
24 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Hmmm, vad har du för högtalare kopplade till dina slutsteg och hur är dom kopplade? Är ditt bassteg bryggkopplat?

8mm2 är klent även för en liten bilstereoinstallation. 16mm2 minst även för en liten så att man har marginal.

Du borde kolla över din generator, att den orkar ladda, samt att ditt batteri är ok.

Och nej, kondensator hjälper inte i ett sådant här fall.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
powerhouse Mr.
24 oktober 2005 · 120 Inlägg

Det som är kopplat till stegen är DLS Reference S5-kit till varje steg.
Ett steg för framkanalen och ett steg för bakkanalen. Dessa är kopplade på "vanligt" sätt med lågnivå ifrån huvudenheten och 4mm2 högtalarkabel till högtalarna.
Suben är aktiv och således bara kopplad till lågnivå med en separat stömförsärjning.
Batterit ligger på 75 amp och är förhållandevis färskt (2 år)
Generatorn vet jag inte om den är dålig men det tror jag inte då jag kan slänga på 600 w på extraljus utan någon indikering på ansträngning, men jag vet inte.
Krasst sett borde kanske en grövre kabel göra susen. Kan det bidraga om kabeln in i steget är en intergrerad 2,5mm2 till strömmen`?

Senast redigerat av powerhouse (24 oktober 2005)

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
Drönirettab
24 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Har du kännt på slutsteget när ljudet börjar krångla, blir det hett?

Drönirettab
24 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

powerhouse skrev:
Har ett problem som kan vara självskrivet.
Har ett kitt ifrån MDS med 1 st 4,3 m lång 8 mm2 strömkabel till 2 steg a´ 2x18 w.
När jag spelat en stund "känns" och "låter" det som om ljudet sviktar effektmässigt på högre volymer. Inga intrument blinkar men ljudet fadar bort, sänker jag volymen en stund och höjer igen känns det mer kraftfullt.
Kan det vara strömkablen som är för klen, kabeln skall rekomenderas för steg upp till 150 w och jag har ju bara totalt 72 w.
Kan man mäta upp om detta?

Är inte så jättehaj på detta med stereo...

Sharky, jag har räknat lite med rå och teoretiskt sett , även om man kör 50A i kabeln så blir spänningsfallet bara ca 50 mv. Är det verkligen rätt räknat eller ska jag fundera på att börja om skolan igen?

Sharky
24 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

R = rå * (l/A) där rå= 0.017

=> R = 0.017 * (4/8) = 0.008 (avrunda är kul)

U = R * I

=> U = 50 * 0.008 = 0.4 V

Du behöver inte gå om skolan, fel kan alla räkna.

Mvh
Göran


Drönirettab skrev:

powerhouse skrev:
Har ett problem som kan vara självskrivet.
Har ett kitt ifrån MDS med 1 st 4,3 m lång 8 mm2 strömkabel till 2 steg a´ 2x18 w.
När jag spelat en stund "känns" och "låter" det som om ljudet sviktar effektmässigt på högre volymer. Inga intrument blinkar men ljudet fadar bort, sänker jag volymen en stund och höjer igen känns det mer kraftfullt.
Kan det vara strömkablen som är för klen, kabeln skall rekomenderas för steg upp till 150 w och jag har ju bara totalt 72 w.
Kan man mäta upp om detta?

Är inte så jättehaj på detta med stereo...

Sharky, jag har räknat lite med rå och teoretiskt sett , även om man kör 50A i kabeln så blir spänningsfallet bara ca 50 mv. Är det verkligen rätt räknat eller ska jag fundera på att börja om skolan igen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
24 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Oj då, jag satte en nolla för mycket på rå.

pwilhelm Hewi
24 oktober 2005 · 571 Inlägg

Vad har du för steg som "bara" är på 2x18W????

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
24 oktober 2005 · 571 Inlägg

Såg nu att det var JBL gts50 som dessutom ger denna effekt vid 0.5%T.H.D.
Trodde inte det fanns behov idag för så små steg , koppla högt på din HU istället och testa tror det blir bättre.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang