Koppla bashögtalare?

kultingen
28 oktober 2005 · 26 Inlägg

Har en TS-W306DVC med Dubbel talspolar 2x4 Ohm (Revc 2x3 Ohm), den ska drivas av ett KAC-6401 slutsteg.


Såg på basen att det verkar vara lite mysko när man ska koppla dubbla talspolar så är det någon som vet hur jag ska koppla in sladdarna till basen?

Steget kommer då ha en liten sunkhögtalare också så det blir 2 kanaler tagna på steget.

pwilhelm Hewi
28 oktober 2005 · 571 Inlägg

Jag skulle serie kopplat talspolarna och brygg kopplat steget men jag måste säga att steget är för litet för att driva en bas med(80W RMS) så min rekommendation är att du köper ett större mono steg(på ca 3-500W RMS/1Ohm) till basen som är 1-ohms stabilt och då parallell kopplar basens talspolar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
kultingen
28 oktober 2005 · 26 Inlägg

Jo jag vet att steget är ganska så värdelöst, ska skaffa ett nytt när tid ges...

Har dock ett rockford steg på 2x160 som är bryggbart, kanske smartare att ta det istället och byta steg helt enkelt...

Vad är det för "regler" som gäller när man kopplar ihop talspolarna? Är det olika om man bryggkopplar eller inte? Har aldrig haft en enda elektronik/teknik lektion under mitt meningsfulla liv

Drönirettab
28 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Om man parallellkopplar talspolarna så blir impedansen hälften, dvs om spolarna är på 4ohm så blir det sammanlagt 2ohm.
När man seriekopplar dem så blir impedansen dubbelt så mycket, alltså 8ohm

Om du parallellkopplar spolarna så är det viktigt att slutsteget klarar av den impedansen, i ditt fall 2ohm. Det ska stå på steget hur låg impedans det klarar i bryggkopplat läge. Normalt sett ska de flesta steg klara av 2ohm(2ohm stabilt). Ett bra steg ska dessutom klara 1ohm i bryggat läge.

kultingen
29 oktober 2005 · 26 Inlägg

Ok, tack för svaret!

Blir att köra ett Rockfordfosgate Punch G500a2 steg på basen... Har för mig att det är stabilt ner till 2 ohm, ska bara hitta manualen först smile Om det är någon som vet ner till vilket ohmtal det är stabilt så är det bara att hojta till

pwilhelm Hewi
29 oktober 2005 · 571 Inlägg

Om steget brygg kopplas skall det vara 1-Ohms stabilt för att palla parallell kopplade talspolar! Om det är 2-Ohms stabilt kan du bara parallell koppla 2x4-ohm om du kör steget i stereo dvs 2 högt på varje kanal.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
29 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Ja, men jag skrev ju trots allt att det gällde impedans i bryggat läge. Kanske jag skrev lite otydligt, vet inte riktigt.

TCB
30 oktober 2005 · 129 Inlägg

ohms lag vettu

pwilhelm Hewi
30 oktober 2005 · 571 Inlägg

Ja du skrev att steget skall vara 2-Ohms stabilt vilket är fel , det skall vara 1-Ohms stabilt om du bryggar med en högtalar last på 2-Ohm.

Drönirettab skrev:
Ja, men jag skrev ju trots allt att det gällde impedans i bryggat läge. Kanske jag skrev lite otydligt, vet inte riktigt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
30 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Då säger jag så här då: Steget ska klara av att driva 2ohms högtalarlast i bryggkopplat läge. Sen får man kalla det för vad man vill.

TT-Avant
30 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

Då säger jag såhär..skaffa dej ett digitalt steg, monoblock.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
30 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Ja ja, jag vet vad ni menar. Vi kanske pratar förbi varandra lite grann men det spelar ingen roll, kultingen bestämde sig ju för att köpa ett Punch G500a2 ändå. De digitala stegen verkar ju vara i en klass för sig annars, helt klart.

Senast redigerat av Drönirettab (30 oktober 2005)

pwilhelm Hewi
30 oktober 2005 · 571 Inlägg

Ja det är lite lurigt det där , man vet inte ibland om tillverkarna menar högtalarlasten eller slutstegslasten när dom skriver t.ex 2-ohms stabilt.
Står det 1-ohms stabilt så är det dock oftast att dom menar att man kan köra med 2-ohms högtalar last på steget när det är bryggat.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
30 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Jag förstår. Skulle nog inte ha sagt ordet stabilt tydligen. Men nu har jag nog lärt mig ...kanske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang