3687
Sök

Hög baspik alltid när man stänger av stereon

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Jag har nu kopplat in mitt nya monoblock (Magnat Phantom), och nu när jag stänger av stereon så kommer det en hög baspik från basen... och nu undrar jag om detta kan bero på att jag har kopplat Remote-kabeln bara till den andra förstärkarens (SPL PRO 550) remote-uttag? kan det bero på det? Skulle jag behöva dra en Remote-kabel baktill stereon? tongue
Tacksam för svar eftersom baspiken är irriterande och knappast bra i längden för basen sad

6 851 Inlägg
29 oktober 2005
Nej att du har dragit remoten till det andra stegets remot har nog inte med det att göra. Men det kan vara så att du måste lägga en bättre jord. en dålig jord kan medföra att det "smäller" till när man stänger av CD/bilradion.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Jag måste nog säga att jag TROR att jag har jordat ordentligt... har nog sandpapprat bort mål från ett ställe och jordat där... men kan det då ha att göra med att jag har jorden till det andra steget (SPLn) rakt ovanpå? Borde det vara en bricka emellan eller nåt? tongue

10 287 Inlägg
29 oktober 2005
Jag förstod inte riktigt. Har du bara dragit remote till ena steget?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Först så är ju Remote-kabeln från stereon dragen till SPLn, men sen drog jag en kort sladd från Magnaten till SPLn... bara Remote-kabeln alltså tongue

10 287 Inlägg
29 oktober 2005
Då skall det inte spela nån roll. Gör tvärtom, dvs först till Magnaten , kort link till SPLn bara för att övertyga dig själv om att det fortfarande smäller.

Och nej, det skall inte smälla....

Labba lite. Ta bort remoten innan du stänger av stereon och kolla vad som händer.

/Göran

calibra_nox skrev:
Först så är ju Remote-kabeln från stereon dragen till SPLn, men sen drog jag en kort sladd från Magnaten till SPLn... bara Remote-kabeln alltså tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Hmm, måste nog prova lite diverse tongue Men tacksam för svaren smile

35 Inlägg
29 oktober 2005
kan säga att jag hade ett liknande fel för inte så länge sedan det smällde i basen rejält vivd på/av slag ,byte av låt och jag trodde det var jorden så jag jorda om utan framgång .
mren så gick jag igenom kablar och anslutningar och hitta på stegets högtanslutningar hade jag tryckt in kabeln för långt så där var någon kardel som låg mot chassit och det orsakade smälllen för nu funkar det kanon.
Så kollar kablarna och anslutningarna för det behöver inte vara så svårt alltid .

Administratör
11 967 Inlägg
29 oktober 2005
Jag har samma problem med min stereo... sad

Underligt är dock att det endast inträffar med original huvudenhet, och inte om jag använder en annan jag har (en äldre clarion).

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

JohanDJ
56 Inlägg
29 oktober 2005
låter som ett typiskt nätdelsproblem, köp nytt steg

Administratör
11 967 Inlägg
29 oktober 2005
diurhuus skrev:

hur förklarar det problemet i mitt fall då?

.. och att det dessutom smäller i både framsystem och bas (två olika steg).

JohanDJ
56 Inlägg
29 oktober 2005
kollat så att inga signalkablar och strömkablar korsar varandra?
har du dragit kablarna på varsin sida om bilen? (ström och signal)
kör du med standardkablar till cd:n eller grövre?
har du jordat stegen och cd:n på samma punkt?
har du jordat ordentligt i en balk?

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
29 oktober 2005
Jag tror starkt på att bättre jord kommer att lösa problemt. kolla så att huvudenheten är ordenterligt jordad också. (Jord är minst lika viktigt som plus spänning.) Sedan kan de va så att den lågnivåutgången du använder e kass. Eller de kanske e samma signal som du har splittat? Lycka till!

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
diurhuus skrev:

Nu har jag ett nytt steg som jag har kopplat in tongue och det problemet förekom aldrig så länge jag hade basen på 5-kanals steget tongue

Men återkommande till jorden: måste spelaren och stegen vara jordade på samma punkt? :S nu har jag jordat båda stegen på samma plats, men var stereon är jordad är en bra fråga utav helvete ;D

4 554 Inlägg
30 oktober 2005
är de inte fel på steget så är de kablarna är de inte kablarna så är de spelaren.. testa byt spelar och se vad som händer.. kan ju va så att signaljorden e avbrunnen i spelaren och då kan vad som helst yttra sej..

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Men nu har mitt problem uppstått bara då jag har kopplat in mitt nya steg sad jag provade koppla ur det igen, och då förekom inga problem hmm

6 851 Inlägg
30 oktober 2005
bmw750 skrev:
eller sätt en konding..

?? vad gör den för nytta vid detta problem??

4 554 Inlägg
30 oktober 2005
låter som om jorden inte räcker till i ditt fall calibra_nox.. prova och sätt stegets jord nogon annan stans..

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
loudness skrev:
låter som om jorden inte räcker till i ditt fall calibra_nox.. prova och sätt stegets jord nogon annan stans..

Är inte det att be om andra problem? tongue Om jordar 2 steg på olika ställen hmm
Alltså, uppkommer det inte störningar och liknande då? tongue

Administratör
11 967 Inlägg
30 oktober 2005
bmw750 skrev:
Tiaz skrev:
bmw750 skrev:
eller sätt en konding..

?? vad gör den för nytta vid detta problem??

med tanke på att det är ström i alla lägen vi pratar om när det är bilstereo, så hade jag en tanke att det kan vara så att strömmen blir lite för snabb. en konding kan ge bättre ström för steget...
förstod du vad jag menade nu?? smile

Förklara gärna "snabb ström" och "bättre ström"

Sök