Plocka bort katalysatorn på en Volvo 740 -88

Ruuska_
27 oktober 2007 · 474 Inlägg
#1

Hallå. Tänkte plocka bort min katalysator och ersätta den med ett system från en annan 740 som inte har katalysator.
Bilen är en Volvo 740 GL -88 med B230F motorn. Elektronisk insprutning.

Mina frågor är då:

Hur mycket är det som händer effektmässigt? Märker man skillnad?
Hur blir det med lambda sonden, kommer den ge fel signaler så att motorn går skit?
Kommer bilen att låta mer?
Och vad säger polisen och bilprovningen om detta?

Volvo S60 2.5T AWD
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 oktober 2007 · 3 058 Inlägg
#2

Ruuska_ skrev:
Hur mycket är det som händer effektmässigt? Märker man skillnad? - Du kommer inte märka så stor skillnad
Hur blir det med lambda sonden, kommer den ge fel signaler så att motorn går skit? - Lambdan måste ha kontakt med avgaserna för att kunna mäta. Har du den urkopplad kommer bilen gå illa
Kommer bilen att låta mer? Ja
Och vad säger polisen och bilprovningen om detta?De, kommer nog inte gilla det wink

Senast redigerat av Marcus_89 (27 oktober 2007)

beemern .......
27 oktober 2007 · 2 655 Inlägg
#3

7000kr i miljöböter om du blir stoppad...

_Wallis_
27 oktober 2007 · 4 506 Inlägg
#4

Tjenare. Har pratat mkt med lärare och kunnigt folk innom ämmnet

Att ta bort katten. DU kommer inte märka nått alls, Eventuellt lite Plasebo efekt
(att du inbillar dig)

Bilen kommer gå sämmre utan din lamda, Du har en bil vars motor och bränslesystem är framtaget för lamda. Så glöm den tanken ochså.

Om bilen kommer låta mer? Lite kanske

Polisen ger dig 12.000kr i böter om dom skulle märka att du kör utan katt, Det är ett miljö brott därav den höga boten,
(7000kr enligt mannen ovan, Låter det vara osagt, är osäker)
Bilen kommer inte heller gå att besiktiga.

Så skippa allt det där, Och hitta på en nått annat, Vad är det du är ute efter?
Effekt?
Eller bara ett nytt avgasystem för att ditt är kasst?

Senast redigerat av _Wallis_ (27 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.
Volvo Knugen The one and only
27 oktober 2007 · 1 091 Inlägg
#5

Eftersom det är en -88 så behöver inte katten fungera (lägre avgaskrav) men den måste sitta där eftersom den såg ut så när den lämnade fabrik. Så om du vill köra utan katt så kan du öppna den o rensa ur allt vad avgasrening heter och sedan dra ett rör igenom så att det blir precis som ett vanligt avgasrör bortsett från att kattalysator burken sitter kvar utanpå, eller så kan du bara ta ut skiten som sitter i o sen köra med en tom burk men det känns inte som det är lika bra för flödet/effekten o det var väll därför du skulle ta väck den?

EDIT: Så länge lambdan inte sitter i kattalysatorn så är det ingen risk att den skulle gå sämre om du tar bort den. Om det blir nån effekt skillnad alls så blir det antagligen på högre varv pga bättre flöde.

Senast redigerat av Volvo Knugen (27 oktober 2007)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
beemern .......
27 oktober 2007 · 2 655 Inlägg
#6

_Wallis_ skrev:
Tjenare. Har pratat mkt med lärare och kunnigt folk innom ämmnet

Att ta bort katten. DU kommer inte märka nått alls, Eventuellt lite Plasebo efekt
(att du inbillar dig)

Bilen kommer gå sämmre utan din lamda, Du har en bil vars motor och bränslesystem är framtaget för lamda. Så glöm den tanken ochså.

Om bilen kommer låta mer? Lite kanske

Polisen ger dig 12.000kr i böter om dom skulle märka att du kör utan katt, Det är ett miljö brott därav den höga boten,
(7000kr enligt mannen ovan, Låter det vara osagt, är osäker)
Bilen kommer inte heller gå att besiktiga.

Så skippa allt det där, Och hitta på en nått annat, Vad är det du är ute efter?
Effekt?
Eller bara ett nytt avgasystem för att ditt är kasst?

sant som du säger,va ja hört så e de 7000kr men kan mycke möjligt vara 12, för om man bygger om en bil å utan katt så får man betala 7000kr då man reggar den pga miljö nånting, och hörde att de va samma om man blev stoppad utan att de ska va 7.

och 88 så ska den sitta där men kan rensa den om du vill och äldre så behöver de inte finnas...

NJ_
27 oktober 2007 · 2 118 Inlägg
#7

tur man har en tidig 88a då big_smile har ingen katt på min smile men de är väl bara F motorerna som har katten ? Har en E motor i min.

D.i.l.l.i.g.a.f
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 oktober 2007 · 3 058 Inlägg
#8

Japp, motorer med LH 2.4 har kissemiss

Hellquist
27 oktober 2007 · 499 Inlägg
#9

Behåll katalysatorn på din bil. Du kommer inte få någon effektökning.

turbotompa fritidsprofessor
27 oktober 2007 · 1 197 Inlägg
#10

Marcus_89 skrev:
Japp, motorer med LH 2.4 har kissemiss

även LH2.2 har kat..

Det stämmer som volvoknugen säger..  Katen måste sitta där, men behöver ej fungera.. Dra ett rör genom katen för bästa verkan, att bara banka ur monoliten gör ingen stor skillnad p.g.a turbulensen som kommer bildas i katen...

Ruuska_
28 oktober 2007 · 474 Inlägg
#11

okej.. tack för svaren.. Tror jag tar och skiter i att ta katalysator  då.. får väl köpa ett 2.5 system efter katten i värsta fall big_smile Det blir ju billigare än böterna

Volvo S60 2.5T AWD
darklord mekaniker
28 oktober 2007 · 11 Inlägg
#12

så om bilen ärt äldre änn 88 behöver man inte ha katten kvar

_Wallis_
31 oktober 2007 · 4 506 Inlägg
#13

darklord skrev:
så om bilen ärt äldre änn 88 behöver man inte ha katten kvar

Jo, Är din bil tillvärkad med Kattalysator så Måste du ha den!
Men före 1988 Så är det inte Lag på Katt i sverige, Finns vissa bilar
som hade det 87.. Men har du en där så måste du ha den.

Kan du andas kan du dö.
Xuri One Man Clan
31 oktober 2007 · 4 286 Inlägg
#14

Har en 740 gl jag ...I trafik första gången i Sverige: 1988-10-28

jag behöver Ha katten där men den behöver inte fungera...så de är bara te å plocka ner avgassystemet och slå ur katten om jag vill...

vilken typ av avgasmätning har dom gjort på din bil ?alla 4:a ?

båge montör och hobby mekaniker
31 oktober 2007 · 2 672 Inlägg
#15

jag skulle inte ta bort katten, visst, det känns surt att behöva ha den där, och att det strtper lite grann, men den luktar skit för dom som ligger bakom! erfarenhet av en polares 740 glt 16V som inte hade katt, så låt den sitta kvar! iaf mitt tycke smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
v8rickard Gammelbilsnörd
31 oktober 2007 · 450 Inlägg
#16

Har suttit katt på min Corvette -75 (gått i Californien) Främsta anledningen jag tog bort den är att jag byggde nytt avgas o att det förstör v8 soundet med massa avgas anordningar. Kostar det 25kr milen att köra skall det fan höras oxåtongue

Mickius
31 oktober 2007 · 4 670 Inlägg
#17

förstår inte varför man ska ta bort katten... tjänar inte mycket på de! om man nu tjänar något. wink

twin_cam Smålänning
31 oktober 2007 · 7 733 Inlägg
#18

På bilar tillverkade innan 1989 som har katt så gäller det att den MÅSTE sitta där, men den behöver INTE fungera. Så sätt ett rör igenom den om ni ny tycker att den stryper för mkt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
breesladd SKÅNING
31 oktober 2007 · 1 215 Inlägg
#19

Gör som twin_cam säger det är det bästa var på bilprovningen idag och fråga just detta eftersom jag själv funderat på att ta bort katten och hans svar lödd som twin_cam säger måste sitta där men ej fungera.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
twin_cam Smålänning
31 oktober 2007 · 7 733 Inlägg
#20

Funderar f.ö själv att göra det på escorten... Katten på den sprack (!)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang