4421
Sök

6x9 basen fungerar inte

3 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#1
Har dessa MDS Classic GP-269

Igår när jag var ute och körde slutade basen att fungera. Diskanten spelar men inte basen. Nån som har någon anning om vad det kan vara för problem?
Har kollat alla kablar och dom är riktigta. Den andra 6x9an spelar riktigt, inga problem där.

mvh Emil

21 761 Inlägg
6 november 2005
#2
Kolla anslutningen på elementet så att inte kabeln som går till baskonen har lossnat.

3 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#3
Mmm gjorde det, men såg inga kablar som var lösa

30 Inlägg
6 november 2005
#4
Edholm skrev:
Mmm gjorde det, men såg inga kablar som var lösa

Kan va glapp eller framme vid steron nått som är fel

Saab Turbo Club Of Sweden

10 287 Inlägg
6 november 2005
#5
Jag antar att han menar att koaxialdiskanten fortfarande spelar. Dvs död 6x9:a.

/Göran

Tajger skrev:
Edholm skrev:
Mmm gjorde det, men såg inga kablar som var lösa

Kan va glapp eller framme vid steron nått som är fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
6 november 2005
#6
Risken finns nog att basen har pajat.

44 Inlägg
6 november 2005
#7
spelar självaste basen över huvud taget eller den är helt tyst? Om du får ett skrapande ljud när du skruvar upp brukar det bero på att talspolen har blivigt skadad och därmed sönder då den "dör" när konen rör sig tillräckligt långt ut för att mista signalen, ungefär som om man gnider kablarna mot anslutningarna. jag skulle tro att du har bränt talspolen totalt, då kan du fortfarande få ljud från diskanten i högtalaren.. En högtalare är ungefär som en motor, man ska inte blåsa upp full volym direkt för då kan dom ta skada. Man ska heller inte spela på fullt hur länge som helst då cirka 98% av strömmen som högtalaren får omvanlas till värme. Riskerna är alltid stora att deformera eller skada talspolen, detta vet tillverkarna och återförsäljarna= går inte på garantin. sad mitt råd till dig är att åka dit du köpt dom eller ett ställe som säljer liknande och fråga om dom kan undersöka vad som hänt. Skulle det vara kablarna där va fel på skulle diskanten spöka lika mycket som basen..

3 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#8
Okej, tack för alla svar! Basen är helt död.
Får ta och åka upp till MDS och be dem kolla på den

75 Inlägg
7 november 2005
#9
Fel o fel, det är ju MDS?

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..


Sök