3231
Sök

Bensin blir dålig?

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Nu när jag har ställt av min bil inför vintern, hur ska jag då göra med bensinen? Mycket bensin i? Lite bensin i? Eller har det överhuvudtaget ingen betydelse?

Någonting annat att tänka på när man ställer in bilen inför vintern?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
Har hört att full tank rekomenderas! Blir inte lika sor risk för kondensvatten i tanken då.
Åsså slipper man ju tanka direkt i vår, Bara att tuta o köra... Hehe

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
GT90 skrev:
Har hört att full tank rekomenderas! Blir inte lika sor risk för kondensvatten i tanken då.
Åsså slipper man ju tanka direkt i vår, Bara att tuta o köra... Hehe

Okej, tack för svar!

21 761 Inlägg
6 november 2005
Se till att batteriet är fulladdat om du ska ställa undan det också. Förvara det sedan så svalt som möjligt. Om det sitter kvar i bilen, koppla bort ena batterikabeln. Det minskar risken att någonting drar ur batteriet. Underhållsladda var 3:e eller 4:e månad om det står i rumstemperatur.

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Se till att batteriet är fulladdat om du ska ställa undan det också. Förvara det sedan så svalt som möjligt. Om det sitter kvar i bilen, koppla bort ena batterikabeln. Det minskar risken att någonting drar ur batteriet. Underhållsladda var 3:e eller 4:e månad om det står i rumstemperatur.

Jag kommr att ta ur batteriet och slänga de så långt bort som går, helt kasst! smile

Så väntar tills våren med att köpa mig ett nytt!

tack för hjälpen!

21 761 Inlägg
6 november 2005
Ta det försiktigt när du kastar, det väger ju en del. Kan få ont i ryggen hehe.

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ta det försiktigt när du kastar, det väger ju en del. Kan få ont i ryggen hehe.

Tack för tipset =P

679 Inlägg
6 november 2005
Tänk på att vissa bilar blir skumma av att stå utan ström för länge. (vet inte om det gäller din bil)
T ex Lite nyare VW tappar inställningen för det elektroniska gasspjället. Vilket gör att man måste rätta till det med en dator sen.

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
BoraV6 skrev:
Tänk på att vissa bilar blir skumma av att stå utan ström för länge. (vet inte om det gäller din bil)
T ex Lite nyare VW tappar inställningen för det elektroniska gasspjället. Vilket gör att man måste rätta till det med en dator sen.

Kommer att ha igång bilen någon gång under vintern då de är snöfritt, köra runt lite på gården för att leda upp bromsar osv. Så batteri kommer det att hamna i den någon gång!

12 086 Inlägg
6 november 2005
Ett batteri ska stå mkt kallt och inte inkopplat i en krets (bilen)
Bromsskivorna kan man spruta på lite "konserverings"spray, typ WD 40. så håller dom sig fräsha. Lägg och i en torrboll i kupen så slipper ni fukten!

21 761 Inlägg
6 november 2005
Tacka vet jag datorfria bilar, då behöver man inte fundera på sånt.

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Fkoff skrev:
Ett batteri ska stå mkt kallt och inte inkopplat i en krets (bilen)
Bromsskivorna kan man spruta på lite "konserverings"spray, typ WD 40. så håller dom sig fräsha. Lägg och i en torrboll i kupen så slipper ni fukten!

Okej, kanonbra med nya tips!!!!

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tacka vet jag datorfria bilar, då behöver man inte fundera på sånt.

Kör du för bil då?? wink

21 761 Inlägg
6 november 2005
240 GLT 86:a. Mycket välutrustad: dubbla backspeglar och även en innerspegel. Men ingen skopa.
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2005)

343 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
240 GLT 86:a. Mycket välutrustad: dubbla backspeglar och även en innerspegel. Men ingen skopa.

Okej, hehe! smile

75 Inlägg
7 november 2005
BoraV6 skrev:

Det är många nya bilar som ''tappar minnet'' De kan gå urkasst några mil, men det ställer sedan in sig igen.

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

460 Inlägg
7 november 2005
Ha så lite bensin som möjligt!!
Bensin är en färkvara som åldras snabbt  i ej slutna kärl(bensintankar)!
Ca 2-3månader tar det för en del av beståndsdelarna som gör bensinen  lättantändlig att avdunsta ur tanken.
Motorn kan bli helt omöjlig att starta efter en vinteravställning!!
På  den lilla firma jag har i motorbranchen har jag även service på småmotorer och snöskotrar och på den typen av maskiner kommer det in ungefär 10-15 som igentligen startar efter bensinbyte,har även fått in en del salubilar från bilhandlare som fungerat klockrent efter bensinbyte
Men i ett slutet kärl håller bensin nästan hur länge som helst.

343 Inlägg
13 november 2005
Trådstartare
Okej, tack för alla era tips!
Någon som har fler tips att komma med?

Sök