Oboy6 skrev: Kul att så många uppmuntrar byggandet Kommer bli en extremt rolig sommar. Gatebil och Japmeet i Mantorp e ju ett måste! Hoppas ni kommer till Japmeet Kalle och Kim!
Hehe får man ju inte missa för allt i världen! när ska du besiktiga pärlan sen förresten?
Hmm, skulle tippa på att det blir i mars. Ska bli kul att se hur det går Elmia e ju 24 Mars eller nåt!
Hehe ja jag kan ju tänka mej att dom kommer ha lite o säga till om;) Men grym kommer den o bli hur som helst!
It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Va precis ute och provstartade pärlan efter alla mods. Startade direkt och gick perfekt! Lägger upp en bild på hur resultat utav motorn blev utseendemässigt. Kommer säkert hända något mer innan våren eller sommaren. En kylare skulle sitta fint
Senast redigerat av Oboy6 (11 juni 2008)
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Idag tog man sig lite tid till att slänga dit den moddade orginal btr:en. Den är moddad så att den fungerar som ett vanligt rör, fråga mig inte hur då det gjordes utav farsans jobbarkompis. Orginal btr:en gjorde ju så att grundtrycket alltid var 2,5 bar, nu däremot så styr enbart Malpassin bränsletrycket. Så nu kan jag ställa trycket precis hur jag vill!
Efter provkörningen så har jag märkt att bilen typ hackar när laddet ska komma. På de lägre varven så går han bra när man kör. På tomgång däremot kan han variera efter lite körande. Idag så rengjorde jag lmm men utan resultat. Tändningen ställde vi innan modsen och då funkade allt. Verkar som att den går bättre ju mer man höjer soppatrycket. Vid 3,5 bars soppatryck om man kollar på bränsketrycksmätaren så kan man se att den beter sig annorlunda. Den typ stannar där och skakar som fan, är det normalt? Kan det vara chipet? Någon som har en aning om vad felet kan vara?
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
kevlar_soul
10 december 2007 ·
Första gången man äger en riktig Japan nu, så klart man dyker in på Jap-meet!=9
Nu funkar bilen perfekt igen Det va chippet som va helt åt helvete. Fattar in hur man kan säga att det är anpassat och sen visar det sig att det inte är det..Men men, nu verkar allt vara som vanligt igen, lite mer effekt bara. Ska väl ändå försöka att få någon verkstad att mäta bränsleblandningen med en bredbandslambda så man ser att allt står rätt till. Ställde soppatrycket lite över normalt nu, hellre att den går lite fett. Tack alla som hjälpt till i alla fall!
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Satt och kikade igenom gamla bilder och hittade en bild på oss Micke. Tänkte dra våran lilla historia lite snabbt
Stämde träff med förra ägaren på morgonen den 25/6 detta år ang. bytet utav min calibra mot hans 200sx:ar. Bytet ägde rum och vi körde hem min bil medans Niinas fick åka på släp hem. Hela den resan på 8 mil gick bra, oljan kanske va något varm bara. Vi kom hem och åt lite. Sedan begav vi oss till Linköping där en hyffsat stor bilträff skulle vara. Kommer in på parkeringen och där står Micke, hans dåvarande flickvän och Max. Micke tycker det ryker lite från min motorhuv och ber mig öppna. Då slår lågorna ut! Alla blir chockade! Micke greppar tag om tanken till vevhusventilationen som har fattat eld och svingar ut den. Sen börjar vi båda att slå som dårar med våra kepsar på slangarna i motorn och motorhuvsskyddet som fattat eld. Till slut så är elden släckt och vi pustar ut.
Bilen rullas till närmaste mack där skadorna lokaliseras. Tur att Micke va me då eftersom jag aldrig i princip kikat i ett motorrum förut. Det visar sig att vevhusventilationsslangen ramlat ner på grenröret och fattat eld som spridit sig till icrörsböjen samt motorhuvsskyddet. Vi fixar allt med silvertejp och bilen går bra igen. Vi bestämmer oss för att bege oss hemmåt igen.
När vi kommit till Mantorp så tycker vi det känns vettigt att kika över allt så det ser bra ut. Vi stannar bilen och det börjar ryka igen! Motorhuven öppnas och lågorna slår ut! Vi flaxar med kepsarna, Niina tar kort och dom andra glor på.
Till slut så slockande även denna eld.
Nu valde vi att bogsera bilen åtstående bit. Anledningen till att det fattat eld igen måste vara att det låg för nära något varmt.. Men sen dess har den gått bra och inte brunnit mer. VILKEN DAG!
Senast redigerat av Oboy6 (16 december 2007)
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Oboy6 skrev: Nu funkar bilen perfekt igen Det va chippet som va helt åt helvete. Fattar in hur man kan säga att det är anpassat och sen visar det sig att det inte är det..Men men, nu verkar allt vara som vanligt igen, lite mer effekt bara. Ska väl ändå försöka att få någon verkstad att mäta bränsleblandningen med en bredbandslambda så man ser att allt står rätt till. Ställde soppatrycket lite över normalt nu, hellre att den går lite fett. Tack alla som hjälpt till i alla fall!
Oboy6 skrev: Nu funkar bilen perfekt igen Det va chippet som va helt åt helvete. Fattar in hur man kan säga att det är anpassat och sen visar det sig att det inte är det..Men men, nu verkar allt vara som vanligt igen, lite mer effekt bara. Ska väl ändå försöka att få någon verkstad att mäta bränsleblandningen med en bredbandslambda så man ser att allt står rätt till. Ställde soppatrycket lite över normalt nu, hellre att den går lite fett. Tack alla som hjälpt till i alla fall!
Mickius: Ja, nu e de på fronten igen som gäller. Usch för slipa och spackla..Har inte sett så jätte mkt från ditt paket heller
Terazzi: Haha, å fan. Jo, calibran kunde man ju inte missa Det blir en vända till elmia me Nizzan me om allt går som beräknat. Du ser oss förmodligen då igen
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
kevlar_soul skrev: Oh jag längtar till Elmia! Blir roligt som fan!
Aa, de kommer bli bästa träffen i historian..hehe. Den här gången måste man ju stanna till kvällen och se vad de hittar på för aktiviteter. Har inte någon vinge den här gången heller som snuten kan stanna och klaga på! Han ryckte nästan sönder vingen och sa att vi skulle ta det nästa gång Kul kille..
RB25DET, probably the best motorsound in the world!