FugitivE
BMW Power
10 januari 2008
· 2 362 Inlägg
Sådär då.
Nu funkar bilderna igen. Då blir det en liten uppdatering både från skruvandet igår och idag, även liten uppdatering från tisdagen..
Tisdagen:
Fick hem lite saker då. Bussningar till bakre länkarmarna till framvagnen i delrin, och bussningar till hela bakvagnen i Robalon. Även 3 st Garaget.org nyckelband som jag fick av Chrizz:
Snacka om att man vart glad
Onsdagen:
Börjar med en liten bild på ena lagningen av ventilationshålet, som min bror la för helt:
Ska självklart slipas ner mer sen och göras plant, men vill helst bli klar med allt svetsande först.
Började hacka som en idiot på hela bilen i princip och hittade då lite smått och gott. Börjar med ett litet hål i hjulhuset vänsterfram:
Även en bild på domkraftfästet på högrasidan, har lagt igen på vänstrasidan så lär bli samma sak här:
Litet hål längre bak på högra tröskeln med, men är inga svårigheter att laga:
..
Då var det dags att ta fram svetsen!
Började att lägga igen hålet vid hjulhuset, inte helsvetsat på bilden:
..
Efter det vart det andra planer.. när man låg där nere och kolla, så såg man inte så roliga saker. Blev att ta av frontplåten och allt, och möta denna syn:
..
Mindre roligt! men vad ska man göra. Stod ett tag och diskuterade med lärarna vad man kunde göra, tog en titt på en frambalk på en annan E30 som jag tänkte ta först, men blev inte så, då den också var tilltryckt och inte så hel.
Men oavsett så blev det att kapa upp och slänga åt helvete. Kapat bort värsta biten:
Miffo biten:
Kylarskyddet:
..
Hittade en balk liggandes i svetshallen, som faktiskt såg hygglig ut. Tog med den till bilen, visserligen var den lite lång, men annars var den helt perfekt!
Bild på balken:
Liten överblick på bilen:
..
Blev sen att kapa bort ännu mer av balken, var total ruttet. Enda funktionen den delen av balken hade var att, dom undre fästena på frontplåten var skruvade i dom, men bara att fixa sen så att man kan skruva fast på nya balken.
Kapat bort på vänstra sidan (givetvis från bilens håll)
Börjat på högra sidan och efter det kapa bort den helt:
..
Efter det blev det att måtta in nya balken, och punkta fast den, då såg det ut såhär sen:
..
Sen tog faktiskt onsdagen slut där. Blev att fortsätta mer idag på detta som kommer synas nedanför här
Torsdagen:
Självklart började man med att fixa klart frontbalken, så det blir klart. Kom till bilen på morgonen, då den stod med frontplåten dithängd:
Bort med frontplåten, sen blev det att svetsa dit balken för gott:
..
Svetsade så mycket jag kunde, där man kunde fästa balken i, dock så syns inte alla ställen på bilderna.
Efter det, så blev det att kapa balken till så mycket som behövs.
Då det var gjort så såg det ut såhär:
Hängde dit frontplåten igen för att kolla fästena som håller frontplåten längst ner:
..och det var en lätt match att fixa, men får bli senare.
Så fick fronten av bilen vara för tillfället.
Efter detta så var jag och min lärare iväg och hämtade gas till svetsen, då det var slut.. jävla ungar som tar slut på gasen *vissel*.
Då börjades det med tömma skuffen och börja riva ner lampor, och allt som kunde vara ivägen för rostlagningen:
Bild i skuffen:
Sen börjades det att letas håll i baljan, och självklart hittade man lite:
På högra sidan i skuffen:
En till bild på den sidan:
..
Vänstra sidan var mycket finare, där är ju även ventilationshålet igenlagt, ska självklart lägga det andra med + dom andra hålen.
La för alla hål i baljan efter detta, men har ingen bild på det, då det vart lite bråttom på slutet, men kommer bild på det sen.
Sen en bild på fronten igen, med frontplåten fastskruvad på dom övre fästena och kylarskyddet på plats:
Som jag sa innan, så ska ju det bara fixas hål så man kan skruva fast frontplåten på undre sen, men måste oavsett ner med sakerna igen.
Torsdagen slut.
Nästa mekdag blir på onsdag, då jag garanterat blir klar med alla rosthål utom listen som var rostig hela vägen, men har en ny hel bit som skall på.
Mvh Kevin
BMW, bogsering med wire :/