Automat VS Manuell, Vad gillar ni bäst??

v8rickard Gammelbilsnörd
15 november 2007 · 450 Inlägg

Tänkte höra lite vad folk verkligen tycker om AUT, själv tycker jag det e underbart i en bruksbil asså. Klart i vinterpulkan kan det ju vara gott o peta ner manuellt men annars asså. O i moderna sportbilar är det ju knappast för o va snabbare man lirar manuell. Konsitg att folk inte orkar stoppa i nyckeln i låset, veva ner rutan för hand, ställa in stolen för hand mm. men samtidigt skall man vägra låta tekniken sköta växlingen! ok, många autmater drar la lite extara men på moderna bilar e ju fan inte det så stor skillnad, snarare tvärt om!

Senast redigerat av v8rickard (15 november 2007)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 november 2007 · 5 753 Inlägg

skulle inte palla att köra automat.. .manuell ska det vara, är ju så tråkigt att köra automat, och då menar jag kanske inte att bilen går sämre/bättre men jag vill gärna växla själv, det känns mkt roligare smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
JUSTer
15 november 2007 · 451 Inlägg

Auto ska det vara, börjar bli trött på manuell, spec när man bor i sthlm!

Senast redigerat av JUSTer (15 november 2007)

v8rickard Gammelbilsnörd
15 november 2007 · 450 Inlägg

JUSTer skrev:
Auto ska det börjar bli trött på manuell, spec när man bor i sthlm!

Ja i köer finns de ju inge goare, osså kan man sitta o trycka i sig godis, skicka sms och samtidigt ha någorlunda kontroll:P

blacken
15 november 2007 ·

Automat såklart, vafasen ska man sitta och rycka som en blådåre i en pinne, när det finns en maskin som klarar av det åt en. big_smilebig_smilecool

Senast redigerat av blacken (15 november 2007)

PH_
15 november 2007 · 310 Inlägg

Ni som inte "pallar" manuell hur länge har ni haft körkort? Av erfarenhet från mig och mina kompisar släpper det där automathatet efter 1-2år, när man har tröttnar på detta eviga pet och trampandet inne i stan.

I hobbybilen, manuell = självklart men i bruksbilen, ne då blir det automat för mig nästa gång. asså

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
_Spawned_ Maskinförare
15 november 2007 · 1 163 Inlägg

Båda ja och nej, i en "bus bil" vill ja ha manuellt.. men ska i en glidar bil så får det gärna vara automat smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Niklas1987 NO
15 november 2007 · 2 182 Inlägg

Föredrar manuel, men Automat är skönt ibland måste ja säga cool

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Nemo
15 november 2007 · 210 Inlägg

manuell med farthållare tycker jag bäst om! kan ju iofs vara för att jag pendlar långa sträckor mitt i natten = inte så mycket gasa och bromsa

Morge Underbetald
15 november 2007 · 29 Inlägg

Som många andra redan sagt. Vill ha manuell i "busbilen" men då ja ska köra som vanligt folk ute på vägarna och i städerna så väljer ja hellre Automat lol

Pappa till två underbara pojkar =)
Fredrik-79
15 november 2007 · 2 164 Inlägg

Helt klart manuell.
Men ska jag köra i stockholm är de ju helt klart automat.
Men jag vill ju inte ens köra där så då är de bara manuell som gäller.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
R_fused There is no replacement for displacement
15 november 2007 · 630 Inlägg

Älskar att köra automat! även om jag inte har det i någon av mina bilar... Hade däremot en 850 förut med automat och de är oslagbart i stan, den va ändå så slö att de inte va nått kul att växla:)

Thorssa
15 november 2007 ·

Beror helt på bil och motor. I en diesel så föredrar jag automat, samma sak i en större bil som t.ex Audi A8. Däremot vill jag ha manuell i t.ex. en BMW 3-serie.

John87 Stolt Volvoägare
15 november 2007 · 4 913 Inlägg

Jag har automat i min.
Den är inte långsam, dricker inte massor med soppa (även om det går att köra den på en hel del xD) och man slipper det där eviga trampandet.

Hade inte kunnat tänka mig automat i en Evo eller Cossie eller nåt, men i bruksbilar så är det oslagbart smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
bmx
15 november 2007 · 7 100 Inlägg

automat så klart,har de i saaben och forden

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
15 november 2007 · 2 252 Inlägg

visst de är skönt både med manuellt och automat, men visst i mindre bilar kör jag gärna manuell o fläskigare bilar o då får de gärna vara utomat, vet inte varför men har alltid tyckt så, även om de skrev just före mig tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
CarpeDiem German Engineering
15 november 2007 · 9 081 Inlägg

jag föredrar manuell, tycker det är mkt roligare att växla smile jag gillar inte automat! de flesta som pendlar till och från jobbet kör automatlåda

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Akakapukko
15 november 2007 · 1 779 Inlägg

växlingarna e ju en del i bilkörandet big_smile kört automat men jag saknar den tredje pedalen big_smile

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum
Volvo S40 T4 "5 Bultad" (2003)
Overmann
15 november 2007 · 167 Inlägg

Beror helt på vilken bil. Första bilen jag hade var en Ford Scorpio med V6:an och automat. Det var en skön bil att glida omkring i. Men köpa en automat själv hade jag nog inte gjort. Även en eventuell bruksbil hade blivit en sportigare modell och då funkar inte automat. Däremot hade jag kunnat tänka mig en dsg-låda eller liknande.

BMW 635 CSi (1987)
alias_kladde
15 november 2007 ·

Manuell är självklart roligast att köra

Automat är som sagt smidigast i stan då man slipper växla mellan 1an, 2an, rödljus 1an, 2an. Ska man sen bara köra långt spelar det inte så stor roll förutom om man gärna vill motorbromsa sig ner i backar då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang