Torxmuttrar!

Foddaren
21 november 2007 · 191 Inlägg

Var kan man fåtag i torxmuttrar med Mgänga? Är ute efter M6.

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 november 2007 · 2 252 Inlägg

på din lokala järn handel kanske? t.ex laitis...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Foddaren
21 november 2007 · 191 Inlägg

OKey jag var ltie osäker på om torxmuttrar överhuvudtaget existerade

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
21 november 2007 · 366 Inlägg

Foddaren skrev:
OKey jag var ltie osäker på om torxmuttrar överhuvudtaget existerade

Jaa funderar jag också.. :S Torxmutter, förklara hur en sådan ser ut.. en mutter brukar oftast bara ha ett hål i sig och vara 6 kantig tongue Men är det bara vanligt M6 med vanlig gäng, så är det bara att åka till t.ex laitis,järnia eller liknande..

Senast redigerat av bmw pure power (21 november 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 november 2007 · 6 170 Inlägg

Hehe Torx-mutter, den var bra den lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Foddaren
22 november 2007 · 191 Inlägg

Var och frågade hos järnia/hemma butiken, icke sa nicke inte hade dom någonsin hört talas om "torxMUTTER"! Men jag tycker det borde finnas så jag ska fanken leta vidare tills jag lyckas. Det finns ju torxhylsor mao måste det även finnas torxmuttrar.

Frågade om torxBULT och det hade dom inte heller, var köper man torxBULTAR?

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Wanegardh Asgammal medlem.
22 november 2007 · 2 246 Inlägg

Foddaren skrev:
Var och frågade hos järnia/hemma butiken, icke sa nicke inte hade dom någonsin hört talas om "torxMUTTER"! Men jag tycker det borde finnas så jag ska fanken leta vidare tills jag lyckas. Det finns ju torxhylsor mao måste det även finnas torxmuttrar.

Frågade om torxBULT och det hade dom inte heller, var köper man torxBULTAR?

du måste mena torxskruv/bult..inte fan kan en mutter vara torx..hur skulle den se ut?

Christian S
22 november 2007 · 4 816 Inlägg

Foddaren skrev:
Var och frågade hos järnia/hemma butiken, icke sa nicke inte hade dom någonsin hört talas om "torxMUTTER"! Men jag tycker det borde finnas så jag ska fanken leta vidare tills jag lyckas. Det finns ju torxhylsor mao måste det även finnas torxmuttrar.

Frågade om torxBULT och det hade dom inte heller, var köper man torxBULTAR?

Torxmuttrar har jag aldrig hört talas om därimot finns det skruvar med utvändig trox och då får man ju ha torxhylsor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
T16_AeRo
22 november 2007 · 712 Inlägg

maximus skrev:

Foddaren skrev:
Var och frågade hos järnia/hemma butiken, icke sa nicke inte hade dom någonsin hört talas om "torxMUTTER"! Men jag tycker det borde finnas så jag ska fanken leta vidare tills jag lyckas. Det finns ju torxhylsor mao måste det även finnas torxmuttrar.

Frågade om torxBULT och det hade dom inte heller, var köper man torxBULTAR?

du måste mena torxskruv/bult..inte fan kan en mutter vara torx..hur skulle den se ut?

Nu tror jag inte det heter just torx.. glömt vad det kallas..

När jag rev min V8 så stötte jag på bultar som jag fick lossa med följande hylsa (12kant)

http://katalog.luna.se/katalogdata/v15/bilder/SSIZE/ST1102B.JPG

Således borde det oxå finnas muttar med likande grepp.. frågan är ju varför man just måste använda sånna..? Speciellt om dom är så svåra att hitta..

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
22 november 2007 · 366 Inlägg

Han menar då alltså en 12 kantig mutter.. Prova säg det istället på järnia eller liknande.

twin_cam Smålänning
22 november 2007 · 7 877 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Således borde det oxå finnas muttar med likande grepp.. frågan är ju varför man just måste använda sånna..? Speciellt om dom är så svåra att hitta..

För att göra det svårare för oss klåfingriga att greja med skiten själva wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
chrille_ Servicerådgivare
22 november 2007 · 715 Inlägg

Christian S skrev:

Foddaren skrev:
Var och frågade hos järnia/hemma butiken, icke sa nicke inte hade dom någonsin hört talas om "torxMUTTER"! Men jag tycker det borde finnas så jag ska fanken leta vidare tills jag lyckas. Det finns ju torxhylsor mao måste det även finnas torxmuttrar.

Frågade om torxBULT och det hade dom inte heller, var köper man torxBULTAR?

Torxmuttrar har jag aldrig hört talas om därimot finns det skruvar med utvändig trox och då får man ju ha torxhylsor.

Torx muttrar har jag aldrig sett .. men de kanske finns? vad vet jag..
MEN ofta brukar ju pinnbultar o liknande var torx  om ni förstår .. så man ska kunna skruva loss pinnbulten. där behöver man ju använda torxhylsa.

//Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
h0ehulken Arbetar på Volvoåterförsäljare
23 november 2007 · 15 Inlägg

Jag har aldrig någonsin stött på en 12-kantsmutter.
Varken i eller utanför mitt yrke.
Dock så finns det 12-kantsmuttrar som det påstås, dock ovanliga.

http://www.JensenRacing.se/12kant.jpg

Torx är ju dock allt vanligare.
Och torxtekniken finns ju i både utvänlig och invändig version, skruv som bult.

Volvo bl.a har gått över mer och mer till Torx.
Oerhört många av bilens alla fästelement är av Torx-teknik, vilket är riktigt bra.
Speciellt vid rostangrepp. Så är det en överlägsen teknik!

PS. Nu faller det ner stora snöflingor här i Örebro. smile

/Vänliga hälsningar

Så länge min chef låtsas att jag har mycket i Lön, låtsas jag att jag har mycket arbete.
loudness
23 november 2007 · 4 554 Inlägg

har 12kansts mottrar på mina hjullager muttrar

Foddaren
23 november 2007 · 191 Inlägg

Gah ni fattar inte  =O

Exakt som denna! FAST med torx Dvs torx 6kant. Om det går att göra med 12kant (kallas PNZ?) så borde det väl fanken gå att göra med torx 6kant (utvändig torx såklart) http://www.jensenracing.se/12kant.jpg

Var kan man hitta PNZ 12 kant splines då? Iofs tror jag mer på torx, tål skit bättre och förmodligen högre belastning än PNZ också.

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
h0ehulken Arbetar på Volvoåterförsäljare
23 november 2007 · 15 Inlägg

Foddaren skrev:
Gah ni fattar inte  =O

Exakt som denna! FAST med torx Dvs torx 6kant. Om det går att göra med 12kant (kallas PNZ?) så borde det väl fanken gå att göra med torx 6kant (utvändig torx såklart) http://www.jensenracing.se/12kant.jpg

Var kan man hitta PNZ 12 kant splines då? Iofs tror jag mer på torx, tål skit bättre och förmodligen högre belastning än PNZ också.

Nästan, dem kallas "Triple Square" (XZN).
Triple Square finns bla. på BMW, Mercedes, och Volkswagen.

Dock så har jag aldrig sett muttrar i Torx-modell, endast skruv och bult.
Behöver du en sådan? Till vad? Vart har du sett denna modell av mutter?

/Mvh

Så länge min chef låtsas att jag har mycket i Lön, låtsas jag att jag har mycket arbete.
Foddaren
24 november 2007 · 191 Inlägg

hoehulken! jag har inte sett torxmuttrar någonstans förutom i mina drömmar. Tycker det är konstigt att det inte finns torxmuttrar, torx är ju underbart.

Ser att du har jensen racing-loggan som symbol, kan jag köpa trippel square M6 från dig?
Är ute efter dessa muttrar för att göra det svårare för tjuvar, men även för att det ser lite häftigare ut.

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Germax
24 november 2007 · 12 086 Inlägg

Just torxmutter vet jag inte om de finns men jag vet att de finns 12 kantsmutter. Det har en kompis till mig till topplocket på sin b230 rallybil.

Foddaren
25 november 2007 · 191 Inlägg

Ja men var köper man dom? jag vill ha det bla. till topplocket

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
h0ehulken Arbetar på Volvoåterförsäljare
25 november 2007 · 15 Inlägg

Foddaren skrev:
hoehulken! jag har inte sett torxmuttrar någonstans förutom i mina drömmar. Tycker det är konstigt att det inte finns torxmuttrar, torx är ju underbart.

Ser att du har jensen racing-loggan som symbol, kan jag köpa trippel square M6 från dig?
Är ute efter dessa muttrar för att göra det svårare för tjuvar, men även för att det ser lite häftigare ut.

Hej igen!

Svar Nej! Du kan inte köpa muttrar á la trippel square från mig.
"Racing-loggan" är våran Teamlogga för vårat Racingteam i banracing.
Således kan du inte köpa dessa muttrar av mig. Äger inga av denna modell. smile

Men du kan ju kolla med:
Würth, Swedol, Tools, Swebolt AB, Bufab,, Heco Nordiska AB, Gothia Fästteknik AB, RM Import AB, Karl Hedin AB m.m.

/Med vänliga hälsningar,
Karl J

Så länge min chef låtsas att jag har mycket i Lön, låtsas jag att jag har mycket arbete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang