4492
Sök

Kass service från däckverkstad(hjulet var på väg av)

Muttley
21 november 2007
Hej.
Jo idag var de så man var på väg hem efter jobbet, och plötsligt när jag kommer ut på större vägarna hem så börjar de riktigt slå i framvagnen och första tanken var ju att hjulet var på väg av :S 
När jag väl stannade och gick ut för att kontrollera detta så var de så att 3 av 4 möjliga bultar på vänster fram var så lösa att jag kunde skruva runt de för hand :S även på de andra hjulen var de inte ordentligt spännt.
Idag är de exakt en vecka sedan jag krängde om till vinterdäcken och jag hari nte kört så många mil sen dess.

Sen tänkte man på de i efterhand då, vad som skulle hända om jag tappat hjulet, vem ska stå för skadorna som sker? med tanke på att den här verkstaden inte skrev ut kvitto eller liknande :S

blev bara så förbannad, och han hade stängt när jag kom hem också så ringa till han kunde jag glömma.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 november 2007
Alufälgar?
Då ska han informera dig om att bultarna ska efterdras efter x antal mil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
21 november 2007
Var glad att det inte var tvärtom så på en av våra bilar (Firmans).
De spände bultarna för hårt så att när han körde med full last så sprack alla utom en på höger bak.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Muttley
21 november 2007
twin_cam skrev:
Alufälgar?
Då ska han informera dig om att bultarna ska efterdras efter x antal mil.

hur många mil är de igentligen som skall köras innan man efterdrar? hade kört kanske 10-15 mil med bilen sen eftersom jag inte kört till jobbet sen efter det.

sen informerade han såklart inte om någonting. Skall man inte använda momentstav när man kör med mutterknackare?

Muttley
21 november 2007
FireTraXX skrev:
Var glad att det inte var tvärtom så på en av våra bilar (Firmans).
De spände bultarna för hårt så att när han körde med full last så sprack alla utom en på höger bak.

de låter inte alls bra.  alltså förra gången jag hade in förra bilen så drog han de så hårt att en bult från navet drogs sönder gick på ca 1000 spänn att fixa på verkstaden då de var någon mer skadad.

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 november 2007
ska inte använda mutterknack till o dra åt met.. o ska du va serils så ska du monentdra  .. sen så e de vääl lämpligt o efterdra efter cirka 10 mil om man är ordentlig

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 november 2007
4-5mil är det som gäller för alufälgar. Det brukar stå i entrén på däckfirmorna, gör det hos oss på kanske 4 ställen.

Momentstav eller momentnyckel är inget krav, men helt klart en fördel för att få rätt åtdragningsmoment och killen som drog fast måste ha slarvat. Men det är helt upp till kunden om han vill efterdra eller ej.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

DFFL
9 020 Inlägg
21 november 2007
När jag köpte mina 18" så sa han till mig att efterspänna när jag kört ~50 mil.
Jag gjorde inte det förräns ett halvår senare när hjulen började spela allan tongue

Och jo, egentligen så ska man använda momentnyckel när man spänner hjulen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Muttley
21 november 2007
gregolt skrev:
4-5mil är det som gäller för alufälgar. Det brukar stå i entrén på däckfirmorna, gör det hos oss på kanske 4 ställen.

Momentstav eller momentnyckel är inget krav, men helt klart en fördel för att få rätt åtdragningsmoment och killen som drog fast måste ha slarvat. Men det är helt upp till kunden om han vill efterdra eller ej.

okej, 4-5 mil är ju nästan knappt så man kommer hem ju.
Men ändå, har lämnat in hos en annan verkstad innan och har inte efterspänt på den bilen efter de och de var absolut inga problem då, åtminstone inte så de var så jäkla löst.

men de var ju ändå absolut sista gången han tog hand om min bil ändå, kommer göra jobbet själv till våren så man slipper sådana problem och kan bara skylla sig själv.

de fanns i princip ingen info någonstans i den lokalen, den ligger i ett gammalt träskjul, de enda han hade där inne var en lyft, däckkrängare och en stenålders balanseringsmaskin :S

förresten någon som vet vad en verkstad tar endast för att balansera hjul? då de blev uruselt även de.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
21 november 2007
*Raderade inlägg HÅLL ER TILL TOPIC*
Senast redigerat av Goffen (22 november 2007)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 november 2007
Haha ja det låter ju som en fin verkstad. Gjorde han det svart? Tänkte när du inte fick kvitto..

Vissa klarar sig hela vintern/sommaren utan att efterdra och endel tar sig 10mil på en Europaväg och tappar ett bakhjul i 110 (true story). Jävligt dåligt att inte momentdra (ca 10kg) eler informera om efterdragning.

Har för mig runt 400kr för alla fyra hjul, kollar så sällan priserna då jag är en "greasemonkey" och inte kontorist.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

DFFL
9 020 Inlägg
21 november 2007
*Raderat inlägg håll er till topic*
Senast redigerat av Goffen (22 november 2007)

Russel Crowe, Gladiator.

Muttley
22 november 2007
gregolt skrev:
Haha ja det låter ju som en fin verkstad. Gjorde han det svart? Tänkte när du inte fick kvitto..

Vissa klarar sig hela vintern/sommaren utan att efterdra och endel tar sig 10mil på en Europaväg och tappar ett bakhjul i 110 (true story). Jävligt dåligt att inte momentdra (ca 10kg) eler informera om efterdragning.

Har för mig runt 400kr för alla fyra hjul, kollar så sällan priserna då jag är en "greasemonkey" och inte kontorist.

ja alltså de känns som om de var svart jobb. Dock inte säker. Så de kännsi nte riktigt bra utan kvitto ändå=)

okej, jag får kolla vad volvo tar när jag ska lämna in den på service. vill vara säker på riktigt jobb ju.

183 Inlägg
9 september 2008
Vilka moment ska det va på alufälgar med alumuttar då, skiljer det på moment mellan plåtisar å lättmetall?

Svetsare
3 150 Inlägg
9 september 2008
Har för mig vi använde 90 - 120 Nm i skolan?!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

31 Inlägg
9 september 2008
David_FT skrev:
Vilka moment ska det va på alufälgar med alumuttar då, skiljer det på moment mellan plåtisar å lättmetall?

120 Nm drar vi alufälgar med

2 337 Inlägg
9 september 2008
Det där har jag råkat ut för. Först höll de på att sätta ett däck åt fel håll, sen hann jag köra ett par km innan framhjulen (bara de som byttes) höll på att skaka loss. Samtliga bultar hade i princip skruvat ur sig själva på den korta sträckan. Men det var ju billigt i alla fall...

593 Inlägg
9 september 2008
120Nm på ALU stämmer bra,,men det är inga bilverstäder som drar hjulen för hand och sedan tar fram momentnyckeln, antingen muttersmacken med lite känsla eller momentstav till maskin, så är det!

Oo att däcken i ditt fall lossnade berodde antingen på taskig rengöring av hjulnavet (anliggningen mot fälgen), detta kan då göra att fälgen har inte 100% anliggning, och när du sedan börjar köra så lossnar skiten/rosten vartefter och då får du ett spel som sedan leder till att bultarna glappar upp sig och lossnar.
Eller så har firman helt enkelt slarvat med åtdragningen, dock borde det hörts direkt då du hämtade bilen..

på jobbet rekommenderar vi att efterdra när man kört 10 mil, och det är inte så dumt att göra.. har dock aldrig gjort det på mina egna bilar, men ja drar nog lite hårdare än man ska så.. smile

jaja, tur det gick bra med dig iallafall, kunde ju gått illa..

Volvofreak
356 Inlägg
9 september 2008
David_FT skrev:

Alumuttar? det måste vara nåt nytt???

// Andreas
S40N T5-04

5 089 Inlägg
9 september 2008
Det är så mycket som avgör om hjulet kommer sitta fast eller inte..
eftermarknadsfälgar? fel butlar? ingen centrumring?
Kanske är smuts mellan naver och fälgen, har sätt många som har målat och laggt kopparpasta på den plana delen utav navet, och det är inge bra. Typ såhär http://www1.garaget.org/archive/15/1403 … 929341.jpg Tänkt hur det blir när den färgen lossar. då blir det ett mellanrum mellan navet och fälger och allting skakar loss.. kan även vara rost där som lossar.

Sen ska man ju efterdra efter några il bara.

\Lindgren

Sök