Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

ingesalt
9 december 2007 · 45 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

ingesalt skrev:

Team-Adolfsson skrev:

nej för ren sand bara klumpar ihop sig och bildar stora is-sandbollar och det vill du nog inte ha på bilen kan jag lova

Märkligt vilka erfarenheter du har av ren sand. Felet är nog snarare att Vägverket använder sanden på fel sätt. Dvs. de blandar salt i sanden, vilket gör att vägbanan blir våt och slabbet fryser ihop.
Vägverket har underlåtit att utvecka metoder för sandning eftersom saltet är relativt billigt och enkelt att använda !
Sand har aldrig varit något problem - förrän saltet kom med i bilden !

haha dagens skämt ?
dom slutade med sand just för att den bildade klumpar
och nu så har dom sand på mindre vägar fast MED SALT I SANDEN och det är det som funkar tänk lite

Nu är det dags att saltförespråkarna börjar bestämma sig !
Den ena av er påstår att sanden blåser bort efter två bilar, den andre att sanden bildar klumpar och isbollar.  Hur ska ni ha det egentligen ?

Problemet är snarare att Vägverket skiter i att vi trafikanter drabbas av saltningens effekter och under årtionden underlåtit att utveckla alternativ till saltet. Man framställer salt som den enda fungerande lösningen och ser inga alternativ.

Vi trafikanter måste protestera högljutt för att åstadkomma en förändring !

TRYIT Teddan
9 december 2007 · 2 495 Inlägg

ingesalt skrev:

Team-Adolfsson skrev:

ingesalt skrev:

Märkligt vilka erfarenheter du har av ren sand. Felet är nog snarare att Vägverket använder sanden på fel sätt. Dvs. de blandar salt i sanden, vilket gör att vägbanan blir våt och slabbet fryser ihop.
Vägverket har underlåtit att utvecka metoder för sandning eftersom saltet är relativt billigt och enkelt att använda !
Sand har aldrig varit något problem - förrän saltet kom med i bilden !

haha dagens skämt ?
dom slutade med sand just för att den bildade klumpar
och nu så har dom sand på mindre vägar fast MED SALT I SANDEN och det är det som funkar tänk lite

Nu är det dags att saltförespråkarna börjar bestämma sig !
Den ena av er påstår att sanden blåser bort efter två bilar, den andre att sanden bildar klumpar och isbollar.  Hur ska ni ha det egentligen ?

Problemet är snarare att Vägverket skiter i att vi trafikanter drabbas av saltningens effekter och under årtionden underlåtit att utveckla alternativ till saltet. Man framställer salt som den enda fungerande lösningen och ser inga alternativ.

Vi trafikanter måste protestera högljutt för att åstadkomma en förändring !

Ta bort saltet , MEN först skalld et finnas ett lika gott alternativ som ger lika bra fäste på vägarna.

Vad jag vet så gör det itne det så då får dom fortsätta salta.

å du inge salt, varför i helvete startar man en användare bara föra tt förespråka detta.
som det skulle komma någon ifrån miljöpartiet å säga -ställ bilen för det smutsar ner , tag tåget istället.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ingesalt
9 december 2007 · 45 Inlägg

r-ted skrev:

ingesalt skrev:

Team-Adolfsson skrev:

haha dagens skämt ?
dom slutade med sand just för att den bildade klumpar
och nu så har dom sand på mindre vägar fast MED SALT I SANDEN och det är det som funkar tänk lite

Nu är det dags att saltförespråkarna börjar bestämma sig !
Den ena av er påstår att sanden blåser bort efter två bilar, den andre att sanden bildar klumpar och isbollar.  Hur ska ni ha det egentligen ?

Problemet är snarare att Vägverket skiter i att vi trafikanter drabbas av saltningens effekter och under årtionden underlåtit att utveckla alternativ till saltet. Man framställer salt som den enda fungerande lösningen och ser inga alternativ.

Vi trafikanter måste protestera högljutt för att åstadkomma en förändring !

Ta bort saltet , MEN först skalld et finnas ett lika gott alternativ som ger lika bra fäste på vägarna.

Vad jag vet så gör det itne det så då får dom fortsätta salta.

å du inge salt, varför i helvete startar man en användare bara föra tt förespråka detta.
som det skulle komma någon ifrån miljöpartiet å säga -ställ bilen för det smutsar ner , tag tåget istället.

Bra, nu börjar du förstå vad det handlar om !
Vägverket skiter i oss trafikanter, om vi kör i saltlake eller inte, om vi lever eller dör, så länge de har ett billigt alternativ, så bryr de sig inte om att utveckla något annat.
Sand kan användas på många sätt, men det är ju gubevars en ändlig naturresurs påstår man !!!  Hur är det då med saltet ?

viccoA
9 december 2007 · 3 109 Inlägg

ingesalt skrev:
[Bra, nu börjar du förstå vad det handlar om !
Vägverket skiter i oss trafikanter, om vi kör i saltlake eller inte, om vi lever eller dör, så länge de har ett billigt alternativ, så bryr de sig inte om att utveckla något annat.
Sand kan användas på många sätt, men det är ju gubevars en ändlig naturresurs påstår man !!!  Hur är det då med saltet ?

Istället för att bara gnälla och klaga på saltet kan du väl komma med en lösning som är kostandseffektiv och som fungerar.
Att referera till metoder som fungerade innan saltet kom vekar lite naivt, trafiksituationen är väl inte riktigt likadan idag?
Att det utan problem går att ersätta saltet i blixthalka?
Lära sig köra är det bästa alternativet? Jag är inte så säker på att allt handlar om föraren, är väglaget skitdåligt så händer det fler olyckor så enkelt är det. Visst man kan ta det mer lugnt och köra försiktigare, men det kan vi ju göra redan idag när vi saltar.

Lagstadga att alla lastbilar skall köra på vinterdäck, att samtliga bilister har snökedjor i bilen vintertid osv är jättebra tänk, men hjälper det mot blixthalka?

Senast redigerat av viccoA (9 december 2007)

MeloveGolf Vw trimmare
9 december 2007 · 2 995 Inlägg

r-ted skrev:
Ta bort saltet , MEN först skalld et finnas ett lika gott alternativ som ger lika bra fäste på vägarna.

Kalcium magnesium aceta funkar lika bra kostar 20 x saltet...


ingesalt skrev:
Vägverket skiter i oss trafikanter, om vi kör i saltlake eller inte, om vi lever eller dör, så länge de har ett billigt alternativ, så bryr de sig inte om att utveckla något annat.

Inte sant.....Vägverket har själva viljat haft bort saltet sedan 10 år tillbaka MEN
staten anser att det blir för dyrt vilket det också blir med dom alternativa metoderna som
kostar 20 gånger mer är du beredd att betala ännu mer skatt redan idag eller vänta några år på ett billigare alternativ?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
båge montör och hobby mekaniker
9 december 2007 · 2 672 Inlägg

jag måste hålla med er som vill ha bort saltet.. senaste snön vi hade här där jag bor försvann efter tre timmar, och då snöade det ganska så bra! vart bara vattenpölar kvar på vagarna.. sen dagen efter så var det blixthalka överallt.. PÅ GRUND AV detta JÄVLA salt.. hade dom sandat eller dyligt, och kanske plogat undan snön istället för att salta bort den hade det ine vart några problem.. men folk har för brottom för att köra sakta och kör av vägen, ELLER så kör dom för sakta så dom fastnar i backar och dyligt..

en väg jag körde på under samma dag, ligger ca 1 mil utanför stan, detta var en LITEN väg, utan mittsträck, och var asfaltera, denna väg var fin och gick att färdas på sä länge det snöade och var fint på vägen, TILLS dom saltade.. då försvann allt som gjorde snön körbar, och jag var påväg av vägen flertalet gånger, och inte på grund av fortkörning, utan körde efter väglaget.. detta på grund av att det spårade för allt slask som blev på vägen.. hade dom plogat och sandat hade detta inte förekommit på alls samma sätt...

så jag lägger min röst på att vägsaltet ska B-O-R-T...


V.V.V - Våga Vägra Vägsalt

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
twin_cam Smålänning
9 december 2007 · 7 877 Inlägg

Är väll lite delad. Salt är bra ner till 5 minusgrader, sen blir det blixthalka direkt.

Sen att dom inte skrapar av vägen ordentligt först, innan dom har på salt. Går ju inte salta bort en halv decimeter snö som dom försökte med härnere förra året. Då får man ju moddplaning och kan lik förbannat inte bromsa eller styra.

Lär nybörjarna nu att göra som "oldboysen" och skita i asfalten och väglinjerna och sätta ner bladet i backen så det sprutar gnistor. Sen efter det så kan man salta.

Vi har den här, han sänker ner bladet tills han tappar styrningen, sen håller han det där tills han behöver ändra kurs. Blir bar asfalt efter, och det utan salt, så när dom saltar sen så blir det som en regnvåt väg bara. Så ska det gå till.

Man märker när han inte har jouren eller är ledig, får då är vägen antingen täckt av modd, eller så är den köligare än en kostig...

Skrapar dom vägen så kan dom dessutom dra ner på saltet.

Sen att det skadar bilarna... Det är ändå försent om dom slutar... är bilen körd i salt i hela sitt liv innan så tvekar jag på att det gör nån nytta att ta bort det nu...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ingesalt
9 december 2007 · 45 Inlägg

MeloveGolf skrev:

r-ted skrev:
Ta bort saltet , MEN först skalld et finnas ett lika gott alternativ som ger lika bra fäste på vägarna.

Kalcium magnesium aceta funkar lika bra kostar 20 x saltet...

Att ersätta en dålig kemikalie med en annan lika dålig verkar inte speciellt fantasifullt eller intelligent. Om alla resurser som Vägverket lagt på att utveckla och salta sönder bilar och vägar i stället lagts på att hitta alternativ, skulle nog det sett bra annorlunda ut på våra vägar !

ingesalt skrev:
Vägverket skiter i oss trafikanter, om vi kör i saltlake eller inte, om vi lever eller dör, så länge de har ett billigt alternativ, så bryr de sig inte om att utveckla något annat.

Inte sant.....Vägverket har själva viljat haft bort saltet sedan 10 år tillbaka MEN
staten anser att det blir för dyrt vilket det också blir med dom alternativa metoderna som
kostar 20 gånger mer är du beredd att betala ännu mer skatt redan idag eller vänta några år på ett billigare alternativ?

Ditt resonemang haltar betydligt eftersom du glömmer bort att saltningen i sig orsakar kostnader på tiotals miljarder varje år. Uppemot 5 000 kr för varje bilägare per år ! Så mycket skulle det inte kosta att upphöra med eller ersätta saltningen med andra alternativ !

Senast redigerat av ingesalt (9 december 2007)

TRYIT Teddan
10 december 2007 · 2 495 Inlägg

berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 december 2007 · 4 529 Inlägg

r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

det enda som uppstiger den kostnaden måste väl vara bränslet om man kör mycket tongue
något annat finns det inte
rosten kommer ju inte direkt på 5min som många verkar tro
vi har kört i 10 år med samma bil året runtoch den finns det ingen rost på nånstans

Izual
10 december 2007 · 4 571 Inlägg

Att salta när det är blixthalka och is på vägbanan - Visst inga problem alls med det.

Men när dom saltar ner snö då blir jag förbannad, och detta inträffar allt för ofta.
Hade dom plogat bort snön istället för att salta bort den så hade det sparats både pengar och många skador på bilar och folk som får "moddplaning".

ghost_boy83 CREW
10 december 2007 · 2 594 Inlägg

jag har bott 22år på ett ställe där dom grusat/plogat på vintrarna där jag bor nu saltar dom som fan i stället och om jag ska dra slutsatsen av båda när man är van gruset så är den 100ggr bättre fan bilen å lacken tar stryk som fan och naturen kan ju alldrig va bra, men det är vell pengar allt handlar om hörde att det fanns en metod med socker men det va tydligen fördyrt att köpa sockerbetor

Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

det enda som uppstiger den kostnaden måste väl vara bränslet om man kör mycket tongue
något annat finns det inte
rosten kommer ju inte direkt på 5min som många verkar tro
vi har kört i 10 år med samma bil året runtoch den finns det ingen rost på nånstans

Låter som en väldigt bra bil det där....gjord i plast eller har du bara kollat utsidan?

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
10 december 2007 · 1 781 Inlägg

problemet med vägsaltet är att vid en temperatur under ca -7 grader så fungerar saltet som en  hjälpprodukt för att is/snö ska frysa... detta skapar isbelagda vägar som folk inte kan köra på... så jag äger.. Bort med saltet och skicka upp alla lastbils/bussförare till Norrland där de får en bra ubildning i körning på vinterväg..... SL skickade upp sina bussförare till Arvidsjaur/Arjeplog för att dem skulle lära sig köra på vinterväg innan det blev snökaos i sthlm

Team Insane Racing
Niklas1987 NO
10 december 2007 · 2 182 Inlägg

Gullideckel

Sköter man bilen korekt kan man undvika rost, båda under och på kaross, bilen behöver inte vara gjord i plast wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Gullideckel

Sköter man bilen korekt kan man undvika rost, båda under och på kaross, bilen behöver inte vara gjord i plast wink

Japp,

Skruvar man av innerskärmarna och spolar 100% rent där samt hela bilen(motorrum/under osv) varje vecka och varje år skyddar med tektyl samt låter bilen torka upp till 100% varje natt så klarar man sig från rost....

...lite jobb bara...

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
twin_cam Smålänning
10 december 2007 · 7 877 Inlägg

Gullideckel skrev:
Skruvar man av innerskärmarna och spolar 100% rent där...

Väldigt lätt för mig som har innerskärmar i plåt som är fastsvetsade i karossen wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
10 december 2007 · 3 109 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
jag har bott 22år på ett ställe där dom grusat/plogat på vintrarna där jag bor nu saltar dom som fan i stället och om jag ska dra slutsatsen av båda när man är van gruset så är den 100ggr bättre fan bilen å lacken tar stryk som fan och naturen kan ju alldrig va bra, men det är vell pengar allt handlar om hörde att det fanns en metod med socker men det va tydligen fördyrt att köpa sockerbetor

Som jag skrev längre upp i tråden används socker för att binda saltet i vägbanan, endast socker funkar inte. Detta gör redan vägverket idag och det reducerar saltförbrukningen med ca 30%.

Team-Adolfsson Gödseldräng
10 december 2007 · 4 529 Inlägg

Gullideckel skrev:

Team-Adolfsson skrev:

r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

det enda som uppstiger den kostnaden måste väl vara bränslet om man kör mycket tongue
något annat finns det inte
rosten kommer ju inte direkt på 5min som många verkar tro
vi har kört i 10 år med samma bil året runtoch den finns det ingen rost på nånstans

Låter som en väldigt bra bil det där....gjord i plast eller har du bara kollat utsidan?

NEJ men om man KAN vårda bilen och tvätta av den när man varit ute i saltet blir det ingen rost
men många här verkar inte kunna tvätta sina bilar låter det som
eller är ni för lata ?

kenyaboss
10 december 2007 · 196 Inlägg

mmm det där förbannande saltet gör mig galen... när det är blixthalka är det bara att ta det försiktigt.. har funkat hitills för mig...(även om det går lite för brett ibland då)... jag vill inte hålla på och rostlaga bilen.. finns andra saker att lägga pengarna på... kan ju inte va nåt bra miljötänkande heller från deras sida. salt=rost=skrotning=ny bil (liten överdrift). Neä VV kan gott pyssla med annat än att förorena våra vägar med sånt där påhitt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang