Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

bmx
10 december 2007 · 7 100 Inlägg

om ni ska ta och hålla på och klaga på vägverket,så kan väll dom ge fan i att ploga och salta så kanske ni blir nöjd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
då får ni åka i 2 meters snö då.dom försöker att göra det bra för oss men ni bara klagar!!!
"buuuhäää ja får salt på min bil,buuähhh"
en bil ska andvändas FFS!!!!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Gullideckel skrev:

Team-Adolfsson skrev:

det enda som uppstiger den kostnaden måste väl vara bränslet om man kör mycket tongue
något annat finns det inte
rosten kommer ju inte direkt på 5min som många verkar tro
vi har kört i 10 år med samma bil året runtoch den finns det ingen rost på nånstans

Låter som en väldigt bra bil det där....gjord i plast eller har du bara kollat utsidan?

NEJ men om man KAN vårda bilen och tvätta av den när man varit ute i saltet blir det ingen rost
men många här verkar inte kunna tvätta sina bilar låter det som
eller är ni för lata ?

De räcker inte med en vanlig tvätt...din bil rostar inne ifrån och ut(under innerskärmar osv.).

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
kenyaboss
10 december 2007 · 196 Inlägg

bmx skrev:
om ni ska ta och hålla på och klaga på vägverket,så kan väll dom ge fan i att ploga och salta så kanske ni blir nöjd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
då får ni åka i 2 meters snö då.dom försöker att göra det bra för oss men ni bara klagar!!!
"buuuhäää ja får salt på min bil,buuähhh"
en bil ska andvändas FFS!!!!!!

klart bilen ska användas.. helst varje dag! men UTAN salt på vägarna! VV får gärna ploga men skippa saltningen

Senast redigerat av kenyaboss (10 december 2007)

Team-Adolfsson Gödseldräng
10 december 2007 · 4 529 Inlägg

Gullideckel skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Gullideckel skrev:

Låter som en väldigt bra bil det där....gjord i plast eller har du bara kollat utsidan?

NEJ men om man KAN vårda bilen och tvätta av den när man varit ute i saltet blir det ingen rost
men många här verkar inte kunna tvätta sina bilar låter det som
eller är ni för lata ?

De räcker inte med en vanlig tvätt...din bil rostar inne ifrån och ut(under innerskärmar osv.).

jaså är det därför den inte börjat rosta ännu då ?
saltet är inte så jävla farligt bara det att dom flesta här inte lipar för minsta lilla
jälvigt kul med grus som skvätter upp på bilarna om dom skulle ggrus istället
skulle ni ju bara börja säga kan dom inte sluta grusa blir ju stenskot på min bil
jävla fjantar

Tega Yrkesförare
10 december 2007 · 1 073 Inlägg

Tyvärr så är många av dom som uttalar sig negativt om saltet inte tillräckligt kunniga om det dom snackar om.

Saltet är idag det bästa vi har för att bekämpa blixthalkan. Ganska trött på smågrabbar som har en maximal körsträcka på 1000 mil om året och bara behöver köra bil när det passar dom som häver ur sig en massa skit för att deras bil blir lite skitig när dom ska ner till korvkiosken.

Sedan detta pajkastande mellan norr och söder. Lika där, bara ren uppkäftig inkompetens!
Hur många här kör i trafiken ca 15000 mil om året från Skåne i söder till Västerbotten i norr?? Och hur många behöver gå upp 4 på morgonen för att avverka 60-70 mil på ett 15 timmarspass när vägen är som en hockeyrink utanför och tempen på 0?

Jag är skåning, numera bosatt i Hälsingland och är numera erfaren Jämtlandschaufför!
Vi har inte samma typ av vinter i hela vårt land. Får jag välja så kör jag hellre i norrland på vintern med många härliga minusgrader, snöpackade vägar med strävt och fint fäste.

I Skåne ligger det allt som oftast och pendlar mellan minus och plus och är ofta barmark men halt som bara fan. Utan saltet där skulle den mest erfarna yrkeschaffisen från Kiruna få knipa ihop rövaringen både en och två gånger!

Så slutligen: När saltet används på rätt sätt är det det bästa vi har, så lägg ner svensson med era löjliga saltkampanjer det är bara pinsamt!

Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Gullideckel skrev:

Team-Adolfsson skrev:
NEJ men om man KAN vårda bilen och tvätta av den när man varit ute i saltet blir det ingen rost
men många här verkar inte kunna tvätta sina bilar låter det som
eller är ni för lata ?

De räcker inte med en vanlig tvätt...din bil rostar inne ifrån och ut(under innerskärmar osv.).

jaså är det därför den inte börjat rosta ännu då ?

Tar du bilen till en seriös Rostskyddsfirma så kan jag garantera dig att de kommer hitta rost på din bil även om inte du har hittat nån.


Tega, eller så satsar vi på att järnvägstransporter där det finns järnväg. winkwink

Senast redigerat av Gullideckel (10 december 2007)

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Tega Yrkesförare
10 december 2007 · 1 073 Inlägg

Gullideckel skrev:
Tega, eller så satsar vi på att järnvägstransporter där det finns järnväg. winkwink

Tycker jag låter som en bra idé smile

Då kan ju folk handla sina grejer från den närmsta stadens järnvägsterminal istället så kan vi lägga ner alla varuhus och butiker i städerna bla. Alla företag kan ju hämta sina vitala produktionskomponenter med en konvoj av 15 personbilar och till alla dom som inte har en järnväg i närheten får helt enkelt tillverka sina egna saker...

... eller så tänker vi lite längre än så roll

FireTraXX DFFL
10 december 2007 · 9 020 Inlägg

Tega skrev:

Gullideckel skrev:
Tega, eller så satsar vi på att järnvägstransporter där det finns järnväg. winkwink

Tycker jag låter som en bra idé smile

Då kan ju folk handla sina grejer från den närmsta stadens järnvägsterminal istället så kan vi lägga ner alla varuhus och butiker i städerna bla. Alla företag kan ju hämta sina vitala produktionskomponenter med en konvoj av 15 personbilar och till alla dom som inte har en järnväg i närheten får helt enkelt tillverka sina egna saker...

... eller så tänker vi lite längre än så roll

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Ja, vad fan hade hänt om man kastat sverige till vilda västern?

När whiskeyn är slut i saloonen så skickar man en diligens till närmsta tågstation 3 dagsresor bort...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Tega skrev:

Gullideckel skrev:
Tega, eller så satsar vi på att järnvägstransporter där det finns järnväg. winkwink

Tycker jag låter som en bra idé smile

Då kan ju folk handla sina grejer från den närmsta stadens järnvägsterminal istället så kan vi lägga ner alla varuhus och butiker i städerna bla. Alla företag kan ju hämta sina vitala produktionskomponenter med en konvoj av 15 personbilar och till alla dom som inte har en järnväg i närheten får helt enkelt tillverka sina egna saker...

... eller så tänker vi lite längre än så roll

Att man satsar mer på järnvägstransporter betyder inte att man kan lägga ner all lastbilstrafik som du verkar tro..

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
ingesalt
10 december 2007 · 45 Inlägg

r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

VTI i Linköping, som väl kan anses seriöst i detta sammanhang ha beräknat kostnaden till har beräknat att vägsaltet ger rostskador på bilarna som kan beräknas till cirka sex miljarder kronor, eller 1 500 kronor per fordon varje vinter.

Forskningschef Gudrun Öberg på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping har gjort en sammanställning över hur mycket rosten kostar bilägarna. Och det är mycket pengar det handlar om.
När bilen körs på det saltade vägnätet får du betala 26,25 öre per kilometer, eller runt 2,60 kronor per mil, för skador som rosten orsakar.

Rost på elektroniken
Korrosion på karossen är den största kostnaden i dag. Här beräknas kostnaden uppgå till 17,5 öre per fordonskilometer. Men rost på elektronik bedöms bli nästa stora utgiftspost för bilägaren. Gudrun Öberg räknar här med en kostnad på ytterligare 8,75 öre per kilometer. Men siffran är ett grovt antagande. Kostnaden kan bli lägre, eller betydligt högre.
– Elektronik i bilarna blir allt vanligare. Vi får allt mer avancerad elektronik som styr viktiga säkerhetsfunktioner i bilarna. Korrosion på elektronik bedöms bli det kommande stora problemet. Därför måste man ställa krav på att elektroniken är driftsäker, anser Gudrun Öberg.
Problemet med kapsling av elektronik i bilarna är att de flesta material släpper in fukt på ett eller annat sätt, vilket ger upphov till rost.
– Genom kapslingen kan man komma undan saltet, men fukten är svårare. Eftersom saltet gör att miljön blir fuktig är det troligt att det här leder till att korrosionen ökar. Men här behövs mer forskning. Någon förbättring av bilarnas skydd har inte skett under de senaste tio åren.

År 2006 beräknas rostskador på karossen kosta bilägarna cirka 4 miljarder kronor, eller 17,5 öre per fordonskilometer. Ett grovt antagande är att korrosion på bilelektroniken kostar 2 miljarder kronor, eller 8,75 öre per kilometer. Totalkostnaden för bilägarnas rostskador blir då 6 miljarder.
Källa: VTI

Till dessa kostnader för rena rost- och korrosionsskador ska förstås även läggas alla utgifter som vi som bilägare tvingas till för att hålla bilarna rena under vintern. Låt oss säga 1 biltvätt i veckan, 25 tvättar á 150 kr = 3 750 kr. Dessutom tillkommer utgifter för spolarvätska, låt oss säga 250 kr (lågt räknat).

Summan av kardemumman av allt ovanstående blir då 5 500 kr per bil och bilägare !

Är det någon som fortfarande tvivlar ???

ingesalt
10 december 2007 · 45 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Gullideckel skrev:

Team-Adolfsson skrev:

NEJ men om man KAN vårda bilen och tvätta av den när man varit ute i saltet blir det ingen rost
men många här verkar inte kunna tvätta sina bilar låter det som
eller är ni för lata ?

De räcker inte med en vanlig tvätt...din bil rostar inne ifrån och ut(under innerskärmar osv.).

jaså är det därför den inte börjat rosta ännu då ?
saltet är inte så jävla farligt bara det att dom flesta här inte lipar för minsta lilla
jälvigt kul med grus som skvätter upp på bilarna om dom skulle ggrus istället
skulle ni ju bara börja säga kan dom inte sluta grusa blir ju stenskot på min bil
jävla fjantar

Självklart ska man inte använda grus på vintervägarna, utan sand !
Grus med en diameter upp till 6 millimeter är rena vansinnet, men praktiseras av Vägverket redan nu !
Detta är ytterligare ett bevis på Vägverkets bristande förmåga och totala ointresse att hitta fungerande alternativ till saltningen !
Skamligt dåligt av Vägverket som borde jobba mer med forskning än att lägga alla pengar på saltspridare i olika former.

ingesalt
10 december 2007 · 45 Inlägg

Tega skrev:
Tyvärr så är många av dom som uttalar sig negativt om saltet inte tillräckligt kunniga om det dom snackar om.

Saltet är idag det bästa vi har för att bekämpa blixthalkan. Ganska trött på smågrabbar som har en maximal körsträcka på 1000 mil om året och bara behöver köra bil när det passar dom som häver ur sig en massa skit för att deras bil blir lite skitig när dom ska ner till korvkiosken.

Sedan detta pajkastande mellan norr och söder. Lika där, bara ren uppkäftig inkompetens!
Hur många här kör i trafiken ca 15000 mil om året från Skåne i söder till Västerbotten i norr?? Och hur många behöver gå upp 4 på morgonen för att avverka 60-70 mil på ett 15 timmarspass när vägen är som en hockeyrink utanför och tempen på 0?

Jag är skåning, numera bosatt i Hälsingland och är numera erfaren Jämtlandschaufför!
Vi har inte samma typ av vinter i hela vårt land. Får jag välja så kör jag hellre i norrland på vintern med många härliga minusgrader, snöpackade vägar med strävt och fint fäste.

I Skåne ligger det allt som oftast och pendlar mellan minus och plus och är ofta barmark men halt som bara fan. Utan saltet där skulle den mest erfarna yrkeschaffisen från Kiruna få knipa ihop rövaringen både en och två gånger!

Så slutligen: När saltet används på rätt sätt är det det bästa vi har, så lägg ner svensson med era löjliga saltkampanjer det är bara pinsamt!

Riktigt pinsamt blir det när en yrkeschaufför uttalar sig som du gör.
Se bara vad som händer om det kommer några centimeter snö och saltbilen inte eskorterar lastbilarna. Det blir KAOS och stora rubriker !  Förklara det om du kan !
Nej, kräv i stället att dina yrkeskollegor och åkerier utrustar sina fordon för de förhållanden som råder i Sverige under vintern. Vinterdäck, dubbar och i värsta fall snökedjor, som man får lov till i Norge !
Salt hör inte hemma på vägarna, har aldrig gjort det och kommer förr eller senare att försvinna på grund av de skador det orsakar !

Marcus_Turbo
10 december 2007 · 268 Inlägg

ingesalt skrev:

Tega skrev:
Tyvärr så är många av dom som uttalar sig negativt om saltet inte tillräckligt kunniga om det dom snackar om.

Saltet är idag det bästa vi har för att bekämpa blixthalkan. Ganska trött på smågrabbar som har en maximal körsträcka på 1000 mil om året och bara behöver köra bil när det passar dom som häver ur sig en massa skit för att deras bil blir lite skitig när dom ska ner till korvkiosken.

Sedan detta pajkastande mellan norr och söder. Lika där, bara ren uppkäftig inkompetens!
Hur många här kör i trafiken ca 15000 mil om året från Skåne i söder till Västerbotten i norr?? Och hur många behöver gå upp 4 på morgonen för att avverka 60-70 mil på ett 15 timmarspass när vägen är som en hockeyrink utanför och tempen på 0?

Jag är skåning, numera bosatt i Hälsingland och är numera erfaren Jämtlandschaufför!
Vi har inte samma typ av vinter i hela vårt land. Får jag välja så kör jag hellre i norrland på vintern med många härliga minusgrader, snöpackade vägar med strävt och fint fäste.

I Skåne ligger det allt som oftast och pendlar mellan minus och plus och är ofta barmark men halt som bara fan. Utan saltet där skulle den mest erfarna yrkeschaffisen från Kiruna få knipa ihop rövaringen både en och två gånger!

Så slutligen: När saltet används på rätt sätt är det det bästa vi har, så lägg ner svensson med era löjliga saltkampanjer det är bara pinsamt!

Riktigt pinsamt blir det när en yrkeschaufför uttalar sig som du gör.
Se bara vad som händer om det kommer några centimeter snö och saltbilen inte eskorterar lastbilarna. Det blir KAOS och stora rubriker !  Förklara det om du kan !
Nej, kräv i stället att dina yrkeskollegor och åkerier utrustar sina fordon för de förhållanden som råder i Sverige under vintern. Vinterdäck, dubbar och i värsta fall snökedjor, som man får lov till i Norge !
Salt hör inte hemma på vägarna, har aldrig gjort det och kommer förr eller senare att försvinna på grund av de skador det orsakar !

Du är ju också smart, hur mycket tror du det skulle vara kvar av våra sjukt dåliga vägar om vi hade dubbdäck på lastbilarna? vet inte hur många det är som gnäller över att det körs med dubb på personbilar o att det sliter på våra vägarna, tänk dig då en lastbil med en totalvikt på 60ton som ska dra sig fram tongue.. tänk om lite?

Sen är det ju inte bara det att vi här nere skulle kunnat haft bättre utrustning just för vintern som du vill, hur ska du göra åt alla dom som kommer utifrån? dom har inte mycket till däck att komma med direkt hmm.....

Nä jag håller med Tega här, salt nere runt skåne är det ända som funkar när det är riktigt ishalt här...

Senast redigerat av Marcus_Turbo (10 december 2007)

Malmoe SSS -12
10 december 2007 · 3 217 Inlägg

ingesalt skrev:

Tega skrev:
Tyvärr så är många av dom som uttalar sig negativt om saltet inte tillräckligt kunniga om det dom snackar om.

Saltet är idag det bästa vi har för att bekämpa blixthalkan. Ganska trött på smågrabbar som har en maximal körsträcka på 1000 mil om året och bara behöver köra bil när det passar dom som häver ur sig en massa skit för att deras bil blir lite skitig när dom ska ner till korvkiosken.

Sedan detta pajkastande mellan norr och söder. Lika där, bara ren uppkäftig inkompetens!
Hur många här kör i trafiken ca 15000 mil om året från Skåne i söder till Västerbotten i norr?? Och hur många behöver gå upp 4 på morgonen för att avverka 60-70 mil på ett 15 timmarspass när vägen är som en hockeyrink utanför och tempen på 0?

Jag är skåning, numera bosatt i Hälsingland och är numera erfaren Jämtlandschaufför!
Vi har inte samma typ av vinter i hela vårt land. Får jag välja så kör jag hellre i norrland på vintern med många härliga minusgrader, snöpackade vägar med strävt och fint fäste.

I Skåne ligger det allt som oftast och pendlar mellan minus och plus och är ofta barmark men halt som bara fan. Utan saltet där skulle den mest erfarna yrkeschaffisen från Kiruna få knipa ihop rövaringen både en och två gånger!

Så slutligen: När saltet används på rätt sätt är det det bästa vi har, så lägg ner svensson med era löjliga saltkampanjer det är bara pinsamt!

Riktigt pinsamt blir det när en yrkeschaufför uttalar sig som du gör.
Se bara vad som händer om det kommer några centimeter snö och saltbilen inte eskorterar lastbilarna. Det blir KAOS och stora rubriker !  Förklara det om du kan !
Nej, kräv i stället att dina yrkeskollegor och åkerier utrustar sina fordon för de förhållanden som råder i Sverige under vintern. Vinterdäck, dubbar och i värsta fall snökedjor, som man får lov till i Norge !
Salt hör inte hemma på vägarna, har aldrig gjort det och kommer förr eller senare att försvinna på grund av de skador det orsakar !

I ärlighetens namn så har Tega rätt i vad han säger... Saltet räddar många liv när det väl kommer till kritan och asfalten förvandlas till en skridskobana!

Att en åkare skulle montera dubbdäck på sina bilar varje gång det blir vinter är också ganska dumt ur miljösynpunkt, det äter upp vägarna och med tyngden av en lastbil så ser ju inte till att göra saken bättre! Det kvittar vad man än säger i denna frågan, det man säger blir fel i en annan persons öron... Kommer alltid finnas ett motargument som alla andra tycker är bättre än mitt!

Men med tanke på de miljöfrågor som finns idag så är det ju ganska dumt att klämma på med sådant som smutsar/sliter mer på våra vägar! Tyskarna klarar sig utmärkt utan dubb, vad är det då i den svenska trafiken som brister? Må det vara nonchalans från trafikanterna... Jag svarar nog ja på den frågan! Med rätt hastighet och blicken i trafiken så minskas väl ändå mängden olyckor!

Kraven på däck till lastbil är kanske inte lika höga som på personbil... Men det skrivs också att lastbilen måste ha klart godkända däck för att få färdas på vinterväglag! Det är sällan det är en yrkestrafikant som orsakar olyckan, såvida det inte rör sig om brott mot alkohol/narkotikalag. Yrkestrafikanter kan sin sak, de har inte råd att göra bort sig med tanke på det ansvar som de bär med sig bakom hytten!

Nej, salta vägarna och håll vettig hastighet så ska ni se att olyckorna sjunker! Är det för halt för dig, låt bilen stå, det töar med stunden!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
DasAuto
10 december 2007 · 2 751 Inlägg

tycker folk överdriver de här med saltet... Bilarna rostar inte såå lät som många av er nämner det...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
ingesalt
10 december 2007 · 45 Inlägg

Du är ju också smart, hur mycket tror du det skulle vara kvar av våra sjukt dåliga vägar om vi hade dubbdäck på lastbilarna? vet inte hur många det är som gnäller över att det körs med dubb på personbilar o att det sliter på våra vägarna, tänk dig då en lastbil med en totalvikt på 60ton som ska dra sig fram tongue.. tänk om lite?

Sen är det ju inte bara det att vi här nere skulle kunnat haft bättre utrustning just för vintern som du vill, hur ska du göra åt alla dom som kommer utifrån? dom har inte mycket till däck att komma med direkt hmm.....

Nä jag håller med Tega här, salt nere runt skåne är det ända som funkar när det är riktigt ishalt här...

Är du medveten om att blöta salta vägar slits 5-7 gånger så snabbt som osalatade och torra ?

Som sagt, kräv bättre utrustning på bilar från kontinenten eller stanna hemma !

Rudholm
10 december 2007 · 863 Inlägg

Näe usch för salt! Här uppe skulle de räcka med att dom plogade och sandade så som dom alltid gjort förut! Numera slänger dom salt uppe på en decimeter snö och de blir spårigt å slaskigt så man knappt kan hålla sig kvar på vägen, sen fryser slasket på och vägen blir OJÄMN de går förbanne mig inte köra på vissa vägar nuförtiden! Bilen skakar sönder! Helt idiotiskt!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Marcus_Turbo
10 december 2007 · 268 Inlägg

ingesalt skrev:
Är du medveten om att blöta salta vägar slits 5-7 gånger så snabbt som osalatade och torra ?

Som sagt, kräv bättre utrustning på bilar från kontinenten eller stanna hemma !

då må så vara att dom gör det, men som vi skrivit innan, om vägen är ishal, då vill jag inte påstå att den är torr? hmm..

och att kräva bättre utrustning på bilar från kontinenten? vem skulle göra det? regeringen? dom vågar ju inte göra ett skit. så det kommer fortsätta komma in både tungre som lätta fordon som inte uppfyller dom kraven vi medborgare måste göra för att få framföra våra fordon på då vintertid som detta gäller!

Tega Yrkesförare
10 december 2007 · 1 073 Inlägg

ingesalt skrev:

Tega skrev:
Tyvärr så är många av dom som uttalar sig negativt om saltet inte tillräckligt kunniga om det dom snackar om.

Saltet är idag det bästa vi har för att bekämpa blixthalkan. Ganska trött på smågrabbar som har en maximal körsträcka på 1000 mil om året och bara behöver köra bil när det passar dom som häver ur sig en massa skit för att deras bil blir lite skitig när dom ska ner till korvkiosken.

Sedan detta pajkastande mellan norr och söder. Lika där, bara ren uppkäftig inkompetens!
Hur många här kör i trafiken ca 15000 mil om året från Skåne i söder till Västerbotten i norr?? Och hur många behöver gå upp 4 på morgonen för att avverka 60-70 mil på ett 15 timmarspass när vägen är som en hockeyrink utanför och tempen på 0?

Jag är skåning, numera bosatt i Hälsingland och är numera erfaren Jämtlandschaufför!
Vi har inte samma typ av vinter i hela vårt land. Får jag välja så kör jag hellre i norrland på vintern med många härliga minusgrader, snöpackade vägar med strävt och fint fäste.

I Skåne ligger det allt som oftast och pendlar mellan minus och plus och är ofta barmark men halt som bara fan. Utan saltet där skulle den mest erfarna yrkeschaffisen från Kiruna få knipa ihop rövaringen både en och två gånger!

Så slutligen: När saltet används på rätt sätt är det det bästa vi har, så lägg ner svensson med era löjliga saltkampanjer det är bara pinsamt!

Riktigt pinsamt blir det när en yrkeschaufför uttalar sig som du gör.
Se bara vad som händer om det kommer några centimeter snö och saltbilen inte eskorterar lastbilarna. Det blir KAOS och stora rubriker !  Förklara det om du kan !
Nej, kräv i stället att dina yrkeskollegor och åkerier utrustar sina fordon för de förhållanden som råder i Sverige under vintern. Vinterdäck, dubbar och i värsta fall snökedjor, som man får lov till i Norge !
Salt hör inte hemma på vägarna, har aldrig gjort det och kommer förr eller senare att försvinna på grund av de skador det orsakar !

Men snälla lilla vän, nu är du inne på ett område som du inte har någon koll alls på.

Vinterdäck? Jo vinterdäck har vi iaf monterade under vintern men vad hjälper det mot blixthalka på bar vägbana?

Dubbdäck? Låter som en vettig idé att ett fordon som kör runt med dubbar och väger 50 gånger mer än en V70. Jag tror att vi då får ett större problem med våra vägar än vad saltet gör.

Snökedjor? Jodå snökedjor är effektivt för att ta sig uppför backar och liknande situationer men sen då? Ska jag ligga med snökjedjor på under en 60 mil lång resa i 40 km/h? Då lär det inte finnas mycket kedjor kvar!

Så vad mer har du att komma med? Det enda som är pinsamt här är ditt inlägg!

Malmoe SSS -12
10 december 2007 · 3 217 Inlägg

ingesalt skrev:
Du är ju också smart, hur mycket tror du det skulle vara kvar av våra sjukt dåliga vägar om vi hade dubbdäck på lastbilarna? vet inte hur många det är som gnäller över att det körs med dubb på personbilar o att det sliter på våra vägarna, tänk dig då en lastbil med en totalvikt på 60ton som ska dra sig fram tongue.. tänk om lite?

Sen är det ju inte bara det att vi här nere skulle kunnat haft bättre utrustning just för vintern som du vill, hur ska du göra åt alla dom som kommer utifrån? dom har inte mycket till däck att komma med direkt hmm.....

Nä jag håller med Tega här, salt nere runt skåne är det ända som funkar när det är riktigt ishalt här...

Är du medveten om att blöta salta vägar slits 5-7 gånger så snabbt som osalatade och torra ?

Som sagt, kräv bättre utrustning på bilar från kontinenten eller stanna hemma !

Så rent tekniskt sett så ska alla bilar som går mellan Tyskland och Sverige stoppas vid färjeläget i Trelleborg endast för att byta till dubbdäck? För det hade ju inte tagit onödigt lång tid... Sen vilken jävla åkare har med sig 6 - x-antal dubbdäck i lasten, vet du vad det väger... Och vet du vad det hade gjort på förbrukningen som idag är väldigt hög! Hur mycket gaser hade släppts ut och hur mycket av ozonlagret hade vi haft kvar?

Nej, lägg ner innan det är försent! En åkare har inte tid att byta (iofs bara innerparet av sitt dubbelmontage) till dubbdäck varje gång han kört över gränsen under vintertid?

Lämna saltet på vägarna, det är nog fanken framforskat att denna lösningen är nutidens bästa! Vill du bevisa motsatsen så kan du väl vända dig med din bättre lösning till Vägverket så kan de behandla denna åt dig!

Annars så får du väl låta din stackars bil stå inne på vintern, vi har ändå ganska många lik som rullar på vägarna idag, ta ett av dessa så slipper du bry dig om rosten och slitage av alla möjliga delar på bilen! Vi som kör omkring på vägarna tycker också att det är förjävligt att bilen blir smutsig, men vet man med sig att ens medtrafikanter kanske inte är de bästa på att köra så känns det som att ett par tvättar vintertid och en rejäl rekond på våren är mer värt än att byta skärmar och dörrar för att folk glider in i dig med jämna mellanrum! Detta är risken med blixthalka!

Jag klandrar inte dig, du får hata saltet... Jag tycker inte heller om det, men jag älskar när man kan känna sig lite mer trygg på vägen när det börjar frysa på ordentligt!

Men för dig är det kanske hellre buligt och jävligt än att bilen är ren! Vad vet jag?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang