Besiktningshändelse

Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

74 dB(A) är det som gäller för nyare bilar. Lätt hänt att man kommer över den gränsen.
Dessutom så får man egentligen inte byta ut någonting på en helbilsgodkänd bil. Inte ens tändstiften får man byta ut mot andra bättre om man skall vara en blind regelryttare. Original ska det vara. Gah.

Tacka vet jag äldre bilar. (Där är det  84 dB(A) som gäller...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
15 december 2007 · 938 Inlägg

Phaetoon skrev:
74 dB(A) är det som gäller för nyare bilar. Lätt hänt att man kommer över den gränsen.
Dessutom så får man egentligen inte byta ut någonting på en helbilsgodkänd bil. Inte ens tändstiften får man byta ut mot andra bättre om man skall vara en blind regelryttare. Original ska det vara. Gah.

Tacka vet jag äldre bilar. (Där är det  84 dB(A) som gäller...)

Var går gränsen mellan "äldre" å "nyare" bilar då?   
Vid vilken årsmodell kom den nyare 74dB regeln?
Hur mäter dom ljudnivån?  Är de alldeles vid utblåset eller är de typ 1 meter bakom i 45graders vinkel?  Tomgång eller maxvarv?
Även orginalbilar kan ju låta lite vid full gas... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Vilka krav gäller vid utbyte av däck och fälg på personbil?
http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx


Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Uppdaterad 2006-10-0

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Var går gränsen mellan "äldre" å "nyare" bilar då?   
Vid vilken årsmodell kom den nyare 74dB regeln?
Hur mäter dom ljudnivån?  Är de alldeles vid utblåset eller är de typ 1 meter bakom i 45graders vinkel?  Tomgång eller maxvarv?
Även orginalbilar kan ju låta lite vid full gas... tongue

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872773

Massor av text att gå igenom. Äldre bil räknas som årsmodell 71 och äldre.
Fast dom hårdaste reglerna gäller från årsmodell '96.
Innan dess är det 80dB(A) som gäller.
Det finns vissa undantag också.

Läs länken så blir du klokare. Eller dödstrött...
Där står det mesta. Väldigt strikt hur man ska utföra testet.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20-filer/image005.gif
23 §   Fordon med förarmanövrerad växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.
2.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.
3.       50 km/h.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
15 december 2007 · 938 Inlägg

Ok, tack för länken Phaetoon, även om den mest gav mej huvudvärk...  Fattar typ noll av de där sad   Tur man åker med "orginal lågeffekt strypsystem" typ...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Ok, tack för länken Phaetoon, även om den mest gav mej huvudvärk...  Fattar typ noll av de där sad   Tur man åker med "orginal lågeffekt strypsystem" typ...

När du läst om det 10 ggr så börjar man förstå.
Men innan dess så fattar man inte mycket. Det var likadant för mig till en början.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang