Ska det vara så svårt att använda blinkers?!

turbotompa fritidsprofessor
22 december 2007 · 1 197 Inlägg

Dagligen när jag kör till o från jobbet så ser jag massvis med folk som inte använder blinkers när dom gör vissa manövrar i trafiken t.ex omkörning, rondellkörning, filbyten m.m
Och en del verkar ha blinkers inbyggd i rattstången, dvs. dom blinkar i samma sekund som dom svänger wtf!

Varför?! Tycker folk att det är pinsamt att använda blinkers eller är dom för lata för att dra i den där lilla spaken eller skiter folk helt enkelt i vilket!?

Hursomhelst är det en av dom sakerna som irriterar mig mest i trafiken, speciellt när man står o väntar på att få köra in i en rondell.. mad

Finns det fler som stör sig på detta?

Holiace
22 december 2007 · 1 754 Inlägg

Såklart man hatar folk som inte blinkar...

Idag såg jag en i sin Ford Sierra som blinkade vänster även när han körde ut åt höger ur en rondell...

Jag kan inget om allt.
ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
22 december 2007 · 228 Inlägg

Finns inget värre. Det är såååå jäkla irriterande!

No dice !
FireTraXX DFFL
22 december 2007 · 9 020 Inlägg

Jag blinkar i stort sett aldrig.
Enbart när andra har användning av det.
Alltså när det betyder att de kan köra eller dyl.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rudholm
22 december 2007 · 863 Inlägg

Jaa de är jäkligt irriterande!
Jag använder iofs bara blinkers själv när jag har bilar omkring mig men de tycker jag räcker!
Man behöver ju inte blinka för fiskmåsarnas skull men som du sa i rondeller när man måste vänta! sad

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

irriterande e re iaf......alltid nån som ska kränga ut framför nosen på en på motorvägen, dom ligger i sjuttio när d e nittio å tar en kvart på sig för att göra sin oplanserde omkörning

blinka blått om du vill rejsa!
Soubee
22 december 2007 ·

irreterande som tusan när folk inte använder blinkers...
Skulle vilja göra som killen i shoot em up, köra ikapp dem och preja dem av vägen emellanåt...
Tex. häromdagen skulle jag ut från biltvätten och svänga vänster, står där och blinkar i korset då kommer det en annan mittemot som blinkar åt sin vänster så dum nog som jag var så började jag ju svänga åt mitt håll och då verkar det som idioten gasar på och kör rakt fram ist... då skall man för ******* inte blinka...

NissanMotorsport
22 december 2007 ·

jag blinkar endast om de ligger en bil nära bakom eller om det är tät trafik..

twin_cam Smålänning
22 december 2007 · 7 877 Inlägg

Det är inte mycket jag stör mig på... Man får ju ha överinseende med att alla inte kan vara begåvade nog att göra rätt för sig, men blinkers stör jag mig på att dom inte använder!!! Hur svårt är det? Dessutom så räcker det ju med att man stöter till den dit man ska svänga, för den går ju tillbaka själv...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ramrod
22 december 2007 · 674 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag blinkar i stort sett aldrig.
Enbart när andra har användning av det.
Alltså när det betyder att de kan köra eller dyl.

Samma här. Det är ganska så överdrivet med blinkningar hit & dit.  Tex som vid rondell körning. En står berädd att köra in i rondellen & en kör redan i rondellen som ska köra ut åt samma håll som den första kommer ifrån . När nr 2 ska köra ut ligger han redan i sån position på vägbanan med en specifik körstil att han visar redan att han ska ut. Om den första har svårt att läsa av fordons rörelser, är det klart att han blir irriterad på att han var tvungen att vänta på nr 2 kört ut innan  nr 1 kan börja köra in.  Men om nr 1 kan läsa av bilarna så ser han MYCKET tidigare att det är säkert att köra in kanske till & med utan att behöva stanna helt. Skit samma i blinkningar, det blir HELT överflödigt.  då kan ju trafik flöda på ett så mycket smidigare sätt.   Sen finns det tillfällen då det bara måste blinkas annars blir det fel.  Tex. när Man är i en tät trafik vid filbyten, avsvängningar. osov.  Jag försöker alltid att vara så tydlig jag kan med min körstil, & blinka i de situationer då det är helt uppenbart att det behöves.    En sak som är jävligt irriterande är  när det är kö in i en rondell & idioterna längst fram sitter & väntar på en så överdrivet lång lucka som möjligt innan de överhuvudtaget försöker att köra in!!!  Det finns mer idiot grejer jag sett, som är sååååååå irriterande!!!!   GRRR!!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Pan
22 december 2007 ·

Är rätt dålig på att använda blinkers själv men jag blir fan galen på folk som blinkar in i rondeller och så åker dom ur. Ge fan i att blinka in om man inte blinkar ut!!!

Finnmerchant Oseriös Aktör
22 december 2007 · 592 Inlägg

Finska inofficiella bilregler.. om ingen ser behöver man inte blinka. men annars är jag skarp med att blinka också på motorvägen blinakr jag fler än EN gång som så många andra gör.sä jävla irriterande när nån drar om och blikar en gång... nya Focusen har ju iallafall en automatik som gör så att om du rör blinkspaken en gång så blinkar bilen automatiskt 3 gånger

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
samalmoe
22 december 2007 · 28 Inlägg

SupraDupraFly skrev:
jag blinkar endast om de ligger en bil nära bakom eller om det är tät trafik..

Så du är så korkad att du tror att det bara är andra bilister som skall se att du ska svänga.
Cyklister, mopedister och gångtrafikanter mm skall de gissa vart du skall köra menar du?

NissanMotorsport
22 december 2007 ·

samalmoe skrev:

SupraDupraFly skrev:
jag blinkar endast om de ligger en bil nära bakom eller om det är tät trafik..

Så du är så korkad att du tror att det bara är andra bilister som skall se att du ska svänga.
Cyklister, mopedister och gångtrafikanter mm skall de gissa vart du skall köra menar du?

ta det inte så ordagrant.  Jag menade som
"FireTraXX" - Jag blinkar i stort sett aldrig.
Enbart när andra har användning av det.
Alltså när det betyder att de kan köra eller dyl."

TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

fan asså, jag tänker inte ens på det, gör d bara helt automatiskt, precis som att jag sätter på mig bältet när jag glider in i bilen. e väl en inövad reflex kanske.

blinka blått om du vill rejsa!
henkebenke
22 december 2007 · 1 703 Inlägg

Är jag själv på vägen skiter jag oftast i att blinka

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
22 december 2007 · 6 170 Inlägg

Folk som inte har lyckats klura ut hur man använder blinkersen ska fan inte ens få sitta i en bil annat än i baksätet, fan vad jag hatar folk som inte blinkar.

Dom två värsta fallen när folk inte blinkar är i rondeller (vilket också är det vanligaste) och sen e det på landsväg när dom tex ska svänga vänster över mötande körfält men intefan bryr sig hälften om att blinka utan istället bara står dom där som idioter och rör sig inte.

Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
NissanMotorsport
22 december 2007 ·

TBOC_Razor skrev:
Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

får får man väl, men de är ju inte rekomenderat..

henkebenke
22 december 2007 · 1 703 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

Klart som fan att man får. Men det beror ju på hur situationen ser ut, om det är möte etc etc.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
22 december 2007 · 6 170 Inlägg

henkebenke skrev:

TBOC_Razor skrev:
Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

Klart som fan att man får. Men det beror ju på hur situationen ser ut, om det är möte etc etc.

Har inget med möte att göra, ska du svänga vänster på landsväg och du har mer än en bil bakom dig så härsknar kanske den som ligger sist till när du saktar ner för att svänga (vilket han inte ser) och bestämmer sig då för att köra om istället varpå han kör dig rätt i sidan när du svänger.

*Menade alltså vänstersväng på landsväg med mer än en bil bakom*

Mina trafikskolelärare var iaf jävligt noga med det men sen om det är lag på det eller inte det vet jag inte.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang