6660
Sök

Ska byta ut mina GAS Alpha 6.5" mot nått bättre.

257 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
Mina GAS Alpha 6.5" högtalare klarar inte av att spela så högt som ja vill. Va ska ja byta till på så billigt sätt som möjligt. Vill betala typ 1000 kr inkl frakt eller 800:- i butik.

//Swecc0

10 287 Inlägg
23 november 2005
Vill du spela högre bas eller mid/diskant?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

257 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
Vill du spela högre bas eller mid/diskant?

/Göran

mid/diskant. baslådan sköter basen.

10 287 Inlägg
23 november 2005
Då kan det vara jobbigt för jag kollade och en av 6,5" varianterna som BRL hade var på 92dB/m/W och har du den så är verkningsgraden svår att slå.

I princip kan man säga att 3dB är för örat en liten skillnad och runt 10dB tycker örat är dubbelt så högt.

En effektdubbling motsvarar 3dB. Så om du har högtalare som har , låt oss säga, 90dB verkningsgrad idag och byter till 92dB så behöver du fyra gånger så mycket effekt för att spela ca dubbelt så högt (jag räknade på 8dB nu, 2dB från högre verkningsgrad och 6dB från 4 ggr effekten).

/Göran

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
23 november 2005
Fast det där med verkningsgrad tycker jag att man ska ta med flera nypor salt. Jag har gnällt lite om detta i någon annan tråd där jag tog exempel från Nårdik och deras DLS systemhögtalare.

På DLS systemen finns datablad med separata angivelser för diskant och bas/mid(mycket bra). Där kan man se att oftast ligger känsligheten på bas/miden 3-5 db lägre än diskanten och när man tittar på värdet på hela systemet anges oftast diskantkänsligheten.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2005)

10 287 Inlägg
24 november 2005
Jo, dom jäklarna mäter ofta på resonanser etc.
Men det ändrar inget i princip.

/Göran

Drönirettab skrev:
Fast det där med verkningsgrad tycker jag att man ska ta med flera nypor salt. Jag har gnällt lite om detta i någon annan tråd där jag tog exempel från Nårdik och deras DLS systemhögtalare.

På DLS systemen finns datablad med separata angivelser för diskant och bas/mid(mycket bra). Där kan man se att oftast ligger känsligheten på bas/miden 3-5 db lägre än diskanten och när man tittar på värdet på hela systemet anges oftast diskantkänsligheten.

(Groucho Marx).

Sök