2393
Sök

Köra med körförbud - under prövotid?

6 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Var på besiktningen idag och fick körförbud för infästningen på länkarmarna har rostat sönder. Så nu står bilen kvar på bilprovningen eftersom det blev direkt körförbud eller vad det heter, den måste alltså bärgas till verkstan. Men besiktningsmannen sa "jag får egentligen inte säga såhär, men kom hit en kväll och hämta bilen och kör den direkt till verkstaden", eftersom vi pratade om att det är så jäkla dyrt att bärga bilen.
Det jag undrar är nu hur jag ska göra, det är ca 7 km från bilprovningen hem till parkeringen, sen ytterligare kanske 5 km till verkstan. Ska jag chansa och köra hem bilen, eller direkt till verkstan, eller ska jag bekosta bärgare? Jag har fortfarande kvar prövotid på körkortet, kan det ryka om polisen skulle stanna mig?
Är ju också lite orolig eftersom vi fick direkt körförbud, det är haveririsk på bilen, och man vill ju inte råka ut för en olycka, speciellt inte med en bil som man inte får köra egentligen... men besiktningsmannen sa ju själv att jag skulle hämta bilen och han sa att så länge man kör på plant underlag är det ingen fara...

Hur ska jag göra? hmm

1 396 Inlägg
2 januari 2008
Böter. Får du böter blir det ungefär lika dyrt som om du bärgat bilen.

Jag hade kört den.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

7 100 Inlägg
2 januari 2008
åk på kvällen eller nå sånt med en annan bil bakom dej så ska de nog gå bra,så gjorde vi när vi hämtade min ford,fast då åkte vi 2 mil tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
2 januari 2008
jag hade hämtat bilen en sen kväll eller natt, risken finns ju att polisen ska vara ute samtidgt, men direkt stor är den väl inte, men samtidigt så finns den ju, vad som händer om du blir stannad är nog lite från polis till polis.

V8 - 4 Life

52 Inlägg
2 januari 2008
hämta den på dagen mindre risk att bli stoppad då

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 januari 2008
bärga skiten.. du får körförbud av en anledning...

tänk dig "worst case senario", du kör länkarmen går av och du tappar kontrollen. bilen far rätt in i en annan bil eller kanske en annan människa, och du sitter i skiten rejält. det är inte så dyrt med bärgare, kanske 1000-1500kr

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2008
Vad har prövotiden med att köra en bil med körförbud att göra?

Jaja, hämta den en sen kväll/natt om du inte vil bärga den.

Poliserna som eventuellt stoppar dig kommer antagligen släppa dig om du lovar att inte köra en meter till efter du parkerat hemma. Eller så får du ställa bilen och betala böter, eller så får du böter, men får köra hem.

Oavsett vad så ryker inte körkortet. Däremot så skadar det inte att verkligen köra exemplariskt för att minimera risken att bli stoppad, och för att bilen verkligen inte är säker att framföra om den fått spansk flagg.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 108 Inlägg
2 januari 2008
Du får 1500 i böter om polisen tar dig när du kör med körförbud, inget händer med körkortet.

Jag hade kört, men inte mitt i natten utan lite tidigare på kvällen när det är lite vanlig trafik också, polisen har en tendens att kolla upp bilar som kör runt mitt i natten.

Diktator
433 Inlägg
2 januari 2008
varför inte bara hyra en biltrailer på statoil för typ 500kr/ dygn och lasta upp den på?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2008
Micke754 skrev:
varför inte bara hyra en biltrailer på statoil för typ 500kr/ dygn och lasta upp den på?

Bästa alternativet än så länge... Under förutsättning att han har en bil som får dra det på B-kort... Annar så kan k-kortet ryka...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
2 januari 2008
Får man inte köra bilen till närmsta verkstad lr är det jag som yrar?

658 Inlägg
2 januari 2008
Micke754 skrev:

Skulle också hyrt ett släp. Inte mycket pengar att bråka om. Alternativt åkt sent på natten när risken att skada anda är så mycket mindre.

twin_cam skrev:
Bästa alternativet än så länge... Under förutsättning att han har en bil som får dra det på B-kort... Annar så kan k-kortet ryka...

Fast du tror inte att "AnnaSofie" kan tänkas vara en dam? smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

658 Inlägg
2 januari 2008
racing-jimpa skrev:

Inte om man får så kallad "spansk flagg" på bilprovningen (direkt körförbud) Då får inte bilen flyttas därifrån utan bärgning.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

406 Inlägg
2 januari 2008
om du gör det så gör det typ kl 4 på mogonen, har själv gjort en liknande sak förut, fast lite värre, jag och en kompis köpte en obesiktad oskattad bil som stått i två  år i garage, bilen saknade bromsar enda som funkade var kryckan och den tog dåligt, och för att undvika polisen så gott det gick tog vi en slingrig guppig väg, och mitt i vintern med tre (bra) vinterdäck och ett reservdäck, det var lite dumt med tanke på att bilen var oförsäkrad vid flytten också, men det gick 30-40 blås men hem kom vi med körkorten i behåll, men det är inget jag rekomenderar

:DPlattan i mattan:D

881 Inlägg
2 januari 2008
bazooka_ skrev:
om du gör det så gör det typ kl 4 på mogonen, har själv gjort en liknande sak förut, fast lite värre, jag och en kompis köpte en obesiktad oskattad bil som stått i två  år i garage, bilen saknade bromsar enda som funkade var kryckan och den tog dåligt, och för att undvika polisen så gott det gick tog vi en slingrig guppig väg, och mitt i vintern med tre (bra) vinterdäck och ett reservdäck, det var lite dumt med tanke på att bilen var oförsäkrad vid flytten också, men det gick 30-40 blås men hem kom vi med körkorten i behåll, men det är inget jag rekomenderar

Vad gör man inte för en härlig skogspromenad big_smile

6 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Vad har prövotiden med att köra en bil med körförbud att göra?

Jag tänkte att det kanske blir lite värre då om man åker fast, att få böter är väl ok, men om körkortet kan ryka eftersom jag har prövotid så är det ju garanterat inte värt det...

Visst, jag borde väl bärga för 1500:- som det kommer hamna på är kanske inte hela världen, men för mig som är student så är det att välja på att laga bilen eller bärga i stort sett... har helt enkelt inte råd att bärga bilen OCH laga den, då blir det till att leva på svältgränsen ett bra tag...

Vad gäller säkerhet så är det nog ingen fara, besiktningsmannen själv sa ju att jag skulle köra hem den... att det inte var någon fara så länge jag kör lugnt och inte på gropiga vägar och han borde ju veta...

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
2 januari 2008
JoQe skrev:
racing-jimpa skrev:

Inte om man får så kallad "spansk flagg" på bilprovningen (direkt körförbud) Då får inte bilen flyttas därifrån utan bärgning.

Okey då har man lärt sej något ikväll oxå, så bra smile

3 235 Inlägg
2 januari 2008
Jag hade kört den.

I värsta fall får du böter och ändå måste bärga bilen därifrån, men risken för det är väldigt liten. Har du skyltarna och skattemärket på, så kollar nog inte polisen bilen även om de kör precis bakom dig...

9 108 Inlägg
2 januari 2008
engolf skrev:
Jag hade kört den.

I värsta fall får du böter och ändå måste bärga bilen därifrån, men risken för det är väldigt liten. Har du skyltarna och skattemärket på, så kollar nog inte polisen bilen även om de kör precis bakom dig...

Precis, det värsta som kan hända är att du får böter på 1500, och det var ju vad bärgaren kostade ändå big_smile Och chansen att bli stannad är inte stor precis. Körkortet behöver du inte oroa dig för. Kör lugnt bara smile

Det är lätt att sitta på ett forum och säga att man ska ringa bärgarfirmor och allt möjligt men hade ens egen bil stått bara några km från dit den ska är det nog inte många här som hade tvekat på att köra.

/ MilleN som blivit stoppad med körförbud på diverse bilar 4 ggr, snacka om otur smile

Sök