Drönirettab skrev:
Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket..
Saltet funkar ner till -12
http://www.vv.se/templates/page3____2060.aspxVisste du det här om vägsalt?*Det vatten som finns inom 20 meters avstånd från vägen påverkas mest av saltet
*Opinionen mot salt är störst i norra Sverige.
*Salt och modd gör att mer lösningsmedel sprids i naturen, när bilägarna måste tvätta sina nerstänkta bilar oftare.
*Det finns medel som kan ersätta salt. Att helt övergå till dessa skulle dock öka statens kostnader för vinterväghållning dramatiskt.
*Den negativa attityden till salt beror framför allt på modden och på att saltet orsakar rost på bilar.
*Vägverket tar trafikanternas synpunkter om saltning på allvar.
*Vid halkbekämpning ska den metod användas som ger bäst resultat och lägst saltförbrukning. Det är alltså inte självklart att välja det billigaste alternativet eller det alternativ som är bäst för miljön.
*Det saltas allt mindre. Från vintern 1993-94 till vintern 1996-97 minskade Vägverkets saltanvändning med nästan 50 procent.
*Olyckorna ökar om man slutar salta vägarna.
*Salt smälter snö och is ner till minus 12 grader. Saltet kan alltså göra vägen fri från snö och is, även när det är minusgrader.
*Modden fastnar lätt på bilarna på grund av blandningen grus, asfalt, gummi och salt.
*Det finns biologiskt nedbrytbara avfettningsmedel.
*Det går att helt låta bli att salta vägarna på vintern. Men då måste hastigheterna sänkas drastiskt och vissa vägar tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram.
*Ytterligare 60 personer skulle dö eller skadas svårt varje vinter, om vi inte använde tömedel på de högtrafikerade vägarna, och om vi bibehöll hastighetsgränserna.
*Den svarta modd som bildas på saltade vägar består till nästan hälften av asfaltpartiklar som rivs upp av dubbdäck. Modden innehåller också 40 procent grus och sand, 7 procent gummirester och 2 procent salt. Resten är fukt.
*Förebyggande saltning är en mycket effektiv metod. Den innebär att små mängder saltlösning eller fuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår.
*Saltet hindrar isbildning.
*Halka kan förutses med hjälp av olika övervakningssystem.
*Vägverket arbetar ständigt med att utveckla vinterväghållningen, exempelvis genom att varje vinter testa olika halkbekämpningsmedel.
*Salt kan inte ersättas av sand. Sanden blåser bort efter ungefär 300 fordon och är därför bara lämplig på lågtrafikerade vägar.
*I länder där dubbdäck är förbjudna är modden vit. Där är inte heller motståndet mot salt lika stort som i Sverige.
*Vegetationsskador uppkommer främst genom stänk på växternas gröna delar.
*De flesta trafikanter är nöjda med Vägverkets halkbekämpning.
*Barrträd är mer känsliga.
*CMA är det enda medel som bekämpar halka lika effektivt som salt. CMA (kalciummagnesiumacetat) ger inte rost på bilar i lika hög grad som salt. Men det är 15-20 gånger så dyrt som salt.