Alkohol

Olsson__
8 januari 2008 · 136 Inlägg

Vad tycker ni om alkoholen i sammhället i dag ?

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
turboforssen Telge Drifting Team
8 januari 2008 · 5 398 Inlägg

det är väl inge fel på alkoholen tongue bara vissa som dricker den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Liner
8 januari 2008 · 583 Inlägg

Det är aliens som gör all sprit och det är deras plan ill att ta över jorden när vi är fulla och har däckat på golvet på nån fest. När dom tagit över världen kommer dom att göra alla männickor till sexslavar och dom kommer göra jorden till "The big grandmas house of tellus" och Big Grandma är våran bordell mamma.

Ja jag är trött och oseriöst... så seriöst nu.

Alkohol konsumtionen blir ju högre och högre i sammhället. Men då blir vi ju samtidigt fler och fler också så jag vet inte. Alkohol är ju inte bra i för många mängder men kan folk dricka måttligt ser i alla fall inte jag nått fel med det.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
beta
8 januari 2008 · 804 Inlägg

Faktum är att alkohol är en av de tyngre drogerna som finns. Även att alkohol är utlösande faktorn i stor del av alla våldsbrott. Läste en undersökning och har man druckit alkohol och kör bil så är risken att man är med i en olycka 18 gånger så stor som om man var nykter, mot bara dubbelt så stor som om man rökt cannabis.
Finns mycket forskning som belyser alla problem med alkohol mot andra droger. Största problemet med alkohol är att det är så socialt accepterat att det är omöjligt att föra en seriös diskution på området då nästan alla är så insnöade på att alkohol är "bra" och allt annat är "dödsknark" fast forskning oftast säger tvärt om. Alkoholbrukare är värst när det gäller att försvara sitt bruk.

Mortalis VW-nörd?
8 januari 2008 · 4 332 Inlägg

Less på alkohol, skapar mer problem än glädje i slutändan...så tragiskt att svenskar ser det som sin kultur numera att supa och förknippar ordet fest med obegränsad mängd sprit ungefär..

Intressant dock att regeringar i lång tid höjt tobak och snusskatten för att det är så skadligt för människor, men diskuterade sänkning av alkoholskatten. Vi har väl importerat ciggaretter ett bra tag med?
Skulle vilja se statistiken på de alkoholrelaterade brotten jämfört med de nikotinrelaterade brotten och varför rökare skall bannlysas överallt. Lite OF men skulle vart kul o veta tongue

Senast redigerat av Mortalis (8 januari 2008)

beta
8 januari 2008 · 804 Inlägg

Mortalis skrev:
Less på alkohol, skapar mer problem än glädje i slutändan...så tragiskt att svenskar ser det som sin kultur numera att supa och förknippar ordet fest med obegränsad mängd sprit ungefär..

Intressant dock att regeringar i lång tid höjt tobak och snusskatten för att det är så skadligt för människor, men diskuterade sänkning av alkoholskatten. Vi har väl importerat ciggaretter ett bra tag med?
Skulle vilja se statistiken på de alkoholrelaterade brotten jämfört med de nikotinrelaterade brotten och varför rökare skall bannlysas överallt. Lite OF men skulle vart kul o veta tongue

"År 2004 gjordes 1255335 polisanmälningar om alkoholrelaterade brott i Sverige."
http://www.ltz.se/artikel_standard.php? … ning_2=136
1,25 miljoner alkoholrelateradebrott på ett år, i ett land med ca 9miljoner invånare. roll

editerar in här istället för skapa ny tråd med enbart lite siffror:
2005: 34% av alla avlidna i trafiken var alkoholpåverkade
1997 var samma siffra 18%.

Senast redigerat av baaki (8 januari 2008)

Mortalis VW-nörd?
8 januari 2008 · 4 332 Inlägg

shit, de e ganska många de! å ändå vill folk dricka mer och billigare...

DPB Öh, barlös.
8 januari 2008 · 300 Inlägg

Sverige måste sluta mesa omkring är så jävla trött på att man aldrig straffas för nått..
Seriöst det borde fan vara straffbart ordentigt att till exempel starta bråk på fyllan.
Man borde få prickar i ett register där man blir märkt om man begår ett våldsbrott på fyllan där det prickas att man inte är lämplig att konsumera alkohol.
Vilket sedan kan föras i register hos systembolaget vilket ger att det blir lite svårare att köpa ut iallafall.
Sen att det bara är att be kompisen det är en annan sak men om man blir tagen på fyllan igen då åker man aresterad för man har förbrukat sin rättighet att använda sig av alkohol om man inte kan sköta sig.
Samma sak med ett körkort kan man inte följa lagen i en bil då ska man sen inte köra.

Tagg3N Konsult
8 januari 2008 · 1 247 Inlägg

Håller väl med DPB lite där, men det blir svårt att genomföra. Som tidigare nämnts är det alldeles för många som står upp för alkoholen, som bevisats vara värre än många droger.

Men visst borde det skärpas lite lagar i allmänhet så det verkligen inte är värt att göra något fel. Klart man kan ta någon öl och vara lite social ibland men det är värdelöst att fest förknippas med dyngfylla.

Jag hade inte haft någonting emot att sluta med alkohol helt smile

DPB Öh, barlös.
8 januari 2008 · 300 Inlägg

Tagg3N skrev:
Håller väl med DPB lite där, men det blir svårt att genomföra. Som tidigare nämnts är det alldeles för många som står upp för alkoholen, som bevisats vara värre än många droger.

Men visst borde det skärpas lite lagar i allmänhet så det verkligen inte är värt att göra något fel. Klart man kan ta någon öl och vara lite social ibland men det är värdelöst att fest förknippas med dyngfylla.

Jag hade inte haft någonting emot att sluta med alkohol helt smile

Jo det är svårt att genomföra men det hade varit fint om man lyckas. Jag tycker det kan vara skoj att dricka några öl och få vara lite "go" och rund under fötterna.
För jag blir inte våldsam eller något som kan skada andra. Blir sjukt glad och lugn vilket jag bara tycker är bra i rimliga mängder.

beta
8 januari 2008 · 804 Inlägg

Totalförbud är omöjligt, då blir det som i USA när de gjorde det, en gigantisk maffia som försörjer folket med tvivelaktig dricka, precis som det är i sverige idag med narkotikan, finns att få tag på helt okontrollerbart för staten. Gjorde en uträkning på det för inte så länge sedan. Olika svenska myndigheter har kommit fram till att ca. 33ton cannabis förbrukas varje år i sverige. Hade istället staten haft koll på detta och haft 25% moms på priset så hade 0.25*100kr (1g) = 25kr*1000=25000kr/1kg 25000kr*1000=25000000kr/ton 25000000*33=825miljoner/år bara i vanlig moms. Vilket idag går oavkortat till kriminella.

alain www.bimmerpower.org
8 januari 2008 · 3 995 Inlägg

Jag  dryker ingeting alls.
Varför ska man har en annan politik om alkohol än andra länder släpp fri försäljning i affärer, I börja kommer folk att köpa som fan men efter några veckor folk kommer att förstor att det går att köpa när som helst och var som helst
Det är inte för att andra länder säljer fri att dom har mer alkohol problem. Det går att lära sig att drika måtligt eller hur?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
FireTraXX DFFL
8 januari 2008 · 9 020 Inlägg

baaki skrev:
Totalförbud är omöjligt, då blir det som i USA när de gjorde det, en gigantisk maffia som försörjer folket med tvivelaktig dricka, precis som det är i sverige idag med narkotikan, finns att få tag på helt okontrollerbart för staten. Gjorde en uträkning på det för inte så länge sedan. Olika svenska myndigheter har kommit fram till att ca. 33ton cannabis förbrukas varje år i sverige. Hade istället staten haft koll på detta och haft 25% moms på priset så hade 0.25*100kr (1g) = 25kr*1000=25000kr/1kg 25000kr*1000=25000000kr/ton 25000000*33=825miljoner/år bara i vanlig moms. Vilket idag går oavkortat till kriminella.

Den uträkningen fungerar ju bara om ALLA köper i slängar.
Men när en femma kostar 350kr, en tia 5-600kr och en platta kostar 3-4000kr så minskar ju siffran med väldigt mycket pengar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
beta
8 januari 2008 · 804 Inlägg

FireTraXX skrev:

baaki skrev:
Totalförbud är omöjligt, då blir det som i USA när de gjorde det, en gigantisk maffia som försörjer folket med tvivelaktig dricka, precis som det är i sverige idag med narkotikan, finns att få tag på helt okontrollerbart för staten. Gjorde en uträkning på det för inte så länge sedan. Olika svenska myndigheter har kommit fram till att ca. 33ton cannabis förbrukas varje år i sverige. Hade istället staten haft koll på detta och haft 25% moms på priset så hade 0.25*100kr (1g) = 25kr*1000=25000kr/1kg 25000kr*1000=25000000kr/ton 25000000*33=825miljoner/år bara i vanlig moms. Vilket idag går oavkortat till kriminella.

Den uträkningen fungerar ju bara om ALLA köper i slängar.
Men när en femma kostar 350kr, en tia 5-600kr och en platta kostar 3-4000kr så minskar ju siffran med väldigt mycket pengar.

Har hört med kompisar här runt malmö som håller på med sånt att det fuskas mycket med det, när de köper 5;or för 500kr får de 3,5-4g, för det mest sköts av ungdomar runt 16-20år som enbart ser pengar i det. Men helt klart ändras siffran för plattor, men kollar man som i Holland (har sett deras "menyer" på nätet) så säljs inte mer än som mest 5g åt gången. Varför inte köra liknande system här? Där är det även förbjudet att röka på andra ställen än i coffeeshopsen och hemma, röker de på gatan riskerar de böter på 80€. Rätt vettigt system. Även där är priserna inte särskilt låga trotts det är avkriminaliserat, ca från 7-30€/g beroende på kvalité.

Nu är ju detta situationen jag hört runt malmö och det skiljer ju helt klart beroende på vart man är i landet. Men det tar inte bort faktumet att där finns mycket pengar för staten att tjäna i det.

FireTraXX DFFL
8 januari 2008 · 9 020 Inlägg

Jag bor mittemellan dig och malmö. (Löddeköpinge)
Så jag vet vad priserna är här och är man inte blåst så ser man ifall det är en femma eller fyra gram.
Annars så kan man alltid väga det, funkar ju det också.

EDIT:
Förövrigt så kan jag säga att dina kompisar blir blåsta om de måste betala 500kr för en femma.
NÄSTAN oavsett hur bra röka det är.

Senast redigerat av FireTraXX (8 januari 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
beta
8 januari 2008 · 804 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag bor mittemellan dig och malmö. (Löddeköpinge)
Så jag vet vad priserna är här och är man inte blåst så ser man ifall det är en femma eller fyra gram.
Annars så kan man alltid väga det, funkar ju det också.

Jag snackar mestadels om Eslöv då jag bodde där själv tidigare och det är därifrån jag känner folk som håller på. Kommer inte i kontakt med det själv så jag vet inte hur det är i praktiken. Men det kanske är mer speciellt för den stan då, den är full med kriminella snorungar, satte fyr på bilar och krockade in i affärer titt som tätt där. Men vi får nog avsluta detta samtalsämnet nu, handlade ju trotts allt om dödsdrogen alkohol och inte "medicinen" cannabis.

Ravestream
8 januari 2008 · 285 Inlägg

att kalla det dödsdrog låter som en dålig aftonbladet rubrik.
vatten är med en dödsdrog då om man dricker för mycket för fort.
tror det handlar mer om att få folk att dricka med måtta och vid rätt tillfällen.. INTE när man ska köra bil tex.

en satans jävla Volvo.
twin_cam Smålänning
8 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Största felet med alkohol är att den missbrukas!
Den används ju till fönsterputsning, sårtvätt, tändmedel, och nu som motorbränsle! Snacka om missbruk! wink

Nejmen, tycker dom borde skärpa straffen för alhoholrelaterade brott. Framförallt rattfylla. Tycker grundstraffet skulle vara 10 000 i böter per promille, och åker man fast en gång till så är det 10 000 per promille + fängelse. Just alkohol och bilkörning är nog den absolut sämsta kombinationen.

Även våldsbrott m.m bör dömas mycket hårdare, kanske inte samma summor som rattfylla, men i alla fall 5000 per promille + skadestånd.
Dock tycker jag att om båda parterna är fulla ska båda dömas till böter, natuligvis blir det billigare för den utsatta, men det ska svida för denne med, om den druckit.

Drick lagom, jag menar, hur svårt kan det vara? Och vill ma bli full, så kan man hålla sig undan från krogar och bilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FireTraXX DFFL
8 januari 2008 · 9 020 Inlägg

twin_cam skrev:
...Och vill ma bli full, så kan man hålla sig undan från krogar...

Varför skulle man inte få vara full på krogen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
8 januari 2008 · 4 332 Inlägg

kanske menar redlöst full.. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang