2745
Sök

Volvo 142

121 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#1
Hejsan har en volvo 142-70

Har precis satt in lite ljud i den. Men vill nu öka lite effekt i den så funderar på vad jag kan göra ?

Nytt rör osv ?

Vill ha förslag på trim

tack på förhand.
Senast redigerat av Dj_funky (25 november 2005)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
25 november 2005
#2
Ger kanske högst 10 hkr, men d låter gött! Sportavgassystem o sportluftfilter...


110 Inlägg
26 november 2005
#3
säger barar en sak K-KAM

21 761 Inlägg
26 november 2005
#4
R-kam och Weber 45 kanske? Är väl en B20 antar jag.
Minns inte riktigt, K-kam ger väl bra drag på lägre varv och R-kam på högre.
Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2005)

2 122 Inlägg
26 november 2005
#5
är det inte så att k-kam ger på lägre varv och r ger lite på lägre och lite på högre och s på höga varv?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

121 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
#6
Vad går en weber på ?

21 761 Inlägg
26 november 2005
#7
Kirre skrev:
är det inte så att k-kam ger på lägre varv och r ger lite på lägre och lite på högre och s på höga varv?

Det kanske är så, minns inte.
Men jag har för mig att K-kam och rätt bestyckad Weber 36 på en B18/B20 gör att det blir hyffsat att köra med när man trampar ner men om man kör lugnt så drar den nästan lika lite soppa som original.

121 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
#8
vart kan man inna dessa delar är det geganat som gäller ? Det går inte att lura in en turbo på något sätt ?

21 761 Inlägg
26 november 2005
#9
Här finns det en massa olika Weberförgasare till många bilmodeller:
www.misab.se

Har inte kollat priserna.

laddtrycks beroende
72 Inlägg
26 november 2005
#10
k,d-kam sen större topp o en 36-36 då gåre den bra. har byggt så nu i min bara för att kunna åka över sommarn. sen blir de nått roligare.;P

121 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
#11
okey du har inte benkat den ?  Och ingen som vet om det går att trixa in en turbo ?

Maizer
27 november 2005
#12
Ni kanske tycker det är luffigt och att grejerna är slut men eftersom jag är folkrace förare så måste jag råda dig att köpa en värsting folkrace bil!  Du kan lätt hitta en b20 i en folkrace bil med ca 180-200hk. Bara plocka ur och sätta i din 140is! 4500 kr kostar det och det får du fan inte ett par webrar för ens. Nästan alltid dubbla 45:or som sitter på folkracebilarna;)

4 Inlägg
27 november 2005
#13
Hejsan.

K-kam ,sportarens toppackning ca 1mm tunnare, grövre bränslenål i stromberg förgasren, lättat svänghjul så får du en kul men körbar bil.


121 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
#14
okeynåge att satsa på kanske några  bilar som kör med b20 ??

Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 november 2005
#15
Dj_funky skrev:
vart kan man inna dessa delar är det geganat som gäller ? Det går inte att lura in en turbo på något sätt ?

De är begagnat som gäller om du inte har lust å plocka fram stora plånboken. gå in på www.savarturbo.se å kolla in forumet, där snackas de turbo och trycksättnig av förgasare å annat intessant, finns en del å lära sig där om man har lust och tid.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

121 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
#16
Såg ett riktigt fint projekt där men han hade haft strul med turbo hehe men tack för alla svar ska försöka få tag på 2 förgasare ? och en k-kam ?

Den kommer bättre då ?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 november 2005
#17
ja det skulle jag satsa på, jag har b230a som jag satt k-kam i å de blev stor skillnad, har inte bytt förgasare än men ska de så fort jag får tag på ett par till rätt pris.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

121 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
#18
Jo såg din bil mycket fin (A)   Är det ett svårt ingrepp att byta till k-kam ?

30 Inlägg
27 november 2005
#19
jag har turbokonverterade en 140 förra sommaren, å de gick som bara helvete!! håller hur bra som helst.. b20 är ju tänkt att vara dieselmotor från början, så allt är överdimensionerat så det håler fint me turbo.. jag körde en hel sommar på 0,9bar höll hur bra som helst.. tills oljereturen lossnade sad ändå höll den typ 4,5 mil utan olja, sen började den koka för jag hade kasst kyl, så en slang sprack, då körde jag 3 mil till utan varken kylvatten eller olja.. då skar ett ramlager=)


Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 november 2005
#20
Dj_funky skrev:
Jo såg din bil mycket fin (A)   Är det ett svårt ingrepp att byta till k-kam ?

näe de är lätt, de va de första jag gjorde på en bilmotor, har bara meckat cross å moppe innan. fick hjälp å ställa in ventilspelat bara. Men de ska inte vara några svårigheter.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.


Sök