5018
Sök

Dimbakljus ?? Besiktning??

281 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Kan man få en anmärkning på besiktningen om dimbakljuset inte funkar???

/Deki

8 921 Inlägg
9 januari 2008
Nej.

Fotograf på Tierp iDag

281 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Så inga tvåor ingenting?? Gött tonguetongue

/Deki

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 januari 2008
Det bästa sättet att veta utan att det blir mycket prat om det är att du ringer eller åker och prata med någon på bilprovningen.
Nu är det vinter och dom kan vara skänsliga om dimljus eftersom vi finns i den period som behöver mest. smile

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 924 Inlägg
9 januari 2008
Finns inget krav på att ha dimljus

~ Life is short, have FUN! ~

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2008
peegee skrev:

Men om du har dimljus fram så måste dom fungera, eller hur är det?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 januari 2008
John87 skrev:
peegee skrev:

Men om du har dimljus fram så måste dom fungera, eller hur är det?

Nope! Men funkar de måste ljuset slå rätt. Man kan få tvåa på att dimljuset fram slår fel.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 januari 2008
jag vet att dom kollar iaf ljus inställningarna på dimmljusen... det gjorde dom på min gammla 2,9a iaf och jag menar om dom inte har nånting att göra med om dimmljusen funkar eller inte så borde dom ju inte kolla inställningen på dom heller, right?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 januari 2008
alain skrev:
Det bästa sättet att veta utan att det blir mycket prat om det är att du ringer eller åker och prata med någon på bilprovningen.
Nu är det vinter och dom kan vara skänsliga om dimljus eftersom vi finns i den period som behöver mest. smile

Har ingen som helt betydelse om det är vinter eller sommar. Skulle bes skita i att kolla helljuset på sommaren också då eftersom det aldrig är mörkt då? Hör ju hur fel det låter...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

* Voff voff *
11 137 Inlägg
9 januari 2008
_Glenne_ skrev:
jag vet att dom kollar iaf ljus inställningarna på dimmljusen... det gjorde dom på min gammla 2,9a iaf och jag menar om dom inte har nånting att göra med om dimmljusen funkar eller inte så borde dom ju inte kolla inställningen på dom heller, right?

Om dimljusen fungerar kollar dom så att dom står rätt, om dom inte fungerar skiter dom i det eftersom det inte är ett lagkrav att dom ska fungera!

Tråden handlar dock om dimBAKljus och inte heller där finns det något lagkrav på att dom/det (beroende på årsmodell) ska fungera!

För övrigt finns inget krav på backljus heller...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 921 Inlägg
9 januari 2008
_deki_ skrev:
Så inga tvåor ingenting?? Gött tonguetongue

Nej du kan vara lugn big_smile
Har du däremot dimljus i fram och dom fungerar OBS! Fungerar, inget krav på att dom måste. Så måste det vara rätt ljusbild på dom.
Senast redigerat av Hamilton (9 januari 2008)

Fotograf på Tierp iDag

281 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Lite delade meningar om detta. Men min bil är en 01. Jag har dimljus fram de funkar och har en lampa till det bak med. Men på ngt sätt så funkar det inte? Så undrar om de blir anmärkning på det eller inte?

/Deki

281 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
?

/Deki

* Voff voff *
11 137 Inlägg
9 januari 2008
_deki_ skrev:
Lite delade meningar om detta. Men min bil är en 01. Jag har dimljus fram de funkar och har en lampa till det bak med. Men på ngt sätt så funkar det inte? Så undrar om de blir anmärkning på det eller inte?

Nej... Ingen anmärkning!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

590 Inlägg
9 januari 2008
Jag besiktade min utan dimbakljus. Var inga problem då iallafall, Hörde bara något om att man måste ha en fungerande knapp som man ser om dom är på eller ej?

Thorssa
9 januari 2008
Om dimbakljuset fungerar måste det finnas en varningslampa som indikerar det.

281 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
det finns lampa för dimljus men jden funkar helt enkelt inte.och jag får heller inte ngt felmeddelande att den skulle var trasig på färddatorn, som jag annars brkar få för minsta lilla. men aillfall e det bestämt att de behöver ej funka lr? för de ju snyggare när den inte e på därbak.för de lyser ju bara på ena sidan. blir så osymmetriskt

/Deki

3 059 Inlägg
9 januari 2008
alain skrev:

O varför skulle du behöva dom mer nu bara för att det är vinter?

654 Inlägg
9 januari 2008
Smajly skrev:
alain skrev:

O varför skulle du behöva dom mer nu bara för att det är vinter?

Du har aldrig upplevt en sydsvensk vinter med konstant dimma eftersom snön smälter hela tiden?

12 086 Inlägg
9 januari 2008
peegee skrev:

Så kan du inte säga för om jag inte minns helt fel så är de lag på att bilar ska ha dimbakljud från -91 o framåt.  Sen att de inte kollar de på SBP är en annan sak, vilket jag kan bekräfta (jag har ringt SBP och frågat)

Sök