2407
Sök

Hastighetmätarproblem 9000

1 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Har problem med att hastighetsmätaren inte funkar när bilen är kall.
Finns det nån givare som bör bytas ?
Var sitter den ?
Tacksam för svar

Smålänning
7 887 Inlägg
10 januari 2008
Är det inte vajer på 9000?

Min är seg när det är kallt. Beror väll på att fettet tjocknar med åren toligen..

Eller är den helt död?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

214 Inlägg
11 januari 2008
9000 fanns från 1985 tom 1998 och tyvärr ser det inte likadant ut hela vägen, så årsmodell skulle inte skada..

M90 försvann vajern..

Om hastighetsmätaren fungerar ibland så bör det vara givaren bakom instrumenthuset som kan vara trasig. Har dock inget minne om vart exakt den sitter.

Alltså är din 9000 nyare än 1990?
Senast redigerat av 900 Power (11 januari 2008)

4 670 Inlägg
11 januari 2008
sitter det ingen givare vid växellådan med? har för mig de.. o en bakom mätarhuset? är inge roligt o komma åt den! är rätt pilligt o man får vara väldigt försiktig om man ska ner där

214 Inlägg
11 januari 2008
Jag minns inte om givaren sitter på lådan eller bakom instrumentet, men det borde man se om man kollar på bilen (om det sitter någon på lådan alltså).

I EPC så ser man inte vart givaren skulle kunna sitta. Och verkstadshandböckerna har jag inte här..

4 670 Inlägg
11 januari 2008
900 Power skrev:
Jag minns inte om givaren sitter på lådan eller bakom instrumentet, men det borde man se om man kollar på bilen (om det sitter någon på lådan alltså).

I EPC så ser man inte vart givaren skulle kunna sitta. Och verkstadshandböckerna har jag inte här..

har för mig när ja bytte låda att det satt en givare vid växellådan men svär inte på de!

214 Inlägg
11 januari 2008
mickius skrev:
900 Power skrev:

har för mig när ja bytte låda att det satt en givare vid växellådan men svär inte på de!

Har också för mig jag sett en sån, men var längesen jag skruvade 9000 så vet inte om det finns en till givare eller enbart den på lådan.. Sen går det väl via bränslestyrdonet alt Trionic om nu bilen har det.

5 710 Inlägg
11 januari 2008
900 Power skrev:
M90 försvann vajern..

Var det så sent?
Jag vill minnas att det var typ 87?
Ja ja.....
Den elektroniska historien har en givare på växellådan som översätter mekanisk rörelse till elektrisk signal, denna skickas sedan lite olika beroende på årsmodell men slutdestinationen är instrumentet och hastighetsmätaren.

Troligaste glappstället (som jag tror är felet) är mellan givaren på lådan och kabelmattan.
Denna kontaktpunkt hittar man om man tittar långt bak på växellådan, stoppa ned huvudet mellan motor och kupéutrymme så ser man den ganska enkelt.

MVH Jonas
..............

4 670 Inlägg
11 januari 2008
jonTe skrev:
900 Power skrev:
M90 försvann vajern..

Var det så sent?
Jag vill minnas att det var typ 87?
Ja ja.....
Den elektroniska historien har en givare på växellådan som översätter mekanisk rörelse till elektrisk signal, denna skickas sedan lite olika beroende på årsmodell men slutdestinationen är instrumentet och hastighetsmätaren.

Troligaste glappstället (som jag tror är felet) är mellan givaren på lådan och kabelmattan.
Denna kontaktpunkt hittar man om man tittar långt bak på växellådan, stoppa ned huvudet mellan motor och kupéutrymme så ser man den ganska enkelt.

nej 87 var det vajer frotfarande köpte en 87a till min 89 o de stämmde inte för fem öre med hastighetsmätaren..tongue

214 Inlägg
11 januari 2008
jonTe> Enligt EPC så försvann den 90, men 87 fanns den, det minns jag från en gammal bil jag hade. Men runt 90 skulle man nog säga dvs sen 89 kan alltså sakna vajer.

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
11 januari 2008
Som några redan skrivit så finns det en givare i växellådan. Kan bli ett helvete att byta om det är den

MVH Rikard

2 164 Inlägg
11 januari 2008
De är oftast drevet i lådan som man plockar upp med en liten tång som går sönder. Inte givaren.
Sen så är de ju så att är de det andra drevet som man måste dela lådan för som gått sönder är de ingen höjdare!

MVH

F

Sök