Kolla körkort

iander22
11 januari 2008 · 31 Inlägg

Blev invinkad i en alko kontroll, blåste 0 promille.Polistjejen bad att få mitt körkort Helt vanligt giltigt ABkort, detta dög tydligen inte utan hon tog med kortet till polisbilen för att ringa och kolla upp det .Kom srax tillbaks med kortet allt ok forsätt kör.Nu till frågan duger inte ett AB kort som giltig handling att jag får framföra mitt eget fordon.Skall polisen kolla med körkortsregistret vid varje kontroll räcker det ju med ett vanligt bank id.Körkortet kan ligga hemma i byrålådan.

JoKKe Fortkörare
11 januari 2008 · 99 Inlägg

Dom kollar ju inte bara om du har giltigt körkort utan dom kör ju ditt personnummer i alla deras register o ser om du finns med där. Du kanske klarar dig en gång om du inte har ditt körkort med dig men nästa blir det nog böter.

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
volvo_bambi
19 januari 2008 · 17 Inlägg

dom kollar ju upp om kortet är indraget osv,,, men man kan ha med giltligt pass ist, för kortet.....

VOLVO- The Intelligent Choice
Volvo 740 GL "Hävarn" (1988)
Smajly
19 januari 2008 · 3 059 Inlägg

volvo_bambi skrev:
dom kollar ju upp om kortet är indraget osv,,, men man kan ha med giltligt pass ist, för kortet.....

Exakt..

Det räcker med en giltig legetimation.. sålänge du har det kan kortet som sagt ligga hemma i byrålådan.

Sushikocken Sleeper
20 januari 2008 · 3 084 Inlägg

iander22 skrev:
Blev invinkad i en alko kontroll, blåste 0 promille.Polistjejen bad att få mitt körkort Helt vanligt giltigt ABkort, detta dög tydligen inte utan hon tog med kortet till polisbilen för att ringa och kolla upp det .Kom srax tillbaks med kortet allt ok forsätt kör.Nu till frågan duger inte ett AB kort som giltig handling att jag får framföra mitt eget fordon.Skall polisen kolla med körkortsregistret vid varje kontroll räcker det ju med ett vanligt bank id.Körkortet kan ligga hemma i byrålådan.

Din stil med punkterna påminner mig om någon (inget ont menat) smile Han börjar på B och slutar på ilstylarn tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
SaabLejon ÖSM #1 -08
20 januari 2008 · 484 Inlägg

Smajly skrev:

volvo_bambi skrev:
dom kollar ju upp om kortet är indraget osv,,, men man kan ha med giltligt pass ist, för kortet.....

Exakt..

Det räcker med en giltig legetimation.. sålänge du har det kan kortet som sagt ligga hemma i byrålådan.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … ion=1.html

"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
FireTraXX DFFL
20 januari 2008 · 9 020 Inlägg

SaabLejon skrev:

Smajly skrev:

volvo_bambi skrev:
dom kollar ju upp om kortet är indraget osv,,, men man kan ha med giltligt pass ist, för kortet.....

Exakt..

Det räcker med en giltig legetimation.. sålänge du har det kan kortet som sagt ligga hemma i byrålådan.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … ion=1.html

"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

Tänkte fråga om det inlägget innan jag läste ditt.
För när jag blivit stannad så har jag i bästa fall haft passet på mig och då har de sagt till mig att man får böter ändå.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
laika
20 januari 2008 · 410 Inlägg

men varför åker man nånstans utan körkort? Med tanke på att du kan använda körkortet som legitimation så ser jag inte någon nytta till att ha annat än körkortet på sig. Och att driva omkring utan giltig legitimation känns bara fel.

Skoda Fabia (2000)
FireTraXX DFFL
20 januari 2008 · 9 020 Inlägg

laika skrev:
men varför åker man nånstans utan körkort? Med tanke på att du kan använda körkortet som legitimation så ser jag inte någon nytta till att ha annat än körkortet på sig. Och att driva omkring utan giltig legitimation känns bara fel.

Jag gör det för att jag tappat mitt. (Ligger klämt mellan vindrutan och panelen)
Och jag är för lat för att ta foto, fixa papper, skicka in papperna och hämta ut körkortet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Kristian_L
20 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Finns även de som "blivit av" med kortet för tex fortkörning, som inte lämnat in det. Man kommer inte undan, men man kan dra på det i några år om man har tur. (Om man nu kan betrakta det som tur.
En jobbar kompis blev av med sitt kort efter en olycka, han bedömdes flera veckor efter olyckan, som vållande, och han skulle få det indraget i två månader. Vårt jobb krävde körkort, så han lämnade det hemma (I en poliskontroll, skulle de dra det på plats.) för så länge han faktiskt inte fått det draget, får han fortsätta köra. De kan inte dra det på plats, eftersom han inte har det med sig... Han löste heller inte ut delgivningen på posten.
I nästan tre år drog han på det. När han fick chans på ett dagtids jobb, där han kunde åka komunalt, då lämnade han in kortet, åkte två månader med buss, sedan fick han tillbaka det.

Under dessa tre år, om han lämnat in kortet och åkt fast i kontroll, skulle han åkt på olovlig körning och mest troligt fått körkorts dragningen förlängd.

Så vist finns det anledningar att inte ha med sig körkortet. Det är också därför de försvinner med kortet ibland och kollar upp det.
För de som är helt lagliga, är det inget att oroa sig för, eller bry sig om. Det tar ett par minuter av ens liv bara. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 januari 2008 · 6 170 Inlägg

En annan version av "blåsningen" kristian snackar om är ju att man helt enkelt anmäler till VV att man tappat lappen och beställer en ny men självklart har man inte tappat kortet utan stoppar det i en låda därhemma och tar det nya fina med sig istället.

Blir man då av med kortet så plockar man ju bara fram det gamla och fortsätter köra sin fina bil tongue

Fast det funkar ju såklart bara tills snuten som stoppar en med gamla lappen bestämmer sig för att knata iväg till snutbilen och kolla lite närmare på kortet wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
John87 Stolt Volvoägare
20 januari 2008 · 4 913 Inlägg

iander22 skrev:
Blev invinkad i en alko kontroll, blåste 0 promille.Polistjejen bad att få mitt körkort Helt vanligt giltigt ABkort, detta dög tydligen inte utan hon tog med kortet till polisbilen för att ringa och kolla upp det ...

Dom kan ju ha letat efter något/någon också.

Att dom minns hela registret i huvudet är lite mycket begärt så jag förstår att hon kollade det i bilen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TRYIT Teddan
20 januari 2008 · 2 495 Inlägg

John87 skrev:

iander22 skrev:
Blev invinkad i en alko kontroll, blåste 0 promille.Polistjejen bad att få mitt körkort Helt vanligt giltigt ABkort, detta dög tydligen inte utan hon tog med kortet till polisbilen för att ringa och kolla upp det ...

Dom kan ju ha letat efter något/någon också.

Att dom minns hela registret i huvudet är lite mycket begärt så jag förstår att hon kollade det i bilen.

va kan dom inte det i huvudet , fy f*n va dåligt big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
volvo_bambi
21 januari 2008 · 17 Inlägg

FireTraXX skrev:

SaabLejon skrev:

Smajly skrev:
Exakt..

Det räcker med en giltig legetimation.. sålänge du har det kan kortet som sagt ligga hemma i byrålådan.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … ion=1.html

"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

Tänkte fråga om det inlägget innan jag läste ditt.
För när jag blivit stannad så har jag i bästa fall haft passet på mig och då har de sagt till mig att man får böter ändå.

I teori-boken står det "Du måste alltid ha körkortet eller en godkänd legitimation med vid färd för att kunna visa upp det för polisman eller bilinspektör."
Då kan man ju inte få böter om man har med sig en giltlig legitimation.

VOLVO- The Intelligent Choice
Volvo 740 GL "Hävarn" (1988)
SaabLejon ÖSM #1 -08
21 januari 2008 · 484 Inlägg

volvo_bambi skrev:

SaabLejon skrev:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html
"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

I teori-boken står det...

Litar mer på lagtext och vad som står på polisens websida än något någon råkar säga står i dennes teoribok.
Kika du på sidan så ser du vad som faktiskt gäller och påpeka för din trafikskolelärare att din bok innehåller ev fel, om den numera fortfarande är av senaste och gällande tryck dvs.
Är boken inte från den senaste aktuella tryckningen, behöver du dock inte ens bry dig då boken mycket väl kan innehålla mängder av felaktig info utan kassera och läs den aldrig mer.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
volvo_bambi
21 januari 2008 · 17 Inlägg

SaabLejon skrev:

volvo_bambi skrev:

SaabLejon skrev:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html
"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

I teori-boken står det...

Litar mer på lagtext och vad som står på polisens websida än något någon råkar säga står i dennes teoribok.
Kika du på sidan så ser du vad som faktiskt gäller och påpeka för din trafikskolelärare att din bok innehåller ev fel, om den numera fortfarande är av senaste och gällande tryck dvs.
Är boken inte från den senaste aktuella tryckningen, behöver du dock inte ens bry dig då boken mycket väl kan innehålla mängder av felaktig info utan kassera och läs den aldrig mer.

Det står i körkortsförordningen som står längst bak i boken... samma som står på polisens hemsida.... och boken är den senaste!

VOLVO- The Intelligent Choice
Volvo 740 GL "Hävarn" (1988)
Smajly
21 januari 2008 · 3 059 Inlägg

SaabLejon skrev:

Smajly skrev:

volvo_bambi skrev:
dom kollar ju upp om kortet är indraget osv,,, men man kan ha med giltligt pass ist, för kortet.....

Exakt..

Det räcker med en giltig legetimation.. sålänge du har det kan kortet som sagt ligga hemma i byrålådan.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … ion=1.html

"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

Öhhh, varför ska du ha både körkort OCH en ID handling när körkort är en godkänd ID handling??
Du kan ringa dom och fråga, sen lägger du fram svaret här så är ju allt klart..

Senast redigerat av Smajly (21 januari 2008)

SaabLejon ÖSM #1 -08
21 januari 2008 · 484 Inlägg

Smajly skrev:

SaabLejon skrev:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html
"Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor."

Öhhh, varför ska du ha både körkort OCH en ID handling när körkort är en godkänd ID handling??
Du kan ringa dom och fråga, sen lägger du fram svaret här så är ju allt klart..

Läs vad det egentligen står i texten så slipper du missuppfatta wink
(som sagt läs ordentligt så ser du att det du skrivit inte har något med quote-text att göra)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
SaabLejon ÖSM #1 -08
21 januari 2008 · 484 Inlägg

volvo_bambi skrev:
Det står i körkortsförordningen som står längst bak i boken... samma som står på polisens hemsida.... och boken är den senaste!

Så du menar att :

Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med
sig

1. körkortet, eller

2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker
förarens identitet
.

På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna
överlämnas för kontroll.


2 kap. Förarbehörighet
Krav på körkort

1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och
motorredskap klass I får köras endast av den som har ett
gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en
bil skall föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet.

Inte gäller längre ?

Enl. iaf. tidigare bestämmelser skall man kunna visa upp bevis på förarbehörighet när polisman efterfrågar densamma, då lämpligt och enkelt genom körkortet som också visar personens identitet.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
moose46019 study
22 januari 2008 · 772 Inlägg

du behöver inte ta med körkortet men du får ju betala i stället.

dvs det du inte har i huvudet får man ha i plånboken.

den som inte ser att det står ta med körkort mellan raderna var god läsa om svenska abc

Senast redigerat av moose46019 (22 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang