Körkortet svårt att ta?

Tony127
24 januari 2008 · 26 Inlägg

Hoppas på att klara det innan sommaren så jag kan glida runt med kromfälgarna big_smile
Wohoo!

snowrider89 Små kåt i mercedes ! ^^,
24 januari 2008 · 71 Inlägg

Tjo,lånar denna tråd lite granna tongue Jag har nu tokpluggat ungefär 3 mån,har gått på en intensiv kurs,och skrivit teoriprovet B 3ggr.. förstår nu inte varför jag kuggar hela tiden. och har ju bilintresset i blodet,men klarar fan inte skrivningen sad har gjort alla körningar,men inte provet. och då undrar jag!,finnns de någon som kan ge lite förslag? elr berätta om när ni/någon gjorde provet? smile  För vill ju verkligen ha KÖRKORTET! sad Mvh jenny.

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P
Mercedes w124 "Ny projektet" (1993)
richardoo290 VOLVO for life..
25 januari 2008 · 2 113 Inlägg

snowrider89 skrev:
Tjo,lånar denna tråd lite granna tongue Jag har nu tokpluggat ungefär 3 mån,har gått på en intensiv kurs,och skrivit teoriprovet B 3ggr.. förstår nu inte varför jag kuggar hela tiden. och har ju bilintresset i blodet,men klarar fan inte skrivningen sad har gjort alla körningar,men inte provet. och då undrar jag!,finnns de någon som kan ge lite förslag? elr berätta om när ni/någon gjorde provet? smile  För vill ju verkligen ha KÖRKORTET! sad Mvh jenny.

be om att få göra muntligt teoriprov, och så använder du bara sunt förnuft så ska de gå bra wink

snowrider89 Små kåt i mercedes ! ^^,
25 januari 2008 · 71 Inlägg

haha jaså du de tycker du? tongue ja snart blir jag knäpp,vill köra bil! big_smile

Varför heter det "kofångare" när de lika gärna kunnat heta "getfångare" elr "renfångare" ? :P
Mercedes w124 "Ny projektet" (1993)
Tony127
31 mars 2008 · 26 Inlägg

Hej gott folk, kära vänner! Inte varit inloggad på nån månad nu tongue
Körkortet är nära nu! Hoppas på att ha det innan den 15:e Juni!
Nån som har tips på vart man kan köpa bra, fina och billiga bilar?
Blocket finns ju men där kan man ju inte vara säker på att bilen rullar
länge efter köpet tongue

Tigerofsweden
31 mars 2008 · 1 231 Inlägg

haha vi har ungefär 1048 bilfirmor här och runtomkring ...
förstår inte va problemet med blocket är ? det säljs en hel del bilar där kan jag tala om ...

alexandern
31 mars 2008 · 161 Inlägg

Ju mer du tränar ju bättre blir du ju! Har du som mål att bara klara körtkortet? Eller vill du bli en duktig förare? Antingen läser du lite själv i teoriboken och övningskör privat.. kanske precis klarar körkortet. Eller så kör du på en körskola.. hör med nå uppkörningsgubbar på vv om vilka trafikskolor som är bra och seriösa där du bor, det kan skilja mycket mellan skolorna.  Så väljer du en bra skola, blir duktig på att köra.. istället för att bara just så pass klara körkortet!

Smajly
31 mars 2008 · 3 059 Inlägg

Har inte läst hela tråden men alla som säger att det är enkelt skulle inte ha det lika lätt om dom skulle ta om det nu.
Det var lätt för ett tag sen men saker o ting har ju ändrat sig..
T.ex. allt det hära med ECOdriving som e så jedra poppis just nu. Man kan tillomed bli kuggad för att man inte växlar från 2'an direkt till 4'an beroende på situation.
Nu får man knappt stanna i en vägkorsning heller.. allt ska anpassas hela tiden..

Så kort tid tillbaka som för mindre än ett halvår sen fanns inget av detta och det var relativt "lätt" att ta körkort.
Idag måste man även gå handledarkurser med dom man ska köra med.. Kostar några hundra per person. Passa på att samla så många som möjligt på en gång till kursen som du vill köra med.
Går du en gång med din fassa kostar det för både dig och honom, går du veckan efter med din mossa måste du åter igen betala även för dig själv även om du redan gått en gång.

Tjejen jobbar på STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) så man vet ju vilka åldrar o ungefär hur många som kuggar från alla skolor som är medlemmar i förbundet.. och det är INTE lite som kuggas.
Det är STR som infört handledarkurserna och ECOdrivingen.. och det är dom som gör alla körskoleböcker och material.

Senast redigerat av Smajly (31 mars 2008)

v8rickard Gammelbilsnörd
1 april 2008 · 450 Inlägg

Bättre lägga 5-6K extra på lektioner, det är en billig livförsäkring i långa loppet! Kommer man bara hyfsat väl förberedd så klarar man det såklart, själv har jag klarat alla körkortsprov på första försöket hittills, dvs 5. Man måste ju skaffa sig lite känsla för när det är dags att ex skriva teoriprov...

Emelie_244
11 januari 2009 · 375 Inlägg

ttteee skrev:
Jag har uppkörning och skrivning om ca 2 veckor och är jävligt nervös.
Jag undrar om det är skit svårt, just uppkörningen?
Har kört 12 lektioner på körskola och kört hemma vid sidan av,
tror ni att de blir några problem då?

Lycka till smile
Ne jag tror inte att du ska ha några problem. Försök bara att ta det lugnt så löser det sig smile
Jag tog bara 2 körlektioner på körskolan och körde mkt hemma och jag hade inga problem.
Hoppas det går lika bra för dej smile

Senast redigerat av Emelie_244 (11 januari 2009)

Volvo S40 (2008)
FLindgren
11 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Känns det inte bra inför uppkörningen kanske du ska vänta tills du känner dig säker?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
weian Concordia res parvae crescent
11 januari 2009 · 924 Inlägg

så länge du känner dig säker med dig själv så e de lugnt.
ja kan dehär mä att backa runt hörn, ja kan fickparkera, när ja kör så går inte hastighetsmätarn som en jojjo.
MEN!!! detta känner ja mig osäker på, öva, öva, öva sen så övar då lite till. tills du känner dig säker.
självsäkerhet får man ha, men man ska inte vara/bli mallig.

klart man blir nervös, men e du säker mä dig själv så kommer allt gå bra.

de finns ju sånna gubbar/gummor som bara måste hitta nåt fel så dom kan kugga den som kör upp, men man brukar få en liten hint om dom e sånna när man hälsar på dom. men de e nog ingen fara.

men gör du bara som dom säger så funkar de, å blir du osäker på nåt dom säger så fråga, fråga, fråga!!!
dom ska vara tydliga så att du förstår det du ska göra.

lycka till

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Rojpen
11 januari 2009 · 2 230 Inlägg

tips. kör överallt så fort du ska nånstans eller nån, be att få övnings köra, be din "lärare" fråga saker undervägen.. lär sig bra dåsmile sen ja läsa den hemska boken är bra med..
men normalt ligger ett körtkort på 5-10 tusen om man inte är jävligt bra eller väldigt kass...
tog mitt på 3000 men då fick jag 10lektioner gratis av skolan.. (sundsvall)

Lycka till

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Joo
11 januari 2009 · 741 Inlägg

Traz skrev:
Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

Vad sa du nu? känner du ingen som klarat sig på under 10 lektioner?

Jag tog 5 lektioner sedan +halkbanan efter det hade jag uppkörning! min andra 3 polare tog 5-8 lektioner har jag för mig också! tror det är mååånga här på garaget som klarat sig på under 10 lektioner, samtidigt som endel andra kanske fått ta 20+..

Har man kört Manuell moped i sina tidigare år som jag så brukar man lära sig en manuell bil jäkligt fort, om man inte redan kan det innan! vem har inte kört runt på ett industriområde med farsan när man var liten?

Att ta körkort tyckte jag var ganska enkelt! den jobbigaste biten var teorin, har alltid och kommer alltid och hata teori oavsett vad man blir undervisad i..

EDIT; Självklart övningskörde jag med farsan ute på gatorna samtidigt också!

Senast redigerat av Joo (11 januari 2009)

alexxe En gång till nu
11 januari 2009 · 760 Inlägg

Tony127 skrev:
Tack för alla svar. Hehe desvärre har inte familjen bil och därför måste jag ta alla körlektioner hos bilskolan tongue Intresse har jag men saknar intresse att höra en gubbe babbla på i bonnier och därför blir jag orolig att jag kommer vara slö på att ta det tongue Vill ju kunna köpa min s60 innan sommaren big_smile

Då borde de ju va en morot för högt presterande tongue.

kolla me resten av släkten om inte dom har nån manuelt växlad bil för tusan, NIKE!! Just Do it! cool

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Victorduvet
11 januari 2009 · 395 Inlägg

Tony127 skrev:
Nu är det så att jag ska börja ta mitt körkort. Är PINSAMMA 22år och utan körkort *skämms*!
Är det någon som har seriösa tips på hur man ska göra för att ta det snabbast och enklast? Ska man tex. ta intensivkurs? Ska man köra igenom bonniers innan? Läsa körkortsboken? En sak är säker, DIREKT efter blir det en volvo S60, det enda som står i vägen mellan mig och volvon är körkortet. Tacksam för alla tips, bör även tilläggas att jag är värdelös på att köra bil manuellt! Bara kört automat ett par gånger. Mvh Tony

Rätt individuellt, hur snabbt man lär sig köra bil, hur duktig man är på läsa o.sv
jag köpte "teoripaket" med dataprogram och böcker, tycker det var skitbra.
jag tycker själv att det är bättre att läsa på trafikskolan så koncentrerar man sig bara på att läsa. Är man hemma så är det lätt att avbryta å bara göra något annat =P
Och sen så tog jag 6-7 körlektioner, halkbana, och sedan uppkörning.
Så det tog inte mer än 2 månader, och det var pga att Trafikskolan hade semester wink
och det kostade inte mycket alls smile

Senast redigerat av Victorduvet (11 januari 2009)

BMW 520 (1992)
Kigge90
11 januari 2009 · 250 Inlägg

jag tog mitt kökort i säffle och det gick inte på mera en 13.500 men då är det ochså intensiv kurs
tyckte då att detta lät bäst då jag själv är en dyxlekter, men har väldigt lätt för praktist utförande
jag rekoendera då söka intensiv kurs  hos säffle / centrala trafik skola lärarna är väldigt bra och
man bor väldigt bra.  på tal om att inte har kört hade en kvinna 30 års ålden där som aldrig har rört en bil tog sitt körkort på 3 veckor där  och man får bra hjälp med pluggningen

// Christopher

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
snoddas
12 januari 2009 · 1 142 Inlägg

inför uppkörningen var ja oxå nervös och skaka som tusan men så fort ja satte mig i bilen så försvann allt de. vet inte hur men om de är svårt och allt beror ju personen själv endel tycker de var enkelt och endel svårt. beror ju på hur hårda läraren är me big_smile

Rock-Star
12 januari 2009 · 2 982 Inlägg

Rail skrev:
Jag gjorde körkortet 2008 November, och det kostade mig 3500kr.. Jag körde privat med farsan och klara allt på första. Det viktigaste är att du kör så att kontrollanten känner sig säker bredvid dig, och överdriv allt.. Titta på ALLA skyltar, råkar du köra fel så säg till det gjorde jag och jag fick helt enkelt vända tbx.

Men du ska helt enkelt visa vad d kan så överdriv dina rörelser och viktigast av allt häng inte upp dig på ett fel.

Håller med rail

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 januari 2009 · 5 650 Inlägg

mitt körkort kostade närmare 15 tusen och då är allt inräknad halka hyrning av uppkörnings bil osv..

och jag gjorde allt till 100% på körskolan och klarade allt på första försöket

iof de va 2005/2006 vet inte hur mkt som har ändrat sig sen dess i pris

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang