Beslutsamhetsångest Volvo lr Saab

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Tjenare garaget. Nu behöver jag lite hjälp igen.
Sålde min kära 740 16v igår. Jag har fått riktigt bra pris på 2 bilar som jag vill ha.

Volvo 740 86:a
med en rak 6:a 24v motorbytet helt lagligt och på papper. Grymt fin inredning, all lyx man kan tänka sig.  Bilen är nylackad, 17´ fälgar, nått kjolpaket och 100% rostfri.
Negativa är att det är en automat som har låst sig i eco läge dvs så rör den knappt på sig. instrumentbelysningen paj och vänsterblinkers paj.

Andra bilen

Saab 9000 - 96:a Trubo
Helt orginal, endast trimmad med steg 3 från maptun. Går grymt bra också mycket fräsh inredning med stora datorn och grejer.
Negativa Den har gått 32 tusen mil, dock 700 sedan trimmning. lite smälld på höger framskärm (rådjur). Den är helt orginal = äklig, plåtfälgar.

Ja jag vet inte, har tuvärr inga bilder på dom.
Jag vet att jag riskerar körkortet med saaben, säljaren hade bilen 2 veckor innan han losa sitt. Vovlon kommer dra soppa som fan hur man än kör. Saaben kan man ju iallfall välja att köra under ladd och inte. Saaben kommer jag skämmas i tills jag åker ifrån dom. Har kört vovlo hela mitt liv och det gör ju de hela lite jobbigare.

Ja säg vad ni tycker! Jag tog en day of idag för att fundera.
Mvh David

Senast redigerat av Mr_EmCom (17 januari 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
beatone
17 januari 2008 · 127 Inlägg

Eftersom jag är SAAB-skadad så kommer jag säga 9000.. Men att den ser orginal ut går ju att göra något åt. Behöver inte vara dyrt med några 16" Aerofälgar och kanske en nedlackering.

Volvon verkar ju bli en dyr saga om automaten behöver bytas ut..

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

beatone skrev:
Eftersom jag är SAAB-skadad så kommer jag säga 9000.. Men att den ser orginal ut går ju att göra något åt. Behöver inte vara dyrt med några 16" Aerofälgar och kanske en nedlackering.

Volvon verkar ju bli en dyr saga om automaten behöver bytas ut..

JO, fast till saaben får jag med 16 tummare sommardäck.
Men saaben var nån tusenlapp dyrare så då ryker alla mina pengar jag fick av 16v:n. till  volvon har jag ca 2-3 tusen att röra mig med..

Men hur som, jag kan nog ändå sälja båda bilarna för ca 20 på blocket sen ändå. Kanske lite gnälligare med saaben eftersom den gått så långt och är trimmad.

Föresten det är inte själva lådan som är paj, det är en liten kontak som man kan byta eko sport och komfort på. en liten dosa, vet dock inte vad den kostar.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Lalla78 Drifttekniker VA
17 januari 2008 · 580 Inlägg

Satsa på saaben du. Är inget Saab entusiast direkt men skulle nog satsa på den i ditt fall. Utseendet går det ju att fixa i efterhand. Kolla så att växellådan är frisk på Saaben bara. Går lätt sönder när de trimmas. En kamrat till mig har haft några Saab 9000 turbo. En av dem med steg 3 trim. Växellådorna pajade på varenda en. Men så länge lådorna höll gick de jäkligt bra. Komforten är jäkligt sköna i dem.

Senast redigerat av Lalla78 (17 januari 2008)

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Lalla78 skrev:
Satsa på saaben du. Är inget Saab entusiast direkt men skulle nog satsa på den i ditt fall. Utseendet går det ju att fixa i efterhand. Kolla så att växellådan är frisk på Saaben bara. Går lätt sönder när de trimmas. En kamrat till mig har haft några Saab 9000 turbo. En av dem med steg 3 trim. Växellådorna pajade på varenda en. Men så länge lådorna höll gick de jäkligt bra. Komforten är jäkligt sköna i dem.

Jo det har jag med hört. Den här känns bra! Har hört att man alldring ska dra hårt 1:an till :2an men det spinner ju ändå bara då, och gör man det i en frmhjulsdriven bil är man ett fucko enligt mig.

Men jag väntar lite med att bestämma mig tills nån volvo ägare kommer och hävdar sig smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
viccoA
17 januari 2008 · 3 111 Inlägg

Saaben hade rullat lite men är precis som volvon billig att laga när det rasar, den går både billigare och snabbare och har minst lika bra komfort som volvon. Trist att den är lite ofräsch och orginal men som beatone skrev ovan går det ju ganska lätt att göra den lite roligare iaf.

Ekbl0m Stövarn
17 januari 2008 · 225 Inlägg

varför inte slänga in en manuel låda i volvon, drar lite mindre då men det kan vara lite riskabelt att ha en bil som är trimmad och gått 30,000 mil, lite långt tycker jag.

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
beatone
17 januari 2008 · 127 Inlägg

30.000 mil i saaben? Den är precis inkörd i min mening smile

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

viccoA skrev:
Saaben hade rullat lite men är precis som volvon billig att laga när det rasar, den går både billigare och snabbare och har minst lika bra komfort som volvon. Trist att den är lite ofräsch och orginal men som beatone skrev ovan går det ju ganska lätt att göra den lite roligare iaf.

Jo men då måste jag åka ett bra tag innan jag har råd att "sltyla" den.
volvon kan jag sätta igång med på en gång.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
twin_cam Smålänning
17 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Ligger i samma sits som du, fast jag ska välja mellan 9000 2,3 LTT och 945 LTT...

Men i ditt fall så hade jag utan tvekan tagit saaben. Steg tre är sista innan turbobyte, vilket betyder att du får det goa lågvarvsdraget, sen går dom att klöra kring 0,6 - 0,7 liter/mil.

En ombyggd bil är jag allitd skeptiskt till, för att bara för att den är regad med det, så behöver det inte vara riktigt gjort.

Både volvo och saab har mer eller mindre odödliga motorer, och får dom bara den skötsel dom vill ha så är det inga problem att köra både 40 och 50 000 mil utan att ens reflektera...
Sen om man i föredrar gjutjärn eller alu i motorblocket är en annan sak.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Ekbl0m skrev:
varför inte slänga in en manuel låda i volvon, drar lite mindre då men det kan vara lite riskabelt att ha en bil som är trimmad och gått 30,000 mil, lite långt tycker jag.

hehe där kom volvonissen tongue
Jo visst det är ingen omöjlighet. Men frågan är hur många som kommer vilja köpa den med felaktid låda. (för jag kommer inte ha råd att  ha nån av bilarna kvar så värst  länge. Kanske bara till sommaren.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

twin_cam skrev:
Ligger i samma sits som du, fast jag ska välja mellan 9000 2,3 LTT och 945 LTT...

Men i ditt fall så hade jag utan tvekan tagit saaben. Steg tre är sista innan turbobyte, vilket betyder att du får det goa lågvarvsdraget, sen går dom att klöra kring 0,6 - 0,7 liter/mil.

En ombyggd bil är jag allitd skeptiskt till, för att bara för att den är regad med det, så behöver det inte vara riktigt gjort.

Både volvo och saab har mer eller mindre odödliga motorer, och får dom bara den skötsel dom vill ha så är det inga problem att köra både 40 och 50 000 mil utan att ens reflektera...
Sen om man i föredrar gjutjärn eller alu i motorblocket är en annan sak.

Sant. Det är en 2.0:a LLT, drar som fan från 3k
Fast volvon hade ett vrid som jag alldrig kännt förut (med sug motor)

740:n är byggd av nån som vet vad han håller på med. Allt var helt klockrent, bortsett fårn lite eltrassel och ingen varvmätare.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
twin_cam Smålänning
17 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

twin_cam skrev:
Ligger i samma sits som du, fast jag ska välja mellan 9000 2,3 LTT och 945 LTT...

Men i ditt fall så hade jag utan tvekan tagit saaben. Steg tre är sista innan turbobyte, vilket betyder att du får det goa lågvarvsdraget, sen går dom att klöra kring 0,6 - 0,7 liter/mil.

En ombyggd bil är jag allitd skeptiskt till, för att bara för att den är regad med det, så behöver det inte vara riktigt gjort.

Både volvo och saab har mer eller mindre odödliga motorer, och får dom bara den skötsel dom vill ha så är det inga problem att köra både 40 och 50 000 mil utan att ens reflektera...
Sen om man i föredrar gjutjärn eller alu i motorblocket är en annan sak.

Sant. Det är en 2.0:a LLT, drar som fan från 3k
Fast volvon hade ett vrid som jag alldrig kännt förut (med sug motor)

740:n är byggd av nån som vet vad han håller på med. Allt var helt klockrent, bortsett fårn lite eltrassel och ingen varvmätare.

Jo, det är ju alltid trevligt med sex cylindrar smile Men du nämde själv att det va lite eltrassel, och om du får ordning på det, och på lådan så kan du nog få en hacka för den. Är allting med motorfästen och sådant riktigt gjort så är det ju bara elen kvar, och det fixar du med ett kopplingschema. Brukar volvo inte vara så kinkiga med att lämna ut.

Att byta till en manuell låda kan bli rätt dyrt.. Du ska ju ha en låda (M90) en ny koppling och ett svänghjul... Är det bara knappen så går ju den byta.

sexa+automat kommer jag nog alltig att hålla som ultimat glidarkombo wink

Att saaben va en 2,0 LTT säker värdet på den rätt mycket, så då börjar det tala för volvon om du inte ska ha bilen så länge... 2,0 är inte lika efterfrågade som 2,3.
Köp volvon, fixa ALLA fel, glid som en kung ett tag och sen sälj cool

Senast redigerat av twin_cam (17 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
aenfors
17 januari 2008 · 375 Inlägg

när jag läste tänkte jag saab ända tills jag kom till mil antalet. Visserligen är det ju driftsäkra motorer. Men lådan är jag lite skeptisk till med tanke på trimmet.

Problemet med lådan på volvon låter ju inte som en förmögenhet att fixa och ett plus för rwd om du tycker det är kul.

Saaben är nyare och skönare att åka och eftersom du inte skulle behålla den så länge så borde lådan klara sig under tiden.

har inte kommit fram till vilken jag skulle välja ändå tongue

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

aenfors skrev:
när jag läste tänkte jag saab ända tills jag kom till mil antalet. Visserligen är det ju driftsäkra motorer. Men lådan är jag lite skeptisk till med tanke på trimmet.

Problemet med lådan på volvon låter ju inte som en förmögenhet att fixa och ett plus för rwd om du tycker det är kul.

Saaben är nyare och skönare att åka och eftersom du inte skulle behålla den så länge så borde lådan klara sig under tiden.

har inte kommit fram till vilken jag skulle välja ändå tongue

JO det är ju det ochså. Jag tycker int e det är specielt kul att köra fort. Jag gillar att åka runt i roldeller inne i stan och på parkeringar tongue

@twin_cam jo en manulel-konvertering kostar ju en del. Bara lådan går ju på 4-5
Sen förstod jag inte riktigt va du mena med att auto + 6:a = inte glidare. Det är väll precis vad det  är? tongue

Fan det här har ju inte hälp mig nånging :gha roll

lol

Men tack så hämst mycket för alla svar, fortsätt gärna

Senast redigerat av Mr_EmCom (17 januari 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
abs_motorsport
17 januari 2008 · 7 Inlägg

volkswagwen så var detta problem löst..

twin_cam Smålänning
17 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
@twin_cam jo en manulel-konvertering kostar ju en del. Bara lådan går ju på 4-5
Sen förstod jag inte riktigt va du mena med att auto + 6:a = inte glidare. Det är väll precis vad det  är? tongue

Nu läste du väll lite fel wink
Såhär skrev jag:

sexa+automat kommer jag nog alltig att hålla som ultimat glidarkombo wink

Alltså det är en ultimat glidare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

twin_cam skrev:

Mr_EmCom skrev:
@twin_cam jo en manulel-konvertering kostar ju en del. Bara lådan går ju på 4-5
Sen förstod jag inte riktigt va du mena med att auto + 6:a = inte glidare. Det är väll precis vad det  är? tongue

Nu läste du väll lite fel wink
Såhär skrev jag:

sexa+automat kommer jag nog alltig att hålla som ultimat glidarkombo wink

Alltså det är en ultimat glidare smile

Jahaa tänkte väll de wink

@abs_motorsport. HA!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
rs niklas saab expert
17 januari 2008 · 248 Inlägg

klart du ska ha saaben men orginal inte massa vingar å skit bara fina alu fälgar dom är ju fina som dom är. volvo är ju hur tråkig som helst duger väl att plöja med.  även om jag aldrig skulle köpa en 9000 då jag bara grejar å har en sammling saab 99or.

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
Niklas1987 NO
17 januari 2008 · 2 182 Inlägg

Många turbo bilar brukar var hårt körda, så kolla den innan, skulle valt saaben om jag var illa tvungen och om turbon är frisk, eftersom jag redan har en volvo, och du har ju redan två wink omväxling förnöjer.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang