2646
Sök

kamrem gick sönder på en volvo 740, -89, 4cylindr., skador???

45 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#1
hej
kamremmen pä en volvo 740 (vet inte om det är en gl gle glt??.....men den har injector, 2.3 liter motor, och en liten bit metal imellan framlampan och kofängaren) har gätt sönder när man körde ca70km-t.....
undrar om det kunde har blivit skador på ventiller , eler det är bara att byta kamremmen_??


Forummoderator
26 289 Inlägg
20 januari 2008
#2
Exterminator skrev:
hej
kamremmen pä en volvo 740 (vet inte om det är en gl gle glt??.....men den har injector, 2.3 liter motor, och en liten bit metal imellan framlampan och kofängaren) har gätt sönder när man körde ca70km-t.....
undrar om det kunde har blivit skador på ventiller , eler det är bara att byta kamremmen_??
Ursäkta men..körde ni bilen och det small till och den slutade gå
eller är du bara oroad för att den här biten har förstört nåt?
Går bilen över huvudtaget? Är det skador synliga på motorn?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

551 Inlägg
20 januari 2008
#3
nää det ska inte va några problem, dom maskinerna brukar inte hända nåt om kamremmen går av(förutom b230k).. bara nollställ motorn o på me en ny rem.
Senast redigerat av marven (20 januari 2008)

You can't B serious, oh K

221 Inlägg
20 januari 2008
#4
marven skrev:
nää det ska inte va några problem, dom maskinerna brukar inte hända nåt om kamremmen går av(förutom b230k).. bara nollställ motorn o på me en ny rem.
tändnigen ossåtongue


Trucker
234 Inlägg
20 januari 2008
#5
b23 motorerna händer  inget med ventilerna om remmen går av värre med 230 motorerna.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
20 januari 2008
#6
det händer ingenting med dom om det inte är en 16v annars så är det bara att slänga på en ny kamrem så ska den gå som en volvo motor igen


905 Inlägg
20 januari 2008
#7
släng på en ny rem, komptesta ser allt bra ut så gasa vidare.

Egen företagare
864 Inlägg
20 januari 2008
#8
släng på en ny rem bara. enda motorerna det ät någon fara på är K-motorn och 16v, det spelar ingen roll om det är b230 eller b23. samma toppar ändå på de motorerna, enda är att b23 har lite andra lager i motorn.
så nolla motorn och på med remmen...

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

45 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#9
tack för alla svar
hur vet man om vilken motor det är...?


Mr White
1 072 Inlägg
45 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#11
jag hittade att det är en b230f...inga skador då?
finns det nån som har en bra guide om hur man sätter dit en ny rem?(alla kugghjul måste nu ställas in också?)


1 878 Inlägg
21 januari 2008
#12
Exterminator skrev:
jag hittade att det är en b230f...inga skador då?
finns det nån som har en bra guide om hur man sätter dit en ny rem?(alla kugghjul måste nu ställas in också?)
om du inte ändrar på kuggen så är det ingen fara smile


45 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#13
men det har ändrat sig för at vi körde, när den gich sönder, sen körde jag 10 meter på startmotorn på 1a växel.......


Egen företagare
864 Inlägg
21 januari 2008
#14
det är ingen fara ändå. dreven är märkta hur dom ska stå, går på en halv timme-timme at byta rem ungefär. skit enkelt

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

158 Inlägg
21 januari 2008
#15
Om du är osäker på det du ska göra,gå till närmsta volvo verkstad - eller vilken verkstad som ehllst o be om att få papper utskrivet på hur man gör. Eller be nån polare som kan. Rätt så enkelt arbete. Kom ihåg att byta spännrulle!. men de kanske du visste.
Senast redigerat av Booornis (21 januari 2008)

"Objects in mirror tend to dissapear"

905 Inlägg
22 januari 2008
#16
Booornis skrev:
Om du är osäker på det du ska göra,gå till närmsta volvo verkstad - eller vilken verkstad som ehllst o be om att få papper utskrivet på hur man gör. Eller be nån polare som kan. Rätt så enkelt arbete. Kom ihåg att byta spännrulle!. men de kanske du visste.
eller så köper man sig  en haynes rep hand bok, väl spenderade pengar.

huh?
10 427 Inlägg
22 januari 2008
#17
Stämmer som folk säger att B230K, B234F (+B204FT/GT) är dom motorerna som det blir knas på vid kamremsbrott.

Kan ju bli nåt haveri om man har nån vass trimkam också kanske. Men det är väl lite överkurs.


45 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#18
tack grabbar!!!!
tänkte att hitta en på skroten(kollar att den är fin osv)
från vilka andra volvo motorer kan man ta en sån rem? min är b 230f...


Smålänning
7 882 Inlägg
22 januari 2008
#19
Exterminator skrev:
tack grabbar!!!!
tänkte att hitta en på skroten(kollar att den är fin osv)
från vilka andra volvo motorer kan man ta en sån rem? min är b 230f...
Nej, gör inte det. Att hämta kamrem på skroten är höjden av snålhet.

Visst, den kan hålla 30 000 mil, men den kan likagärna gå sönder såfort du vrider om nyckeln...

Köp en ny rem. Tror dessutom att volvos originalremmar är rätt billiga.

Annars, köp på Biltema! Det är bättre än en rem från skroten...

Man kan aldrig se skicket på en kamrem. Den går tvärt av. Den gick av på escorten under felsökning, och den ser jättefin ut. En kedja går att se och känna om den är dålig, men inte en rem.
Senast redigerat av twin_cam (22 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

261 Inlägg
22 januari 2008
#20
Kamrem kostar 75:- på kgtrimning...... om du inte har runda kugg, kostar då 175:-

Snåla inte på såna skitsummor!
Senast redigerat av 945TurboMS (22 januari 2008)


Sök