Byte av bromsok på grund av konstigt beteende

Stoxoz
27 januari 2008 · 125 Inlägg

Hejsan alla bilentutiaster där ute! Tänkte att någon kanske kunde ge mig lite råd och hjälp angående hur jag ska lösa ett litet problem jag har.

Saken är så här:

Jag har en BMW 318i (E46) ifrån 98. Den funkar finfint i det stora hela men det är ett par saker som jag varit lite orolig och osäker på. Jag har endast haft bilen i snart 3 månader. Och problemet har hållt på i kanske 2 utav dessa månader, tror jag.

Problemet är detta att jag har ett problem med något i bromsanordningen på vänster framhjul. Jag har tagit bort bromsoket för att göra en kontroll av det, till ytan så såg den relativt fräsch och fin ut, men problemet är det att kolven som ska trycka till beläggen mot skivan inte alltid åker tillbaka efter att man bromsat. Detta har då skapat ytterligare ett problem i det att jag fortfarande kör med en delvis (fast inte mycket) lite intryckt broms i ena bromsskivan, vilket i sin tur har börjat leda till stundtals otroligt irriterande ratt-vibrationer som ibland inte försvinner på ett bra tag. Och sedan när jag stannar och går ur bilen så är bromsskivan på vänster fram alltid mycket hetare än alla andra, och luktar dessutom lite smått bränt, vilket givetvis inte alls gör mig lugn.

Jag är mycket medveten om att man inte egentligen ska köra runt med bilen om det förekommer ett sånt här problem, men jag har inte haft så mycket val, och ekonomin har inte helt o hållet tillåtit mig att fixa problemet tidigare. Och jag känner mig inte direkt jättesugen på att lägga ner flera tusen för att få de nödvändigaste grejerna fixade. För jag vet att om jag byter ut bromsoket (som troligen är boven i dramat) på vänster fram, så ska man egentligen samtidigt byta även höger fram, och lägg därtill kanske nya slangar och bromsvätskor och dessutom byta ut den förmodligen fööör slitna bromsskivan.
Det är pengar som kanske är väl investerade om jag fixar detta, men jag önskar och undrar om ni tror att det finns nån annan lösning som inte kommer kosta lika mycket. Om jag måste byta ut delarna, måste jag nödvändigtvis byta ut allt på samma axel, eller kan jag skippa det?roll


Skulle vart oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite erfarna och smarta tips. Jag är verkligen ingen expert på bilar, jag är egentligen bara sugen på att få min bil att funka felfritt. Utan att saker och ting ska falera totalt och gå sönder för evigt.

Tack på förhand!

engolf
27 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Du kan "motionera" oket.
Dvs att ta loss bromsoket, sen trampa försiktigt på bromsen tills cylindern kommer lite längre ut.
Rengöra och ta bort ev rost, olja in och trycka in igen. Upprepa flera gånger.

Det är välkänt problem, och oftast hjälper det att rengöra och olja in cylindern.

hanomag
27 januari 2008 · 410 Inlägg

engolf skrev:
Du kan "motionera" oket.
Dvs att ta loss bromsoket, sen trampa försiktigt på bromsen tills cylindern kommer lite längre ut.
Rengöra och ta bort ev rost, olja in och trycka in igen. Upprepa flera gånger.

Det är välkänt problem, och oftast hjälper det att rengöra och olja in cylindern.

Olja in en bromskolv/ bromscylidner ?!?!?!?! då får jag hoppas att du menar med silikon baserat fett iaf! ingen vanlig motorolja! vanlig motorolja löser upp packningarna i bromssystemet! men ta loss oket och plocka ur bromskolvarna, brosha* Stavning? och gör noga rent, byt till nya packningar å montera igen smile lufta oket och kör sen smile

Copyright @ Rybbs Production
Polaren
28 januari 2008 · 352 Inlägg

Spraya lite 5-56 ? Det kan itne vara lite luft i systemet för den kolven? att det kan hjälpa att bara lufta det så kolven drar tillbaka sig igen.. Oftast brukar det vara simpla fel men gör som jag brukar göra, plocka ner, renjör så noga som går sen smöj upp o prova sen därefter.
Försöker alltid väcka gammla saker till liv big_smile så man kan spara en slant!

//Polaren

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
engolf
28 januari 2008 · 3 235 Inlägg

hanomag skrev:

engolf skrev:
Du kan "motionera" oket.
Dvs att ta loss bromsoket, sen trampa försiktigt på bromsen tills cylindern kommer lite längre ut.
Rengöra och ta bort ev rost, olja in och trycka in igen. Upprepa flera gånger.

Det är välkänt problem, och oftast hjälper det att rengöra och olja in cylindern.

Olja in en bromskolv/ bromscylidner ?!?!?!?! då får jag hoppas att du menar med silikon baserat fett iaf! ingen vanlig motorolja! vanlig motorolja löser upp packningarna i bromssystemet! men ta loss oket och plocka ur bromskolvarna, brosha* Stavning? och gör noga rent, byt till nya packningar å montera igen smile lufta oket och kör sen smile

Motorolja på bromscylinder?!

Nja, skeptisk...
Menade nån universalolja.
Men det viktigaste är ju att ta bort eventuell rost och smuts från cylindern.

twin_cam Smålänning
28 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Smörja det med bromsvätska. Aldrig ha i ntt annat än bromsvätska eller det speciella fett som finns till att smörja bromsok.

Snåla inte med säkerhet! Den får kosta pengar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Stoxoz
28 januari 2008 · 125 Inlägg

Jag har plockat bort oket vid ett tillfälle och då verkade allt väldigt fräscht, vi gjorde i ordning det och allt verkade vara fint, men när vi trycker tillbaka kolven, så går han segt och ibland inte tillbaka, så det känns lite som att problemet kan vara aningen diffust, med tanke på att problemet med rattvibrationerna och extra varm broms inte alltid uppstår. Det är nåt som kommer och går lite tillfälligt ibland. Hade det vart ett ordentligt problem så borde det väl ha skett mer ofta. Och jag är medveten om att säkerhet inte ska snålas med, men jag känner att jag borde överleva ett par månader till, för så hemsk är inte bilen, den går riktigt fint och krånglar aldrig, riktigt skön o köra, så jag tror inte nåra större bekymmer ska va att oroa sig för, däremot skulle det vara skönt att kunna göra en liten behandling bara för att säkerhetsställa att inget går på tok. Jag ska nog avvakta ett tag för att se om problemet uppstår vid upprepade tillfällen, är det så så får jag ta era tips att smörja in grejerna ordentligt, blåsa rent och lufta dom. Det låter som en hälsosam idé!

Salem
28 maj 2013 · 26 Inlägg

Hej vad för verktyg hade du för att ta loss bromsoket . skulle göra det på min idag men jag kunde inte se det på grund utav att  bilen stod en domkraftl. behövs det torks elr insex nyckel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang