Biltemas oljefilter?

joockee
30 januari 2008 · 328 Inlägg

Någon som använder Biltemas oljefilter? Bra? Dåligt?
Tänkte köpa det till min 316i E30 nu, hade tänkt göra en liten service på den.

evilaudio
30 januari 2008 · 16 195 Inlägg

funkar hur bra som helst..  så länge de bara e en "svensson bil" så smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Ahlsen
30 januari 2008 ·

hade nog köpt mig ett orginal filter ja. känner man på ett biltema filter så är dom lättare än orginalet, måste ju innebära att det är mindre innehåll som renar bättre

Koop
30 januari 2008 · 1 867 Inlägg

Jag har hört skräckhistorier om bilverkstäder som har hittat filtermassan inne i motorn på bilar och sånt med biltemas oljefilter.
Uppsök bmw själva eller mekonomen/micro/EU som säljer filter i originalkvalitet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Tom Darth Vader
30 januari 2008 · 1 644 Inlägg

Jag ahr bara hört bra, iaf inget dåligt om deras filter. Många har kanske det, och många överdriver nog också bara för att "biltema är skit". Säkert inget som är bättre än något annat, men dugligt.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Natural
30 januari 2008 · 431 Inlägg

Fjantigaste jag har hört.

Biltema säljer ju MAN filter! 

Det säljer vi på Autoexperten och Meca också.    Men även Mekonomen tar hem MAN filter ibland.

Sen finns det väll vissa filter som biltema har, som jag inte vet märket på.

joockee
30 januari 2008 · 328 Inlägg

Natural skrev:
Fjantigaste jag har hört.

Biltema säljer ju MAN filter! 

Det säljer vi på Autoexperten och Meca också.    Men även Mekonomen tar hem MAN filter ibland.

Sen finns det väll vissa filter som biltema har, som jag inte vet märket på.

Tror inte de är MAN filter. Dom kostar lixom 45 spänn

Natural
30 januari 2008 · 431 Inlägg

joockee skrev:

Natural skrev:
Fjantigaste jag har hört.

Biltema säljer ju MAN filter! 

Det säljer vi på Autoexperten och Meca också.    Men även Mekonomen tar hem MAN filter ibland.

Sen finns det väll vissa filter som biltema har, som jag inte vet märket på.

Tror inte de är MAN filter. Dom kostar lixom 45 spänn

Nehe, dom ligger ju i MAN förpackningar.
Finns även boschfilter som kostar 45kr.
Sen är det lite skillnad, biltema tjänar ca 15% på sina grejjer, medans dom flesta andra reservdelsfirmorna tjänar 50-60% på filter.

Så om biltema tar 50kr för ett volvo filter, och tex meca tar 70kr.  Så är det samma filter, fast meca väljer att ta mer betalt.


Skulle vara kul och se vad MAN tycker om att biltema säljer "skit filter" i deras kartonger?

Tror du själv att biltema har råd att ha en egen fabrik som pumpar ut 100 tusentals filter?

JakeDevilson
30 januari 2008 · 152 Inlägg

är nog inget fel på biltemas filter, står det MAN på kartongen så e det ju Man. ok har ju Man filter till opel som kostar 29 spänn!!

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
Garic
30 januari 2008 · 539 Inlägg

ingen fel alls på biltemas oljefilter, tro mig smile och du ska ha det bara till en 316 e30 så det är lugnt...

som "evilaudio" sa, så länge det är till en vanlig bil så funkar biltema perfekt.

Natural
30 januari 2008 · 431 Inlägg

Garic skrev:
ingen fel alls på biltemas oljefilter, tro mig smile och du ska ha det bara till en 316 e30 så det är lugnt...

som "evilaudio" sa, så länge det är till en vanlig bil så funkar biltema perfekt.

Vad är det som är så dåligt med Biltemas filter då? När man bara kan ha dom till svensson bilar?

En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN.  Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker!  Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)

Senast redigerat av Natural (30 januari 2008)

Volvo Knugen The one and only
30 januari 2008 · 1 091 Inlägg

Natural skrev:

Garic skrev:
ingen fel alls på biltemas oljefilter, tro mig smile och du ska ha det bara till en 316 e30 så det är lugnt...

som "evilaudio" sa, så länge det är till en vanlig bil så funkar biltema perfekt.

Vad är det som är så dåligt med Biltemas filter då? När man bara kan ha dom till svensson bilar?

En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN.  Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker!  Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
evilaudio
30 januari 2008 · 16 195 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Natural skrev:

Garic skrev:
ingen fel alls på biltemas oljefilter, tro mig smile och du ska ha det bara till en 316 e30 så det är lugnt...

som "evilaudio" sa, så länge det är till en vanlig bil så funkar biltema perfekt.

Vad är det som är så dåligt med Biltemas filter då? När man bara kan ha dom till svensson bilar?

En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN.  Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker!  Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sik
30 januari 2008 · 1 072 Inlägg

Kapa upp ett MAN och ett Biltema filter och berätta sen skillnaden. Jag köper inte Biltemas iaf!

Greatsnyggo saabtok
30 januari 2008 · 1 306 Inlägg

evilaudio skrev:

Volvo Knugen skrev:

Natural skrev:

Vad är det som är så dåligt med Biltemas filter då? När man bara kan ha dom till svensson bilar?

En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN.  Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker!  Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

hehe de har ja aldrig hört talas om heller , kanske nån nymodighet roll

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
sik
30 januari 2008 · 1 072 Inlägg

Greatsnyggo skrev:

evilaudio skrev:

Volvo Knugen skrev:

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

hehe de har ja aldrig hört talas om heller , kanske nån nymodighet roll

Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen

Henrik_G Gokartförare och Skidåkare
30 januari 2008 · 227 Inlägg

evilaudio skrev:

Volvo Knugen skrev:

Natural skrev:
Vad är det som är så dåligt med Biltemas filter då? När man bara kan ha dom till svensson bilar?

En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN.  Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker!  Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

Det har det gjort väldigt länge. Sitter en gummiring som täpper för "små"hålen så att inte oljan rinner tillbaka.
Kolla på ett filter i genomskärning så ser du.

Edit: Sik han före

Senast redigerat av Henrik_G (30 januari 2008)

Opel Omega B 2.5 "Rescue-Opeln" (1997)
Nissan 200sx s13 "DDESIGN Drift Team" (1989)
evilaudio
30 januari 2008 · 16 195 Inlägg

sik skrev:

Greatsnyggo skrev:

evilaudio skrev:

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

hehe de har ja aldrig hört talas om heller , kanske nån nymodighet roll

Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen

kan du va vänlig å förklara för mig hur oljan kan rinna ur ett filter när de på de flesta bilar sitter monterade uppåner??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Speed_Advanced
30 januari 2008 · 131 Inlägg

Henrik_G skrev:

evilaudio skrev:

Volvo Knugen skrev:

Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

Det har det gjort väldigt länge. Sitter en gummiring som täpper för "små"hålen så att inte oljan rinner tillbaka.
Kolla på ett filter i genomskärning så ser du.

Edit: Sik han före

Ni måste mena överströmningsventilen. Det jag har hört om biltemas oljefilter är att man får dåligt oljetryck av dem. Men detta har jag inte upplevt så för mig är det inget fel på deras filter lr olja

I drive I laugh and I Conquer
evilaudio
30 januari 2008 · 16 195 Inlägg

ja har iaf kört me båtde biltemas filter å olja på ett flertal bilar å de har funkat hur bra som helst..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang