Biltemas oljefilter?

Jimm
30 mars 2008 · 1 661 Inlägg

bakfull skrev:
Min Passat TDI-95 hade gått 15.000 mil när jag köpte den.
Nu har den gått 48.000mil, på biltema olja,oljefilter,luftfilter,bränslefilter,en omgång glödstift, handbromswire och bromsbelägg och den går fortfarande som tåget, inget ventilslammer som tyder på dålig smörjning!!!
byter iof olja och filter (helsyntet) var 1500mil (serviceboken säger 750mil)!

Hmm, det är dyrt att vara snål. Du borde byta olja oftare.

engolf
30 mars 2008 · 3 235 Inlägg

cleo355 skrev:

engolf skrev:

cleo355 skrev:

men man tappar fortfarande dom bättre egenskaperna en dyrare olja har

Biltemaolja har förmodligen minst lika bra egenskaper som en "dyrare" olja.
Att biltemas kostar ca 50% av priset betyder inte automatiskt att den är sämre.

förmodligen så har den inte samma egenskaper..
addjektiven är inte lika många..
det är fakta..

Hmm..,

de extra oljetillsatserna du nämner har kanske en liten påverkan på motorns prestanda vid extrema temperaturer och belastningar, men den påverkan är så liten, att det inte är lönsamt att betala det extra priset.

Vid normal körning går det nog inte att mäta vad de tillsatserna gör för nytta.

Uppfyller oljan biltillverkarens specifikationer, så ser jag ingen grund till att inte använda en sådan olja.

cleo355
31 mars 2008 · 244 Inlägg

engolf skrev:

cleo355 skrev:

engolf skrev:

Biltemaolja har förmodligen minst lika bra egenskaper som en "dyrare" olja.
Att biltemas kostar ca 50% av priset betyder inte automatiskt att den är sämre.

förmodligen så har den inte samma egenskaper..
addjektiven är inte lika många..
det är fakta..

Hmm..,

de extra oljetillsatserna du nämner har kanske en liten påverkan på motorns prestanda vid extrema temperaturer och belastningar, men den påverkan är så liten, att det inte är lönsamt att betala det extra priset.

Vid normal körning går det nog inte att mäta vad de tillsatserna gör för nytta.

Uppfyller oljan biltillverkarens specifikationer, så ser jag ingen grund till att inte använda en sådan olja.

nu e det ju det som e problemet.. har inte sett nån olja från biltema som är godkänd av nån biltillverkare..

Beaverus
31 mars 2008 · 257 Inlägg

ok. nu kan jag nog nästan konstatera att biltema inte funkarens på svensonbilar. hade på min peugeot 205 gti. för lågt oljetryck enligt mätaren så jag köpte ett nytt på biltema samma oljetryck. köpte ett original och fick rätt oljetryck. nu köpte jag en volvo 850. så fort man står på tomgång så försvinner opljetrycket såpass mycket att det knackar i ventillyftarna, och vad sitter det för filter. j BILTEJMA.

gör som du vill men jag kommer aldrig någonsin köpa filter därifrån igen.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Val
31 mars 2008 · 99 Inlägg

cleo355 skrev:
nu e det ju det som e problemet.. har inte sett nån olja från biltema som är godkänd av nån biltillverkare..

Enligt instruktionsboken till min polo så står det nåt i stil med att om man inte får tag på "long life olja" så ska man ta en olja med rätt klassning (A2/A3 har jag för mig), vilket biltemas olja uppfyller. Det tolkar jag som att det är ok att köra på det.

olirc
31 mars 2008 · 245 Inlägg

cleo355 skrev:

engolf skrev:

cleo355 skrev:

förmodligen så har den inte samma egenskaper..
addjektiven är inte lika många..
det är fakta..

Hmm..,

de extra oljetillsatserna du nämner har kanske en liten påverkan på motorns prestanda vid extrema temperaturer och belastningar, men den påverkan är så liten, att det inte är lönsamt att betala det extra priset.

Vid normal körning går det nog inte att mäta vad de tillsatserna gör för nytta.

Uppfyller oljan biltillverkarens specifikationer, så ser jag ingen grund till att inte använda en sådan olja.

nu e det ju det som e problemet.. har inte sett nån olja från biltema som är godkänd av nån biltillverkare..

Och biltillverkarna har inga egenintressen roll genom att sälja den olja som dom köper in via sina märkesverkstäder?

Germax
31 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Man kan ju fråga sig om orginalfilter till Skoda, Kia mm är bättre än biltemas då, för de är ju budgetskitbilar som man sparat in utgifter på? lr menar ni att biltema lägger kvaliten 50% under alla orginalfilter?

Jag köper inte biltema till varken bmwn lr Maximan, inte för att jag tvivlar på kvaliten. Utan för att de inte finns där och man blir lite märkeskräsen! smile Se att jag valt de två dyraste bilmärkena (enligt mina erfarenheter) är ju lite tråkigt.. och dyrt.

Nu kom jag OT känner jag! smile
Biltemas skit funkar bra! Ända dåliga erfarenheten jag har är att deras olja inte gick bra i en Saab 9000 2.3T -91. Hällde i en tjockare turboolja och då kunde dne hålla oljetrycket uppe igen. Säger inte nödvändigtvis att de är oljans fel.. men så är de.

cleo355
31 mars 2008 · 244 Inlägg

olirc skrev:

cleo355 skrev:

engolf skrev:

Hmm..,

de extra oljetillsatserna du nämner har kanske en liten påverkan på motorns prestanda vid extrema temperaturer och belastningar, men den påverkan är så liten, att det inte är lönsamt att betala det extra priset.

Vid normal körning går det nog inte att mäta vad de tillsatserna gör för nytta.

Uppfyller oljan biltillverkarens specifikationer, så ser jag ingen grund till att inte använda en sådan olja.

nu e det ju det som e problemet.. har inte sett nån olja från biltema som är godkänd av nån biltillverkare..

Och biltillverkarna har inga egenintressen roll genom att sälja den olja som dom köper in via sina märkesverkstäder?

det har dom säkert..
men då ställer man sig ju frågan. varför köper INGEN biltilverkare in "biltema" oljan?

cleo355
31 mars 2008 · 244 Inlägg

till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

engolf
31 mars 2008 · 3 235 Inlägg

cleo355 skrev:
till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

Lägg också detaljerad beskrivning under bilderna om hur bilarna har sköts, körts och med vilka intervall ägarna bytte olja mm...

Att bara lägga upp några bilder med text: "billig olja", "dyr olja" säger mig ingenting.
Slitage är väldigt relativ sak...

olirc
31 mars 2008 · 245 Inlägg

cleo355 skrev:

olirc skrev:

cleo355 skrev:

nu e det ju det som e problemet.. har inte sett nån olja från biltema som är godkänd av nån biltillverkare..

Och biltillverkarna har inga egenintressen roll genom att sälja den olja som dom köper in via sina märkesverkstäder?

det har dom säkert..
men då ställer man sig ju frågan. varför köper INGEN biltilverkare in "biltema" oljan?

Därför att då kanske myten om att dyr olja är bättre än Biltemas skulle rasa lol.

NmRi Drifttekniker
1 april 2008 · 224 Inlägg

cleo355 skrev:
till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

roll  Vem är det som håller den kursen?

Jag kan också visa en massa bilder och säga saker om du vill ha ngt mer att tro på.

cleo355
1 april 2008 · 244 Inlägg

NmRi skrev:

cleo355 skrev:
till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

roll  Vem är det som håller den kursen?

Jag kan också visa en massa bilder och säga saker om du vill ha ngt mer att tro på.

då jag träffar castrol, mobil, valvoline, quakerstate och 76 Lubricants årligen.

svar till tidigare inlägg som ville ha mer beskrivningar.
bilder jag kollat på innan är nya motorer som gått lika länge under samma förhållanden..

olirc
1 april 2008 · 245 Inlägg

cleo355 skrev:

NmRi skrev:

cleo355 skrev:
till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

roll  Vem är det som håller den kursen?

Jag kan också visa en massa bilder och säga saker om du vill ha ngt mer att tro på.

då jag träffar castrol, mobil, valvoline, quakerstate och 76 Lubricants årligen.

svar till tidigare inlägg som ville ha mer beskrivningar.
bilder jag kollat på innan är nya motorer som gått lika länge under samma förhållanden..

Och det är en opartiskt instans som testat? Namnet på den instansen? Öppet för vem som helst att kolla deras testmetodik osv?

Senast redigerat av olirc (1 april 2008)

Sokrates Eliminator
1 april 2008 · 1 441 Inlägg

Men hallå!
MANN filter är de bästa filter man kan ha, vilket tryck det står på burken, biltema, mann, volvo eller nått annat påverkar inte filtrets effekt.
Däremot vill Firmamärket tex volvo eller nått annat för den delen ha lite flis.
Därför blir de filtren dyrare. Biltema kanske bara tjänar 10-20% Volvo kanske 60-80% på samma filter.
Jag jobbade en tid på ett företag (Atlas Copco) de hade MANN filter i servicesatserna, påslaget på de filtrena var om jag minns rätt 100-120%, men det vara samma MANN filter du kundeköpa på vilken reservdelsfirma som helst.
Sen finns det sämre filtertillverkare, det är en annan sak,,,,,
Alltså ett MANNfilter med BILTEMA logga är lika bra som nått annat MANN filter.

Allt annat är bull, visar bara hur märkeskåta en del är.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Kesler
1 april 2008 · 3 650 Inlägg

Biltema filter ÄR bra. Dock så hade min polare felgängat i sitt filter, det är DET man får räkna med på biltema. Annars är biltemas filter fullt fungerande

cleo355
1 april 2008 · 244 Inlägg

olirc skrev:

cleo355 skrev:

NmRi skrev:

roll  Vem är det som håller den kursen?

Jag kan också visa en massa bilder och säga saker om du vill ha ngt mer att tro på.

då jag träffar castrol, mobil, valvoline, quakerstate och 76 Lubricants årligen.

svar till tidigare inlägg som ville ha mer beskrivningar.
bilder jag kollat på innan är nya motorer som gått lika länge under samma förhållanden..

Och det är en opartiskt instans som testat? Namnet på den instansen? Öppet för vem som helst att kolla deras testmetodik osv?

ska ta reda på lite närmare vid nästa tillfälle..

cleo355
1 april 2008 · 244 Inlägg

Sokrates skrev:
Men hallå!
MANN filter är de bästa filter man kan ha, vilket tryck det står på burken, biltema, mann, volvo eller nått annat påverkar inte filtrets effekt.
Däremot vill Firmamärket tex volvo eller nått annat för den delen ha lite flis.
Därför blir de filtren dyrare. Biltema kanske bara tjänar 10-20% Volvo kanske 60-80% på samma filter.
Jag jobbade en tid på ett företag (Atlas Copco) de hade MANN filter i servicesatserna, påslaget på de filtrena var om jag minns rätt 100-120%, men det vara samma MANN filter du kundeköpa på vilken reservdelsfirma som helst.
Sen finns det sämre filtertillverkare, det är en annan sak,,,,,
Alltså ett MANNfilter med BILTEMA logga är lika bra som nått annat MANN filter.

Allt annat är bull, visar bara hur märkeskåta en del är.

//Tommy.

men åhh.. det är inte MANN som tillverkar biltemas filter..
Såga itu ett mannfilter o ett biltemafilter så ser du att det inte är samma filter................................

Sokrates Eliminator
1 april 2008 · 1 441 Inlägg

cleo355 skrev:

Sokrates skrev:
Men hallå!
MANN filter är de bästa filter man kan ha, vilket tryck det står på burken, biltema, mann, volvo eller nått annat påverkar inte filtrets effekt.
Däremot vill Firmamärket tex volvo eller nått annat för den delen ha lite flis.
Därför blir de filtren dyrare. Biltema kanske bara tjänar 10-20% Volvo kanske 60-80% på samma filter.
Jag jobbade en tid på ett företag (Atlas Copco) de hade MANN filter i servicesatserna, påslaget på de filtrena var om jag minns rätt 100-120%, men det vara samma MANN filter du kundeköpa på vilken reservdelsfirma som helst.
Sen finns det sämre filtertillverkare, det är en annan sak,,,,,
Alltså ett MANNfilter med BILTEMA logga är lika bra som nått annat MANN filter.

Allt annat är bull, visar bara hur märkeskåta en del är.

//Tommy.

men åhh.. det är inte MANN som tillverkar biltemas filter..
Såga itu ett mannfilter o ett biltemafilter så ser du att det inte är samma filter................................

Jag utgick från att som jag läste i tråden att biltemas filter kommer från MANN.
Om så är fallet så är det som jag säger.

Appropå olja, det företag jag jobbar på idag gör oberoende tekniska analyser av oljor och bensin etc.
Där har framkommit att skillnaderna inte alls är så fantastiskt stora på "bra" oljor och billiga.
I vissa test är billiga till och med bättre,,,,,
Tyvärr kan inga uppgifter lämnas ut, då bara tillverkarna själva får se resultatet iom att de köpt infon.
Men jag har läst testerna, köper olja därefter.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
EvolutionIII
1 april 2008 · 459 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Mycket av biltemas saker kommer ifrån samma fabrik som "original"

Det kommer från samma tillverkare ja!!, men det har med kvalitetssortering att göra. tex volvo (bilia) = första sortering, mekonomen etc kanske andra/tredje sortering. sen eventuellt kommer biltema, då märket och annan färg samt biltema logga sätts dit på etc filterna. därav de låga priserna. har även också hört att deras filter ej har någon oljeretur som ger det resultatet som dom flesta här skrivit. det är ju upp till var och en, men ja köper gärna mina filter dirrekt från volvo. det är ju somsagt upp till var och en.

Senast redigerat av TicDemp (1 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang