3584
Sök

Varför har vi (enligt mig konstiga) regler om motorbyten och turbokonvertering och dylikt?

892 Inlägg
4 februari 2008
twin_cam skrev:
Android skrev:
twin_cam skrev:

Nepp. Då är vi där med den s.k avgasgarantin igen. På samma sätt så får man inte bygga om en turbomotor till sugmotor.

Men säg att man skiter i att konvertera motorn och släger i en färdig turbosnurra istället? Om kaross och hjulupphängning är lika, fast det enda som skiljer är motorn, borde det inte då gå att byta motor, drivlina och styrbox, regga den som turbo för nån 1000-lapp och så är det klart...? Avgascertifiering för motorn borde ju redan finnas då...

Sålänge motorn är original och inte överskrider effektgränsen för karossen så får du det smile

Med andra ord:
Har du en calibra sug, så får du byta till en calibra turbomotor. Dock förutsätter ju detta att chassit är godkänt och det är samam bromsar... är inte bra på calibra.

Om vi tar min märke som exempel istället:

Har vi en 900i -86 så är det inga problem att plocka i en T16 från en -92, sålänge inte maxgränen för karossen, i detta fallet 185 hk, överskrids.

Aha, jag förstår, tack! smile
Trodde faktiskt att det var ännu hårdare regler, men men...man får väl kolla upp lite och se om man kan orka nån gång. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Sök