3503
Sök

Om avsäkringar på strömkabeln.

719 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Har för mig att säkringen som sitter närmst batteriet ska va på mer en steget? Sen köra ja splitter till 2 steg och fråga en kille på BRL och han sa att jag skulle ja mindre där en steget är avsäkrat på stämmer detta?

Byte steg som ligger på 75A och körde gamla säkringen på 30A vid splitten men den brann efter ett tag så nu har ja en 60A.

Funkar detta fint eller ska ja byta till annan styrka?

live free, die young.

21 761 Inlägg
11 december 2005
Säkringen som sitter vid batteriet och splittern ska säkra av kabeln så därför anpassas den säkringen efter hur mycket kabeln tål.
Det finns tabeller som visar hur olika kabelareor ska avsäkras hos nardik.se

10 287 Inlägg
11 december 2005
Märkligt resonemang av killen på BRL. Säkringar i kablage är för att skydda vid kortis i kablage, apparatskydd skall ges av säkring i apparaten, dvs av säkringen i slutsteget.

På Svenska:
- Säkringen vid batteriet skall dimensioneras mot den kabelarea man drar. Kolla med leverantören av kabeln vad han rekommenderar.
- Avsäkring vid fördelning skall skydda den klenare kabel man drar från fördelning till slutsteg.

Man utgår från bassteget, detta kommer att dra mest ström. Antag att apparatsäkringen i bassteget är på 80A. Då bör man dra kabel från fördelning till bassteg som klarar en avsäkring på 100A.
Har man sedan ett mid/diskantsteg som säkras 40A så bör kabeln tåla 60A och huvudmatningen från batteri säkras åtminstone 120A.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

719 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Tackar för svar.

Har nu en 8mm2 efter splitten är max vad splitten klarar och kabeln tål 40A enligt tabel på nardik. Fast kablen är ju under metern lång så klarar den starkare ström då eller gäller samma regel? Är ju säkrad på 60A nu vilket är mer den den klarar.

Ska ja byta ner till 40A säkring för att kabeln kan börja brinna tills jag fixat ny kabel?

live free, die young.

10 287 Inlägg
11 december 2005
Samma regler oavsett längd.
Jag skulle aldrig säkra 8mm2 med 60A men har du dragit kabeln så att den ligger långt ifrån plåt eller annat skit så kör så tills vidare.

/Göran

(Groucho Marx).

719 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag skulle aldrig säkra 8mm2 med 60A men har du dragit kabeln så att den ligger långt ifrån plåt eller annat skit så kör så tills vidare.

/Göran

Ok. Den ligger inte nära plåt. Funkar det bra att dra en större kabel än som får plats i splitten genom att minska arean till 8mm2 där man fäster den i splittern?

live free, die young.

10 287 Inlägg
11 december 2005
Hmmm....yx-bygge.....

Tillfälligt, men annars är det måttligt tjusig lösning.

/Göran

Scratch skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Ok. Den ligger inte nära plåt. Funkar det bra att dra en större kabel än som får plats i splitten genom att minska arean till 8mm2 där man fäster den i splittern?

(Groucho Marx).

719 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
vart hittar ja fuseblocks som klarar minst 16mm2 då?

Har hittat!
Senast redigerat av Scratch (11 december 2005)

live free, die young.

Sök