Hur vet man säkert att topplockspackningen e paj?:S

Alex_bergstr
8 februari 2008 · 1 364 Inlägg

hej undrar om man på ett säkert sett kan se att topplockspackningen e paj... min bil är en peugeot 405mi16 anledningen till att jag misstänker att den är paj är att kylaren försvinner vatten ibland.. (inte omöjligt att den läcker) sen att det är vita "klumpar" där man fyller olja.. men har hört att det är normalt som kallas majonäsblandning:P men inget spår av vatten om man kolla på olje stickan elller så.. så min fråga är hur gör man för att veta säkert att topplockspackningen har gått? big_smile

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
twin_cam Smålänning
8 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Kollar slangarna til coupévärmen. Brukar ge sig på Mi16.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Corpze
8 februari 2008 · 1 311 Inlägg

skruvar av toppen, då vet du säkert!

låter tyvärr som den är paj... mkt olja i vattnet och vatten i motoroljan?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Alex_bergstr
8 februari 2008 · 1 364 Inlägg

Corpze skrev:
skruvar av toppen, då vet du säkert!

låter tyvärr som den är paj... mkt olja i vattnet och vatten i motoroljan?

asså om man kollar på stickan så ser oljan fin ut
men om man kollar i det plaströret som man fyller på olja i så är det vita klumpar:/

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
MilleN
8 februari 2008 · 9 108 Inlägg

Oljan borde se ut som Oboy om topplockspackningen gått, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Ryker den mycket vit rök ur avgassystemet?

Alex_bergstr
8 februari 2008 · 1 364 Inlägg

MilleN skrev:
Oljan borde se ut som Oboy om topplockspackningen gått, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Ryker den mycket vit rök ur avgassystemet?

var sitte expansionskärlet?:S
det ryker ganska mkt vit,grå rök när bilen är kall men så fort den blir varm rycker de nästan inget...

tack på förhand

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 februari 2008 · 946 Inlägg

Skruva av locket på expansionskärlet, titta ner i vattnet samtidigt som du varvar ur motorn. Får du ut kompressionsluft i kylvattnet är det väl inte så otroligt att packningen gått åt h-e.
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
henkebenke
8 februari 2008 · 1 703 Inlägg

Gör ett komptest, tar typ 10 min.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Alex_bergstr
9 februari 2008 · 1 364 Inlägg

henkebenke skrev:
Gör ett komptest, tar typ 10 min.

japp får nog bli så tongue men vad ska mätaren gå till? vet inte om de e ngn skillnad på min imed att den är trimmad? så en liten lätt beskrivning på hur man gör hade varit shyst:P

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
wimhed
9 februari 2008 · 510 Inlägg

Beangt skrev:

henkebenke skrev:
Gör ett komptest, tar typ 10 min.

japp får nog bli så tongue men vad ska mätaren gå till? vet inte om de e ngn skillnad på min imed att den är trimmad? så en liten lätt beskrivning på hur man gör hade varit shyst:P

Du kör till biltema .. Köper deras "dyraste" för typ 18kr .. Sen när du kommer hem öppnar du plastfodralet .. Sen läser du manualen .. Där står hur mycket det får diffa mellan cylindrarna osv .. Typ max 0.5 på en turbobil osv tongue .. Ett tips . Ja har använt min mätare mycket, och var väl värt och köpa .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
TTTTT
9 februari 2008 · 945 Inlägg

har man otur så behöver inte ett komptest visa om toppackningen har dragit, Den kan ha gått mellan en oljekanal och en vatten kanal. Och då är kompet fortfarande schysst
.

blinka blått om du vill rejsa!
leo_m83
9 februari 2008 ·

* Olja i kylarvattnet
* Gega runt oljelocket
* Dålig kompression


Det är de symtom dålig top packning brukar visa

henkebenke
9 februari 2008 · 1 703 Inlägg

TTTTT skrev:
har man otur så behöver inte ett komptest visa om toppackningen har dragit, Den kan ha gått mellan en oljekanal och en vatten kanal. Och då är kompet fortfarande schysst
.

Självklart, men det ger en bra fingervisning.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
sir_daniel www.kudoz.se
9 februari 2008 · 3 802 Inlägg

oljelocket är ingen garanti (på opel är det mer eller mindre standard om man inte kör längre sträckor varje dag) däremot så dricker den kylarvätska o kokar lätt SAMT får vit gegga o oljelocket kan man tro att det är trasig topplockspackning...

sedan om du har vit gegga på oljestickan så är det mer eller mindre garanterat trasig topplockspacking eller någon form av kontakt mellan vattenkylkanalerna och oljan....

du kan på verkstäder ta och mäta avgashalten i kylarvätskan o få veta hur det ser ut....

Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
joockee
19 maj 2008 · 328 Inlägg

vad kan hända om man kör med en trasig topplockspackning?

frasse4
19 maj 2008 · 736 Inlägg

Blandar sig olja och vatten tappar oljan sin smörjande effekt sen kan man gissa resultatet...
Ett annat tecken på trasig topplockspackning är svårstartad bil typ vill bara tända på två cylindrar om det runnit in vatten / olja i motorn när den stått...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Memme I'am AWESOME..
21 september 2009 · 2 783 Inlägg

Lånar denna tråden!

Min Honda, dricker BÅDE vatten och olja bara inom en veckas tid får jag fylla på igen!

Okej jag kör mkt, köpte bilen i Juni å redan kört ca 800mil. Men nu är de så att vattnet å olja bara försvinner!

Oljan är helt svart hela vägen upp till "max" då blir den till rätt färg! Å i vatten hållaren är de massa skit å vattnet försvinner dricker, misstänker att oljan å vattnet blandar sig!

Är detta topppacknigen som har gått? För bilen går att köra UTAN problem alltså. Förutom att man måste hälla i olja å vatten. Eller är den bara ventilpackningen som har gått?

Senast redigerat av Memme (21 september 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Alex_bergstr
21 september 2009 · 1 364 Inlägg

Memme skrev:
Lånar denna tråden!

Min Honda, dricker BÅDE vatten och olja bara inom en veckas tid får jag fylla på igen!

Okej jag kör mkt, köpte bilen i Juni å redan kört ca 800mil. Men nu är de så att vattnet å olja bara försvinner!

Oljan är helt svart hela vägen upp till "max" då blir den till rätt färg! Å i vatten hållaren är de massa skit å vattnet försvinner dricker, misstänker att oljan å vattnet blandar sig!

Är detta topppacknigen som har gått? För bilen går att köra UTAN problem alltså. Förutom att man måste hälla i olja å vatten. Eller är den bara ventilpackningen som har gått?

Haha vad kul att min jätte gammla tråd har dykit upp igen xD


Jätte vanligt på honda att dom dricker olja som satan,  antingen kolvringar eller ventiltätningar, Har en motor som inte dricker olja som kan få köpas för 1000kr !big_smile Vattnet har jag därimot ingen förklaring till att det försviner testat att provtrycka kylaren Vattenpumpen e rätt vanligt att den börja läcka hmm jag hade iallafan komtestat den först sen provtryck kylaren till att börja med wink

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Memme I'am AWESOME..
21 september 2009 · 2 783 Inlägg

Vad är de för motor? (A) hahah..  Men de kommer ingen rök eller sånt från bilen över huvudtaget !! tongue å den  går fint!tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Alex_bergstr
21 september 2009 · 1 364 Inlägg

Memme skrev:
Vad är de för motor? (A) hahah..  Men de kommer ingen rök eller sånt från bilen över huvudtaget !! tongue å den  går fint!tongue

Motorn jag har till salu är en d15b7 motor dricker den olja så går den nog som vanligt men har topplockspackningen gått så brukar det rycka mycket vit rök..

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang