2922
Sök

allmänt Scania snack Bild På nya R-Serien Topline!.

Pro Racing
52 Inlägg
5 december 2009
#621
exoop skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel

boggie kallas det när du kan lyfta  sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade
Senast redigerat av Razorback (5 december 2009)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 december 2009
#622
Razorback skrev:
exoop skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel

boggie kallas det när du kan lyfta  sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade

Nej nej nej....  roll  du menar alltså att en tandemdriven bil inte har en boggie?
Har "vi" inte lärt oss någonting av disskutionen om boggie/ puscher tidigare i tråden?

Boggie har ingenting med om man kan lyfta någon axel eller inte. Inte heller om det är tvillingmonterade hjul utan det står för; Fler än EN axel som sitter tillsammans
På en lastbil när man pratar boggie så menas i regel 2 axlar som sitter tätt ihop men det är inte skrivet i sten. Om boggien/ axlarna är drivande eller ej har ingen betydelse då man även har boggie på släp. Finns många olika benämningar som tex. Boggie, Boggieaxel, Boggie med löpaxel, Supersingelboggie, Fattigmansboggie, Tandemboggie etc. På släp säger man ibland "spridd boggie", lång boggie...
En "puscher axel" är en axel som "puttar" Den drivande axeln (puschern) sitter alltså längst bak i boggien. En puscherbil kan även ha en styrbar stödaxel monterad framför "puscherboggien" strax bakom hytten för extra lastförmåga och stödaxeln räknas alltså inte in i boggien som man ofta gör på en "tridembil"

Man lastar inte mer på en vanlig konventionell boggie eller puscher. Lastförmågan bestäms av antalet axlar, men du kan ofta få ett högre drivaxeltryck på en puscher. En puscherbil blir även trevligare att köra och inte lika vinglig som en vanlig boggiebil blir med last och lyft löpaxel.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#623
nitrox skrev:
vilka leksaker såhär ska en lastbil se ut tongue

http://4.bp.blogspot.com/__UIs6-gaeYw/R … 0truck.jpg

Hade gärna fått finnas nåra sånna ex i sverige big_smile

Erik H

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 december 2009
#624
hotrodder skrev:
Razorback skrev:
exoop skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel

boggie kallas det när du kan lyfta  sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade

Nej nej nej....  roll  du menar alltså att en tandemdriven bil inte har en boggie?
Har "vi" inte lärt oss någonting av disskutionen om boggie/ puscher tidigare i tråden? (...)

Boggie är 2 ej styrande axlar med avstånd på max 200cm mellan varandra.
Senast redigerat av Grabber (5 december 2009)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 december 2009
#625
v80_ecke skrev:
nitrox skrev:
vilka leksaker såhär ska en lastbil se ut tongue

http://4.bp.blogspot.com/__UIs6-gaeYw/R … 0truck.jpg

Hade gärna fått finnas nåra sånna ex i sverige big_smile

Fanns en ny importerad i Göteborgs hamn i veckan!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
6 december 2009
#626
Grabber skrev:
hotrodder skrev:
Razorback skrev:

boggie kallas det när du kan lyfta  sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade

Nej nej nej....  roll  du menar alltså att en tandemdriven bil inte har en boggie?
Har "vi" inte lärt oss någonting av disskutionen om boggie/ puscher tidigare i tråden? (...)

Boggie är 2 ej styrande axlar med avstånd på max 200cm mellan varandra.

Ok, och en medstyrande stödaxel bakom driven är alltså inte boggie?! Vad har jag isf på distributionsbilen ja kör, som för övrigt finns på bild i galleriet ?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 december 2009
#627
Grabber skrev:
hotrodder skrev:
Razorback skrev:
boggie kallas det när du kan lyfta  sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade

Nej nej nej....  roll  du menar alltså att en tandemdriven bil inte har en boggie?
Har "vi" inte lärt oss någonting av disskutionen om boggie/ puscher tidigare i tråden? (...)

Boggie är 2 ej styrande axlar med avstånd på max 200cm mellan varandra.

Nope! det finns inget absolut maxmått mellan axlarna för att det ska vara en boggie...

BK1 väg är godkänd för 20 Tons boggitryck om avståndet mellan axlarna är 1,8 meter eller större. Ingen övre gräns anges.


TobbeE_87 skrev:
Ok, och en medstyrande stödaxel bakom driven är alltså inte boggie?! Vad har jag isf på distributionsbilen ja kör, som för övrigt finns på bild i galleriet ?

Ingen betydelse om axlar är styrbara eller ej, om det är singelhjul eller tvillingmontage, hissbara eller inte. Är axlarnas upphängning samankopplade så är det en boggie.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 281 Inlägg
6 december 2009
#628
Spelar det någon större roll egentligen?
Alla vet ju egentligen vad man menar när man säger boggie, pusher, tridem osv...


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 december 2009
#629
Brains skrev:
Spelar det någon större roll egentligen?
Alla vet ju egentligen vad man menar när man säger boggie, pusher, tridem osv...

Jasså du har alltså inte ens läst några inlägg upp innan du fäller en sådan komentar? exoop bland annat hade ingen aning.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

110 Inlägg
6 december 2009
#630
Grabber skrev:
v80_ecke skrev:
nitrox skrev:
vilka leksaker såhär ska en lastbil se ut tongue

http://4.bp.blogspot.com/__UIs6-gaeYw/R … 0truck.jpg

Hade gärna fått finnas nåra sånna ex i sverige big_smile

Fanns en ny importerad i Göteborgs hamn i veckan!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

Det tråkiga är om det är en vt 880, så får dem tyvär inte gå i sverige med vanlig trailer, blir på tok för lång=)
kanske är den som står uppe i göteborg på volvo?
Stog iaf en sån där när vi var på studiebesök med fordon för 3 år sen och den är lagom fet.


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#631
jensen__ skrev:
Grabber skrev:
v80_ecke skrev:

Hade gärna fått finnas nåra sånna ex i sverige big_smile

Fanns en ny importerad i Göteborgs hamn i veckan!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

Det tråkiga är om det är en vt 880, så får dem tyvär inte gå i sverige med vanlig trailer, blir på tok för lång=)
kanske är den som står uppe i göteborg på volvo?
Stog iaf en sån där när vi var på studiebesök med fordon för 3 år sen och den är lagom fet.

Nån som vet om rolf thurhagen har kvar sin volvo nos bil? såg den gå på asfalts svängen här i skeå!

Erik H

369 Inlägg
9 december 2009
#632
v80_ecke skrev:
jensen__ skrev:
Grabber skrev:
Fanns en ny importerad i Göteborgs hamn i veckan!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

Det tråkiga är om det är en vt 880, så får dem tyvär inte gå i sverige med vanlig trailer, blir på tok för lång=)
kanske är den som står uppe i göteborg på volvo?
Stog iaf en sån där när vi var på studiebesök med fordon för 3 år sen och den är lagom fet.

Nån som vet om rolf thurhagen har kvar sin volvo nos bil? såg den gå på asfalts svängen här i skeå!

Den är kvar kan jag berätta då jag körde för Peab.s Remix gäng samtidigt som han i början av sommaren, la asfalt på e22an vid karlskrona då.. smile  Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
9 december 2009
#633
nitrox skrev:
vilka leksaker såhär ska en lastbil se ut tongue

http://4.bp.blogspot.com/__UIs6-gaeYw/R … 0truck.jpg

Sjukt fina! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#634
RobinNilsson skrev:
v80_ecke skrev:
jensen__ skrev:

Det tråkiga är om det är en vt 880, så får dem tyvär inte gå i sverige med vanlig trailer, blir på tok för lång=)
kanske är den som står uppe i göteborg på volvo?
Stog iaf en sån där när vi var på studiebesök med fordon för 3 år sen och den är lagom fet.

Nån som vet om rolf thurhagen har kvar sin volvo nos bil? såg den gå på asfalts svängen här i skeå!

Den är kvar kan jag berätta då jag körde för Peab.s Remix gäng samtidigt som han i början av sommaren, la asfalt på e22an vid karlskrona då.. smile  Mvh Robin

Aha okej jag har en rolf Thurhagens mössa big_smile

Erik H

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
11 december 2009
#635
hotrodder skrev:
Nope! det finns inget absolut maxmått mellan axlarna för att det ska vara en boggie...

Du måste läsa på lite min vän...
"Boggi är det när två axlar i ett fordon har ett inbördes avstånd som är mindre än 2,0 meter."
Läs på: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … _utg_5.pdf
Toppen av sida 3 o sida 7.
Det skiljer också på lastbils boggi o släps boggi om man nu ska vara petig...
När en axel är drivande o andra axel styrande är det boggi med men 2st styr axlar egentligen är inte boggi.
Gäller andra vikt regler dvs max 16t(8+8).
Senast redigerat av Grabber (11 december 2009)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
11 december 2009
#636
jensen__ skrev:
Grabber skrev:
v80_ecke skrev:
Hade gärna fått finnas nåra sånna ex i sverige big_smile

Fanns en ny importerad i Göteborgs hamn i veckan!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

Det tråkiga är om det är en vt 880, så får dem tyvär inte gå i sverige med vanlig trailer, blir på tok för lång=)
kanske är den som står uppe i göteborg på volvo?
Stog iaf en sån där när vi var på studiebesök med fordon för 3 år sen och den är lagom fet.

Den jag såg var en VT880!!!
http://www.volvo.com/trucks/na/en-us/pr … /vt880.htm
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/9A5A05E0-815D-470B-A470-E56F983DA3D6/0/880_green_freeway_619x246.jpg
Senast redigerat av Grabber (11 december 2009)


Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
11 december 2009
#637
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17015/817510_x2m342.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17015/817513_u110f7.jpg

Hade turen att se en av Ristimaas ekipage idag.
Såhär ska lastbilar se ut!

OBS! Kass kvalitet pga att bilderna är tagna med mobilen OBS!

Allt för den där jävla hatten!

7 281 Inlägg
11 december 2009
#638
Riktigt häftigt att se såna där extrema lastbilar användas som vanligt smile
Kan tänka mig att förarna får ett par blickar och kommentarer!


247 Inlägg
11 december 2009
#639
micke-opel skrev:
Hur långt rullar en vanlig "R500" bil, som går som fjärrtrafik, innan det är dags att skrota dom?

Och hur länge brukar åkare köra med samma bil, dom lär ju rulla en hel del! smile

Släng gärna in en bild på hur långt den bilen ni kör har gått!

vi kör ju i skogen och våran hade gått 116000 mil när vi sålde den + all krankörning dom räknar så att 1 timme krankörning är som 4 mil på vägen i slitage smile

:):) 740:):)

7 281 Inlägg
12 december 2009
#640
Vad är det högsta milantalet på ett år som ni vet att en bil har gått?
Kul grej att veta bara smile



Sök