Razorback skrev:
exoop skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel
boggie kallas det när du kan lyfta sista axlen och Pusher när du lyfter 2 axlen (på en 3 axlad bli) och det spelar ingen roll med vikten vilken av dom du har är ju båda 3 axlade
Nej nej nej....

du menar alltså att en tandemdriven bil inte har en boggie?
Har "vi" inte lärt oss någonting av disskutionen om boggie/ puscher tidigare i tråden?
Boggie har ingenting med om man kan lyfta någon axel eller inte. Inte heller om det är tvillingmonterade hjul utan det står för;
Fler än EN axel som sitter tillsammansPå en lastbil när man pratar boggie så menas i regel 2 axlar som sitter tätt ihop men det är inte skrivet i sten. Om boggien/ axlarna är drivande eller ej har ingen betydelse då man även har boggie på släp. Finns många olika benämningar som tex. Boggie, Boggieaxel, Boggie med löpaxel, Supersingelboggie, Fattigmansboggie, Tandemboggie etc. På släp säger man ibland "spridd boggie", lång boggie...
En "puscher axel" är en axel som "puttar" Den drivande axeln (puschern) sitter alltså längst bak i boggien. En puscherbil kan även ha en styrbar stödaxel monterad framför "puscherboggien" strax bakom hytten för extra lastförmåga och stödaxeln räknas alltså inte in i boggien som man ofta gör på en "tridembil"
Man lastar inte mer på en vanlig konventionell boggie eller puscher. Lastförmågan bestäms av antalet axlar, men du kan ofta få ett högre drivaxeltryck på en puscher. En puscherbil blir även trevligare att köra och inte lika vinglig som en vanlig boggiebil blir med last och lyft löpaxel.